ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

30 November 2010

Tidak menjadi 'tuan' selepas 53 tahun .....itu menipu bangsa sendiri namanya

Konsep ketuanan Melayu tidak ada makna sekiranya majoriti rakyat termiskin negara ini masih terdiri daripada kaum Melayu selepas UMNO memerintah selama 53 tahun.

Daripada kajian yang dijalankan, terbukti 97 peratus daripada kira-kira 65,000 isi rumah termiskin seluruh negara terdiri daripada golongan Melayu-Bumiputera.:

Dengan adanya konsep Ketuanan Melayu serta diperkuatkan dengan Dasar Ekonomi Baru (DEB), masih belum mampu meningkatkan ekonomi orang Melayu kerana dasar tersebut menguntungkan sebilangan kecil orang Melayu sahaja.

Oleh kerana kegagalan pemimpin sekarang, penyelesaian kepada isu tersebut adalah meninggalkan konsep Ketuanan Melayu dan menghapuskan perbezaan etnik demi kepentingan bersama.

Kkepentingan masa depan orang Melayu di negara ini tidak di nafikan, sebab itu pemimpin-pemimpin utama Pakatan Rakyat (PR) bersetuju menandatangani deklarasi bersama mempertahankan prinsip asal Perlembagaan negara.

Kita bersetuju dengan hak-hak orang Melayu dan pada masa sama juga hak kaum lain turut terjaga...

Selain itu, kita  tidak seharus  risau dengan dakyah pihak lawan yang menakutkan orang Melayu mengenai nasib mereka sekiranya PR menang pada pilihan raya umum akan datang.

Dakwaan sebegitu muncul kerana pihak lawan berasa takut dengan kebangkitan rakyat yang mahukan reformasi secara besar-besaran dan ini pasti akan diterjemahkan pada pilihan raya melalui undi.

Sekarang adalah pusingan terakhir, sebab itu PR  diserang hebat dari segenap arah, dari luar dan dalam.

Tetapi kita semua  bersyukur  kerana  sudah berjaya membersihkan parti  daripada pemimpin yang berniat lain daripada perjuangan sebenar  PR

perompak dan penzalim rakyat dari ketuanan pukimak melayu cap dacing pembelit kembali lagi....!!!

rakyat di dahulukan untuk di sembelih.....kroni melayu pukimak di utamakan untuk di selamatkan dan di kayakan ....tu dia....hadiah tradisi BN--barang naik....hah undi lagi barisan pukimak nie....ternyata yang mengundi UMNO/BN adalah golongan yang sangat kaya...sehingga sanggup di sembelih  tak mampu mengubahnya


Harga petrol RON97 akan dinaikkan 15 sen lagi kepada RM2.30 seliter berkuatkuasa 1 Disember ini, mengikut sumber.

Pengumuman rasmi dijangka akan dibuat lewat hari ini. Bagaimanapun harga petrol RON 95 kekal tidak berubah pada RM1.85 seliter.


azlan

perompak dan penzalim rakyat dari ketuanan pukimak melayu cap dacing pembelit kembali lagi....!!!

rakyat di dahulukan untuk di sembelih.....kroni melayu pukimak di utamakan untuk di selamatkan dan di kayakan ....tu dia....hadiah tradisi BN--barang naik....hah undi lagi barisan pukimak nie....ternyata yang mengundi UMNO/BN adalah golongan yang sangat kaya...sehingga sanggup di sembelih  tak mampu mengubahnya


Harga petrol RON97 akan dinaikkan 15 sen lagi kepada RM2.30 seliter berkuatkuasa 1 Disember ini, mengikut sumber.

Pengumuman rasmi dijangka akan dibuat lewat hari ini. Bagaimanapun harga petrol RON 95 kekal tidak berubah pada RM1.85 seliter.


azlan

UMNO pertahan ketuanan melayu ...demi menipu melayu dan orang orangnya....!!!!

Kenyataan beberapa pimpinan komponen BN baru-baru ini telah menampakkan perbuatan jahat mereka memanipulasi isu perkauman sebagai modal untuk mempengaruhi rakyat.

Pelbagai usaha yang dilakukan oleh mereka (BN), peringatan tentang pentingnya perlembagaan dijaga, konsep ketuanan Melayu perlu dipelihara dengan baik, dan pelbagai lagi peringatan yang disebar melalui media BN kepada seluruh rakyat.

Tambahan pula ucapan presiden PKR di kongres baru-baru ini menyentuh mengenai ketuanan Melayu, isu ini telah dimanipulasi dengan hebat sehingga menyimpang jauh dari maksud sebenarnya.

Sebagaimana yang disebut oleh Datin Seri Dr. Wan Azizah, Konsep tersebut wajib ditinggalkan terus kerana ia hanya menjadi landasan bagi segolongan kecil “VIP” Melayu untuk kepentingan dan memperkayakan diri, keluarga, kaum kerabat dan kroni mereka sahaja.

“Kronologi hakisan ketuanan Melayu telah berlaku sejak pasca Tunku Abdul Rahman lagi, ia dimulai oleh Umno sendiri yang telah mencabar institusi diRaja sehingga menyifat serta meletakkan Institusi Raja-Raja sebagai bebanan bangsa satu katika dahulu, dalam masa yang sama melaungkan bahawa mereka adalah pembela Melayu dan kaum lain,...

Ketuanan Melayu telah dimanipulasi oleh Umno untuk membela beberapa kerat kroni sebagai aset serta modal untuk mengaut harta dan kekayaan untuk keuntungan kroni, apabila menteri digesa supaya mengisytihar harta mereka kepada rakyat, sehingga kini ia cuma sekadar cadangan.

Golongan elit Melayu Umno telah mengaut keuntungan yang amat besar dengan manipulasi “ketuanan Melayu” yang mereka guna selama 50 tahun lebih.

Jika kita mahu entiti bangsa menjadi hebat serta dipandang mulia, jolokan tuan amat tidak sesuai, seolah-olah kita menggesa dengan tegas kepada bangsa lain supaya menghormati kita...

Khilafah Uthmaniah tidak pernah melaungkan ketuanan Turki semasa kegemilangan empayar itu sehingga ditakuti dunia barat suatu ketika dahulu...

Selepas ini BN dijangka akan melakukan apa sahaja cara bagi mempertahankan Putrajaya dari dikuasai oleh Pakatan Rakyat,...

28 November 2010

pemimpin UMNO diminta cermin diri sendiri....puak sendiri yang kencingkan atas kepala raja raja melayu tapi tuduh orang lain pulak yang menggugatkan perlembagaan dan kedudukan raja raja...!!!



Isu gangguan perlembagaan dan kedudukan Raja-Raja Melayu sering dibangkitkan oleh UMNO haramjadah di dalam negara ini. Tindakan Datuk Seri Najib Razak mengingatkan pihak-pihak tertentu yang cuba mengubah perlembagaan negara supaya tidak bersikap seperti ‘tikus membaiki labu’.

Kununnya isu ini dibangkitkan ialah untuk menimbulkan ketakutan di kalangan orang melayu supaya jangan berjinak dengan Pas dan Pakatan Rakyat. Sejak mutaakhir isu Meayu dan kedaulatan Raja-Raja dibagkitkan sebagai usaha untuk menarik sokongan orang Melayu kepada Umno, kononnya Melayu dan Raja Berperlembagaan hanya selamat di bawah umno, setelah isu pembangunan sudah lapok, kerana dunia semakin maju.

Satu ketika dahulu kononnya ada Perlembagaaan baru dibangkitkan oleh Mufti Perak Tan Seri Harussani sampai sekarang tidak dapat dibuktikan lagi. Kita  mencabar mana-mana pihak yang ada bukti siapa yang hendak menggugat perkara yang telah dipersetujui bersama seperti kedudukan agama Islam, kedudukan Raja-Raja Melayu dan Hak Istimewa Raja-Raja Melayu silalah bawa ke pengadilan.

Isu derhaka kepada Raja-Raja Melayu dibangkitkan dengan hebat ketika pilihanraya Kecil Bukit Gantang, kononnya Dato Seri Haji Nizar Jamaludin derhaka kepada Sultan Perak. Mereka eksploit perkatan yang diucapkan oleh Dato Seri Haji Nizar “Patik Mohon Sembah Derhaka”, pada hal ini adalah istilah yang diajar oleh protokol istana ketika berbahasa dengan Raja apabila kita tidak sependapat dalam satu padangan.

Hakikatnya yang berlaku seperti yang tercatat dalam sejarah politik negara kita, yang biadab dengan Raja-Raja Melayu ialah pemimpin Umno malahan cuba hendak ambil alih kuasa istihar darurat daripada Yang Dipertuan Agong.

Rakyat Malaysia tidak boleh lupa ketika mereka membelasah Raja-Raja Melayu pada tahun 1983 kerana menolak cadangan supaya kuasa Yang DiPertuan Agong mengenai pengistiharan darurat dikurangkan.

Begitu juga penyokong Umno pula mengatakan Sultan Terengganu binatang. Kenapa polis tidak tangkap mereka yang demo dan hina sultan Terengganu kerana tidak melantik Dato Seri Idris Jusuh sebagai Menteri Besar Terengganu. Banyak lagi kita boleh bongkarkan siapa yang sebenarnya menghina Raja Raja Melayu.

25 November 2010

media kerajan UMNO-APCO taksub cari kelemahan PR....kelemahan lubang jubor sendiri buat buat tak nampak...!!!

Ketaksuban Barisan Nasional(BN) untuk mencari kelemahan Pakatan Rakyat bukanlah sesuatu perkara yang baru.

Pakatan Rakyat sudah lali dengan tindak tanduk BN yang mempergunakan pelbagai cara termasuk media massa dan menggunakan badan-badan kerajaan dalam usaha mereka untuk melemahkan gabungan mantap parti PKR, PAS dan DAP.

Mengulas laporan bahawa BN mahu mengambil kesempatan dari kekecohan yang dikatakan berlaku ketika proses pemilihan pimpinan parti itu dalam persediaan menghadapi pilihanraya umum ke13 akan datang.

Apa yang kurangnya dengan sebelum pilihanraya 2008... yang dia (BN) kutuk PAS, DAP dan PKR dan kita tidak fikir rakyat akan mudah diperbodohkan. Mereka menggunakan media untuk mempengaruhi rakyat, terutama masyarakat Melayu yang disekat sama sekali ruang untuk berfikir melalui media bahasa Melayu....

Tiada apa yang pelik dengan tindakan BN seperti yang dilaporkan kerana ia adalah amalan biasa gabungan berkenaan pada setiap kali pilihanraya bakal diadakan.

BN akan menggunakan semua isu yang difikirnya boleh menjatuhkan Pakatan Rakyat.

Sementara itu Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail menyanggah dakwaan bahawa bilangan ahli parti yang mengundi bagi pemilihan jawatan baru-baru ini mencerminkan bahawa PKR tidak memiliki 400 ribu ahli seperti yang nyatakan.

Jumlah ahli parti yang terbabit dalam pengundian terus semasa pengundian peringkat cabang dan pimpinan jelas lebih baik dari parti komponen BN sendiri seperti MCA, MIC dan Umno.

Semasa pilihan peringkat cabang lebih 70,000 ahli parti telah mengundi dan 30,000 lagi ketika pengundian peringkat pimpinan dan jelas sekali angka ini lebih baik dari parti Umno, mahupun MCA atau MIC...

Terdahulu, beberapa pihak termasuk beberapa bekas pemimpin parti itu sendiri dilaporkan cuba memperlekehkan kewibawaan PKR dengan mempersoalkan kesahihan parti berkenaan mempunyai sehingga 400,000 anggota.

Mereka mendakwa kononnya sehingga kini dakwaan itu gagal dibuktikan sama ada menerusi rekod bertulis mahupun pemilihan Majlis Pimpinan Pusat yang berakhir Ahad lalu yang menyaksikan hanya 10 peratus daripada jumlah yang dikatakan ahli parti keluar mengundi.

firaun tua kutuk nak mampos di seru taubat nasuha....!!!!




Kita terpanggil untuk menyambut kenyataan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad seperti yang dilaporkan dalam Sinar 24 November 2010 dengan penegasan bahawa:

1. adalah lebih wajar mantan Perdana Menteri sendiri melakukan taubat nasuha kerana beliau yang sebenarnya menjadi punca kepada perpecahan bahkan kemunduran masyarakat Melayu. Muktahir ini mantan Perdana Menteri menjadi penyebab maraknya api perkauman dikalangan masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Pada usia senja adalah lebih baik untuk mantan Perdana Menteri banyak melakukan ibadah khusus kepada Allah SWT sebagai persiapan menemuiNya walaupun penentuan umur adalah di tangan Allah SWT.

2. Beliau bertanggungjawab memecat dan mengaibkan Dato’ Seri Anwar Ibrahim, mantan Timbalan. Perdana Menteri dengan dakwaan fitnah liwat yang ternyata tidak benar. Beliau mengaibkan DSAI dan keluarga di khalayak ramai. Perbuatan mantan Perdana Menteri mengaibkan DSAI dan seisi keluarga adalah sangat bertentangan dengan prinsip dan hukum agama dan tindakan tersebut bertentangan denga norma dan tatasusila masyarakat bertamadun.. Justeru, DSAI mempunyai hak di sisi syariat Islam mempertahankan maruah diri dan keluarga daripada fitnah. Kiranya tindakan DSAI mempertahankan maruah diri menimbulkan perpecahan, maka perpecahan itu adalah hasil daripada pertembungan antara hak dan batil. Demikian penegesan dari sepotong ayat dalam al-Qur’an: ”Dan katakanlah: Yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap. Sesungguhnya yang batil itu adalah suatu yang pasti lenyap.” (al-Isra’: 81). .

3. Mantan Perdana Menteri juga bertanggunjawab merobek unsur-unsur kekuatan bangsa Melayu dari segi bahasa, agama, pendidikan sekolah agama rakyat, kedudukan Raja-Raja Melayu, kedudukan ekonomi orang Melayu dan melakukan pindaan persempadanan kawasan pilihan raya majoriti pengundi Melayu sehingga menjejaskan keutuhan politik melayu

4. Menjadi satu kebiasaan mantan Perdana Menteri meletakkan setiap beban kesilapan dan ketelanjuran beliau diatas bahu orang lain. Isu perpecahan masyarakat Melayu dan rakyat Malaysia adalah berpunca daripada beliau sendiri.

5. Parti yang didakwa kecil oleh Tun Dr Mahathir Mohamad pada hakikatnya adalah sebuah parti yang lahir pada tahun 1999 dari gejolak kemarahan rakyat kerana kezaliman beliau dan terus mendapat dokongan rakyat pelbagai kaum di Malaysia. Alhamdulillah, parti ini pengaruhnya semakin meluas dan bertakhta dihati rakyat serta berpotensi besar, insyaallah, mengambil alih pemerintahan negara. Inilah yang digeruni oleh Tun Dr Mahathir yang menjadikan beliau sentiasa berada dalam resah dan gelisah. Sewajarnya mantan Perdana Menteri berlapang dada menerima penentuan rakyat dalam merayakan amalan demokrasi.

6. Seandainya DSAI itu rendah kualiti diri dan kepimpinan dalam mata pandangan Tun Dr Mahathir, mengapa DSAI masih terus mendapat sambutan dan sanjungan rakyat di negara ini walaupun dicerca saban hari dan waktu oleh pelbagai pihak menerusi pelbagai media. Beliau juga terus diterima dan dihormati sebagai seorang tokoh pemimpin berwibawa oleh sebahagian besar pemimpin dunia, para ‘ulama tersohor, para ilmuan Muslim dan bukan Muslim di peringkat antara bangsa.

Gaji RM22,826.65 Sebulan ....nampak seciput...rupanya perompak dan penyamun besar 1 malaysia....




NAK APA LAGI? RUMAH FREE,KERETA FREE,MINYAK FREE,TOL FREE,JALAN JEM PUN DEPA BOLEH MENCELAH LAJU JUGAK...
RAKYAT MINTAK GAJI MINIMA RM900 SEBULAN PUN BERJANGGUT NAK LULUS..SAMPAI JANGGUT PUN DAH BERUBAN TAK LULUS-LULUS LAGI.


Perdana Menteri menerima gaji bulanan sebanyak RM22,826.65 mengikut Akta Ahli Parlimen (Saraan)(Pindaan) 2005, mulai 1
Jan 2004.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata Timbalan Perdana Menteri pula dibayar RM18,168.15 sementara jemaah menteri menerima RM14,907.20.

"Gaji bulanan setiausaha politik sebagaimana yang ditetapkan dalam Ketentuan Saraan Setiausaha Politik 1980 adalah RM5,709.99 yang juga berkuat kuasa pada 1 Jan 2004," katanya.

Beliau berkata demikian dalam jawapan bertulis bagi pertanyaan N.Gobalakrishan (PKR-Padang Serai) mengenai penetapan gaji dan semua bentuk elaun yang dinikmati anggota kabinet, setiausaha politik serta jumlah emolumen serta elaun kepada anggota kabinet dari 2005 hingga 2009 di persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Mohamed Nazri berkata jumlah gaji tahunan yang telah dibayar kepada anggota kabinet bagi tahun lepas ialah RM5,470,942.40 dan RM5,783,993.60 pada 2008.

Katanya, sejumlah RM5,858,529.60 dibayar pada 2007 manakala RM5,858,529.60 pada 2006 dan RM6,007,601.60 pada 2005.


penyapu sial

gaji PM muka mcm cibai 1 malaysia..memanglah seciput...kalau nak di bandingkan dengan PM negara 2 lain....tapi jgn tertipu plak....sandiwara dari berita tak bernama nie....kalau nak tau....berbagai elaun yang berkali banyak dari gaji ....di campur elaun elaun merembat dan merompak harta negara dan rakyat belum di kira lagi.... beruk bunting sulung pasti keguguran bila mengira terlalu banyaknya malaun nie telah sapu....

dasar pukimak PM laki bini.... Rosmah Buat Hal Lagi.....takut bini ke apa nie...!!!!







Rosmah bini Najib buat perangai lagi. Tak sudah-sudah dengan kontroversi. Ini dah jadi macam Imelda Marcos. Najib seolah-olah tak boleh buat apa-apa!. Nanti rakyat Malaysia akan tambah meluat dan berbulu dengan BN (Bini Najib). Kalau Pak Lah jatuh dek kerana menantu. Najib akan tumbang dek menyibuknya bininya sendiri.

Baru aje reda dengan isu Festival Busana Muslim yang setaraf dengan busana jahiliyyah. Dengan Nama Muhammad Rasulullah terpampang di dada model yang mendedahkan aurat.


Kini timbul pula isu menyamakan taraf Hariraya Haji dengan pengorbanan nabi Ibrahim a.s dengan agama syirik rekaan manusia. Majlis Hi Tea anjuran BAKTI yang diketuai oleh isteri PM yang diadakan baru-baru ini.

Kalaulah Iklan Sinari Lebaran di TV3 yang disiarkan pada 2 September lalu ditarik balik, antara babak yang dianggap kontroversi ialah kanak-kanak menaiki beca terbang yang mirip kenderaan digunakan oleh Santa Claus ketika sambutan Hari Natal. Malah ada juga babak yang menunjukkan kemunculan cahaya pelita di celah-celah kelopak bunga yang berkembang kebiasaannya dikaitkan dengan perayaan Deepavali.

Ekoran penyiaran iklan Aidilfitri yang menyentuh sensitiviti penonton beragama Islam di negara ini, serta bantahan banyak pihak lalu TV3 bertindak menarik balik penyiaran iklan tersebut berkuat kuasa serta-merta.

Habis apabila kena dengan Bini Najib ini takde yang berani tegur ke? Takut hilang pangkat & jawatan ke? atau Umno sedang berdakwah secara hikmah.

Takkan takde penasihat agama? Mana dia Ulama muda Umno tu? Takkan dok diam aje. Takkan fatwa mufti Perak macam Tun Harrussani masih taknak dengar. Kalau Pas yang cakap memang tolak siang-siang dah, Ini bukan fatwa ulama Pas. Ni Tok Mufti lantikan kerajaan negeri Pasir Berdengung, Perak Darul Ridwan. Sekali lagi penulis tampalkan disini buat yang mata buta dan pekak badak pendokong Umno-BN.

Haram merayakan perayaan orang-orang kafir

Orang-orang Islam adalah dilarang sama sekali mencampuradukkan perayaan orang Islam dengan perayaan orang-orang kafir dalam apa jua bentuk sekalipun. Menyentuh tentang para peniaga yang menggunakan perkataan "Deeparaya" yang dipercayai dari perkataan Deepavali dan Hari Raya, adalah haram bagi umat Islam menggunakan perkataan itu meskipun bagi gimik melariskan jualan mereka.

Ustaz Zamri Hashim berkata demikian melalui Radio Malaysia 3 Ipoh dalam siaran Soal Jawab Agama, pagi ini. Menurut Ustaz Zamri lagi, umat Islam adalah diingatkan kepada surah Al-Kafirun yang menyebutkan amaran Allah bermaksud " Bagimu (orang kafir) agamamu dan bagi ku agamaku".

Hukum merayakan perayaan orang-orang kafir sudah disepakati oleh Jawatankuasa Syariah Negeri Perak sebagai salah satu perbuatan yang diharamkan. Justeru itu umat Islam adalah dilarang merayakan perayaan orang-orang kafir biar dalam apa bentuk, secara bersama atau menghadiri perayaan itu. Biarkanlah orang-orang kafir merayakan mereka mengikut cara mereka tanpa melibatkan diri kita selagi kita mengakui keIslaman kita – JMNPk
http://mufti.perak.gov.my/berita/berita041022-2.html.

Nak nasihat cara hikmah macamana lagi? Harap-harap Tok-tok mufti nasihat le atau sesiapa agamawan dalam Umno tolong bagitau kat bigmama ni. Kot-kot dia taktahu atau orang arab cakap jahil.Jangan sampai ia termasuk dalam perkara tanda-tanda kiamat pulak sebagaimana sabda Rasulullah Saw.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَيَأْتِي عَلَى النَّاسِ سَنَوَاتٌ خَدَّاعَاتُ يُصَدَّقُ فِيهَا الْكَاذِبُ وَيُكَذَّبُ فِيهَا الصَّادِقُ وَيُؤْتَمَنُ فِيهَا الْخَائِنُ وَيُخَوَّنُ فِيهَا الْأَمِينُ وَيَنْطِقُ فِيهَا الرُّوَيْبِضَةُ قِيلَ وَمَا الرُّوَيْبِضَةُ قَالَ الرَّجُلُ التَّافِهُ فِي أَمْرِ الْعَامَّةِ

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah S.a.w bersabda: “Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang penuh tipu-daya. Ketika itu golongan benar dikatakankan pembohong dan golongan pembohong dikatakan benar. Orang yang khianat dipercayai dan orang-orang yang benar dikhianati dan para ruwaibidhah akan menjadi jurucakapnya”. Sahabat bertanya: Siapa itu ruwaibidhah? Sabda Baginda: “Orang yang bodoh dalam urusan orang-ramai”

Ada jugak jenis manusia bodoh tak boleh diajar dan cerdik tak boleh diambil manfaat. Mereka rasa dia yang betul dan golongan ini apa peduli ke ayat al-Quran ke? Hadis ke? Ulama ke? Kuasa ada ditangan mereka . ISA le (Ikut Suka Aku). Dalam Islam ini sepsis jahil murakkab. Dia tak tahu pun bahawa dia jahil dan disangka apa yang dibuat itu adalah kebaikan semata meskipun tertegah syara’. Yang dipakai hanya akal semata. Yelahh. Islam moderate le katakann…

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ لَا يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعًا يَنْتَزِعُهُ مِنْ الْعِبَادِ وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ حَتَّى إِذَا لَمْ يُبْقِ عَالِمًا اتَّخَذَ النَّاسُ رُءُوسًا جُهَّالًا فَسُئِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا

Daripada Abdullah bin Amru al-‘As berkata: Aku mendengar Rasulullah Saw bersabda: Sesungguhnya Allah Swt tidak mengambil ilmu dengan mencabutnya dari kalangan hambanya akan tetapi dicabutnya ilmu dengan mematikan ulama sehingga tiada lagi orang alim lalu orang memilih pemimpin dari kalangan orang jahil lalu ketika ditanya mereka member fatwa tanpa ilmu nescaya mereka sesat dan menyesatkan.

Nampaknya golongan Plural maupun Liberal atau gagasan 1 Malaysia Islam Moderate nampaknya terus menggasak umat Islam. Apalah malangnya umat Islam di Malaysia. Nak harapkan pemimpin, pemimpin pulak yang menjadi perosak agama....

Teruskan perjuangan semoga musibah daripada perjuanggan assobiyyah dan sekular moden ini dapat dihapuskan, insyaAllah.

Ustaz Saiful Bahri

23 November 2010

mahkamah kanggaroo memenangkan zambry haramjadah terhadap suara keadilan....!!!!

Permohonan Datuk Seri Zambry Abdul Kadir memfailkan fitnah sebanyak RM100 juta saman terhadap Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan tiga pihak lain dibenarkan oleh Mahkamah Tinggi.

Jumlah kerugian akan ditentukan kemudiannya oleh pihak mahkamah. Zambry memfailkan saman terhadap Suara Keadilan kerana artikel terbitan akhbar bertajuk 'Zambry disyaki pengganas gagal masuk ke Amerika Syarikat' menjejaskan reputasi peribadi dan politik beliau.


penyapu sial


Betulkah Zambry ini pengganas? Rakyat tertanya-tanya jua...cara dia merampas Kerajaan Perak dari Kerajaan Pas Pakatan Rakyat macam ada stail pengganas juga atau rompakan kuasa. Kalau betul ini isu pengganas dan Amerika menahan pengganas masuk ke negara mereka, maka mahkamah tersilap memenangkan saman fitnah Zambry terhadap Keadilan.

sampah sarap PKR....sape sebenarnya mangkuk hayun ini....!!!!

Harus diakui di dalam PKR sememangnya ada sampah. Sampah inilah yang kita semua patut campakkan. Sebelum itu, kita kena kenalpasti siapakah dia sampah-sampah itu? Bukan main hentam tuduh orang ini dan orang itu sampah, silap-silap kita termasuk dalam golongan sampah tersebut.

Jujurnya kita akui terlalu ramai di antara kita yang terdiri dari reformis yang bersusah-payah berjuang untuk parti ini. Tetapi tidak semua reformis ini berjuang dengan ikhlas, ada yang mahu habuan dan pembalasan. Malahan, ada yang bercerita semula segala jasa baiknya terhadap DS Anwar dan keluarga. Semuanya memberi alasan berjuang untuk parti dan ingin melihat parti ini menjadi kuat.

Ezam juga bersusah payah dahulu, begitu juga dengan Roslan Kassim, Zahid Md Arip, Lokman Noor Adam, Hamdan Taha dan ramai lagi. Akhirnya ke mana mereka? Syabas, buat mereka yang dahulu susah tetapi masih setia dengan parti. Andaian jika Azmin menang, parti menjadi teruk adalah andaian dari persepsi yang salah. Parti menjadi teruk atau musnah jika yang menang itu mendapat kemenangan melalui jalan yang salah. Tidak kiralah samada Azmin atau siapa sahaja.

Mengapa diungkit penyatuan PRM ke dalam PKR? Apa silap dan salahnya Dr Syed Husin? Oleh kerana DR Syed Husin memberi menyebut agar parti membuang segala sampah yang ada di dalam PKR maka Dr Syed Husin patut dicaci? Jika kita merasakan kita bukan sampah, apa salahnya beliau berkata demikian? Jangan cepat terasa sangat. Berfikirlah dengan waras.
Jangan asyik berbangga dengan susahnya kita dahulu berjuang sehingga menganggap mereka yang baru masuk parti seolah-olah bukan pejuang. Itu ego namanya.

Kritiklah parti, tiada masalah. Mengapa dikaitkan dengan orang itu dan orang ini? Jangan bermain emosi semata-mata tidak suka kepada seseorang pemimpin. Perjuangan yang ikhlas, InsyaAllah akan diberkati dan disukai orang. Jangan kita suka berbuat baik, tapi mahu dipuji dan dipuja orang. Ibarat kita mohon derma, bila orang tidak mahu menderma kita maki hamun orang itu. Ikhlaskah?


sumber....WFAUZDIN NS

adik beradik yahudi gamaknya....Polis ada 318 Pakar Judi?



Nak kata ini rahsia kerajaan atau tektik polis tetapi terpampang dalam akhbar. Taknak komen dah semua orang tahu.

Rakyat tanpa mengira latarbelakang mencapai akses maklumat seperti ini. kadang-kadang kesihan jugak tengok ke polis ni. Terpaksa perabis duit dan masa untuk mencuci tahik yang dibuat oleh pemimpin UMNO-BN.


Apa perlu ke Polis menjadi pakar untuk menutup pusat judi ni?. Bimbang-bimbang kalau ia sudah menjadi hobi, polis pulak jadi kaki judi. kalau tak pun jadi tokey judi. Nanti tertinggal kerja-kerja rutin nak jaga pembangkang buat ceramah dan program, takde pulak polis yang nak memantau.

KUALA LUMPUR - Polis telah mewujudkan makmal kasino atau mock casino yang didirikan di Maktab Polis Diraja Malaysia (PDRM) Cheras di sini bagi melatih pegawai dan anggotanya supaya menjadi pakar dalam menangani jenayah perjudian.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, mock casino tersebut didirikan dengan peruntukan RM198,000 manakala peralatan dan kelengkapan perjudian bernilai RM110,000 disumbangkan oleh Genting Malaysia Berhad.
Menurut beliau, penubuhan makmal yang mirip kasino sebenar itu yang dilengkapi dengan pelbagai peralatan perjudian seperti roullette, mesin slot dan cip bertujuan melatih pegawai JSJ menjadi pakar dalam judi.
"Ibarat untuk menangkap pencuri, perlu jadi pencuri," ujar Ismail.

Kata Ismail, sejak tahun 2000 sehingga 2009, seramai 318 pegawai telah dihantar menjalani kursus di makmal tersebut dan mereka telah diiktiraf sebagai pakar judi.


Inilah Malaysia yang dikatakan Negara Islam hebat. Mahal tali pada beruk. Apa perlu pihak polis menghabiskan duit beratus ribu untuk menyediakan mock casino seperti ini. sedangkan kalau dilihat peralatan pejabat dibeberapa balai polis cukup teruk. Bahkan ada yang terpaksa membawa komputer sendiri untuk memudahkan tugasan. Persekitaran kerja yang tidak selesa. Cuma dah polis dilatih sedemikian dan sedia bertugas serta redha sedemikian takpelah…

Apa perlunya latihan sebegitu ramai pakar. Untuk apa? Sekarang pun dah ada 318 orang pakar. Nak guna berapa orang? Atau ia menjadi latihan asasi seperti tentera yang nak bersara.. pergi kursus kemahiran. Kalau bersara boleh gak kerja kat Genting. Tun Hanif Omar kan bekas Ketua Polis Negara selaku Timbalan Pengarah Genting Berhad. Apatah lagi sebahagian peruntukan untuk buat Mock casino itupun dapat peruntukan percuma dari Genting. Tokey judi diatas bukit Pahang tu.

Kot-kot lepas ini pihak polis boleh mohon menjadi sebuat IPT baru. Melahirkan graduan Pakar judi. kebanyakan syarikat judi ni untung-untung. pekerja pun dibayar gaji mahal. Kalau yang pro tu boleh keja bukat setakat Genting tapi boleh pi Macau atau las Vegas. Tapi ingat-ingatlah... kalau rasuah melibatkan dosa yang sama kepada 4 golongan. Arak berkongsi dosa 7 golongan. samalah juga dengan industri judi. Apa-apa yang berhubungan dengannya membawa kepada dosa bersama.

Masalahnya pulak kat Malaysia ini ada judi halal dan ada judi haram. Tugas polis adalah untuk menentang jenayah judi haram. Yang tiada lessen. Sedangkan menurut Islam semua aktiviti judi adalah diharamkan dan merupakan kerja-kerja syaitan. Tetapi pihak polis tidak menganggap judi yang berlesen termasuk 4 Ekor Magnum, Spot Toto dan Genting Cassino itu sebagai jenayah. Kerana ia mendapat lessen dari pihak Kementrian Kewangan Kerajaan Malaysia yang diketui oleh PM iaitu Najib Tun Razak. Sebagaimana heboh sebelum ini lessen judi bolasepak yang diluluskan kepada Vincent Tan.

Yelah… bukan sedikit duit yang berpusing dalam perjudian di Malaysia. Berbillion ringgit dihabiskan oleh rakyat Malaysia untuk industri perjudian ini. Meskipun timbul pelbagai penyakit sosial dan jenayah berangkai akibat daripada judi tetapi pihak kerajaan enggan untuk menutup dan mengharamkannya. Yang dikerah untuk mengepung para penjudi ini agar berjudi di syarikat penjudi berlesen sahaja adalah tugas pihak polis. Apabila tugas menghapuskan jenayah judi haram ini berjaya nescaya pendapatan syarikat judi halal ini meningkat. Habis, Genting bukannya sayang duit sekadar 100k untuk diberikan kepada pihak polis yang akhirnya kerja-kerja polis itu member bantuan kepada mereka juga.

Bukankah senang kalau semua lesen judi ditarik. Semua judi dianggap jenayah. Taklah perlu pihak polis menjadi pakar judi untuk menghapuskan judi. Taklah melakukan kerja haram dulu untuk hapuskan yang haram. Masalahnya punca kejahatan tidak ditutup nescaya kos untuk menyelesaikkan akan tinggi. Mat salleh kata “Prevention is better than cure”. Inilah akhirnya mahal tali pada beruk. Tetapi ada orang yang dapat meraih keuntungan. Ada orang yang dapat projek. Ada orang yang boleh jadi kaya. Contohnya ramai penjenayah, perlu dibuat penjara baru. Hah! Sapa dapat projek tu. Dulu.. Kini… & Selama-lamanya…


Saiful Bahri Mamat

UMNO pukimak gadai tanah dan maruah melayu....macam ni ke pejuang melayu...melacurkan bangsa sendiri....!!!!

Lim Guan Eng telan tanah melayu pulau Pinang?


Orang melayu di Pulau Pinang khususnya di Daerah Timur Laut hanya memiliki 1.16% pemilikan tanah berbanding dengan bangsa lain. Maklumat ini timbul setelah BN-UMNO tidak lagi memerintah Pulau Pinang. Setelah PR-DAP memerintah Pulau Pinang hanya baru 2 tahun… zam-zam allakazam… fuhhh hilang semua tanah milik orang melayu.

Siapa yang bersalah? Menurut Utusan Malaysia sebagai lidah rasmi UMNO bahawa penumpuan kaum Cina di kawasan bandar yang kini meliputi hampir seluruh daerah itu bermula sejak kedatangan Francis Light pada 1786 yang mana beliau bertanggungjawab membawa masuk banyak imigran dari China. Kesannya adalah apa yang dilihat sekarang iaitu daerah Timur Laut kini mempunyai penduduk majoriti Cina.

Francis Light yang salah pada tahun 1786. Dan kini DAP pulak yang salah! Pemimpin UMNO buat apa? Siapakah yang menandatangani dasar Jus Soli yang diperkenalkan oleh Malayan Union meskipun ditolak oleh orang melayu dan Raja melayu? Siapakah yang memerintah Tanah Melayu? Siapa yang memimpin Malaysia? Siapakah yang menyerahkan 100% tanah Singapura ke Lee Kuan Yew? Siapakah yang memerintah Pulau Pinang sehingga tahun 2008?

Hakikatnya UMNO telah gagal dalam menjaga hak dan kepentingan bangsa melayu sendiri. Demi kepentingan kebendaan dan beralasan pembangunan, akhirnya bangsa melayu menjadi mangsa. Sudah lama pemimpin Pas berkempen tentang hal ini. Tetapi masyarakat buat pekak badak aje. Yang tinggal hanyalah boria Pualu Pinang dan orang tua bangsa melayu yang tidur diatas beca.

Sebenarnya menurut statistik Penduduk negeri Pulau Pinang Bagi Tahun 2009 adalah 44.89 peratus penduduk bumiputera, manakala penduduk Cina sebanyak 44.27 peratus. Bukannya orang melayu makin sedikit tetapi kemampuan dan keupayaan bangsa melayu gagal dimartabatkan oleh pemimpin UMNO meskipun mempunyai kuasa dan memerintah hampir separuh abad.

Jangankan orang kampong, kakitangan yang bekerja kerajaan pun gagal untuk memiliki tanah di kawasan Timur Pulau Pinang itu. Bukankah sekarang ini kempen UMNO Malaysia sebagai Negara berpendapatan tinggi?

Sebenarnya Umno telah lama mengkhianati tanah orang melayu termasuklah peimpinan BN hatta di sabah dan Sarawak. Tanah Rizab Melayu diwartakan 3 juta hektar pada tahun 1957. Tapi setelah Akta Pengambilan Tanah dipinda oleh mereka (tahun 1991), apa jadi pada TRM. Tahun 1995 tinggal 1.7 juta hektar, merosot 44%. Antara contoh yang jelas; Kerpan (1993, 167 lot seluas 1000 ekar untuk ternakan udang yang tak menjadi), Mambau N9 1994 (930 hektar tanah milik 666 orang untuk pembangunan), Pantai Gelang 1990 (80 penduduk Langkawi diambil tanah untuk Pelangi Beach Resort) dll. TRM di KL, Ipoh, Melaka, Kuantan dan JB tidak sampai 10%.

Siapakah sebenarnya yang kayaraya dalam proses pembangunan Tanah Rizab Melayu?. Mereka lebih gembira bila tanah yang ada dijadikan padang golf dan taman rekreasi umum daripada kepentingan rakyat jelata (739 ekar di Batu Gajah, Clearwater Sanctuary Resort dan Pulau Pangkor). Isu tanah bendang Tandop, Alor Star seluas 638.32 hektar diambil untuk perumahan dan perindustrian yang akhirnya dijual kepada bukan Melayu. Apajadi apabila di Langkawi melayu mamak Mahathir sudah mula "melelong"nya atas nama pembangunan? Masih punya tanahkah umat Melayu masa depan di pulau ini?

Bagaimana tanah orang melayu di Lembah Kelang? Isu Kampung Melayu yang tidak berkesudahan?

Singapura ketika dipisahkan dari Malaysia 1965 atas pertimbngan politik UMNO. Umno memberikan Singapura secara percuma kepada bangsa Cina. Sejak itu Melayu mula lenyap dari bumi yang dibuka Sang Nila Utama itu hingga akhirnya tanah sekangkang kera milik keturunan Sultan Hussein pun disapu bersih. Selepas itu akibat daripada kebodohan pemimpin UMNO Pulau Batu Putih terlepas lagi kepada Singapura. Pak Lah Badawi juga melepaskan Blok L & M yang kaya dengan minyak bernilai 320 billion diserahkan kepada Negara jiran Brunei.

Sebab itu UMNO ni kalau kalah barulah mereka sedar? Kalah di Pulau Pinang baru mereka kenal melayu dan barulah nak bela orang melayu. Sekarang ini mereka sedang menggadai tanah Iskandar di Johor Baru. Bila mereka sedar? Jika mereka kalah di Johor. Di Terengganu, apabila Pas memerintah pada tahun 1999 dibuka kembali permohonan tanah dan Pas berjaya mengeluarkan kelulusan kepada 70,000 rakyat Terengganu yang majoritinya bangsa melayu tetapi kenapa dibekukan kembali apabila UMNO berkuasa semula?

Kenapa dibatalkan dan sebahagiannya dirampas tanah-tanah mereka? Kenapa tidak diberi geran kepada peneroka yang sudah sekian lama tinggal ditanah rancangan Felda sedangkan mereka sudah lama menyelesaikan hutang dan pinjaman Felda? Sedangkan syarikat-syarikat besar mudah diluluskan atas nama pembangunan beratus dan bahkan beribu hektar!

Inilah jenis dan baka pengkhianat bangsa melayu sebenar. Cara terbaik untuk mengajar UMNO hanyalah menjatuhkannya dalam Pru akan datang. Ketika itu rakyat jadi timun dan UmNO bukan lagi durian tetapi dah jadi tempoyak.


ustsaifulbahri

kata jadi burid yahudi....negara yahudi ada parlimen sendiri....tapi tak lah bocor macam nie.....!!!!



Bangunan Parlimen yang dibaik pulih selepas kejadian bocor di saluran pendingin hawa di laluan tepi Dewan Rakyat berhadapan dengan bilik Yang Dipertua pada 2008 sekali lagi mengalami kebocoran ekoran hujan lebat kira-kira hampir dua jam pada tengah hari Selasa.

Bagaimanapun kebocoran kali ini berlaku di kafeteria Ahli Parlimen bersebelahan bangunan utama Dewan Rakyat.

Hujan lebat kira-kira pukul 1.15 petang itu menyebabkan air mencurah-curah keluar dari bahagian syiling kafeteria berkenaan.

Kejadian yang berlaku kira-kira 20 minit selepas hujan lebat itu mengejutkan sekumpulan ahli Parlimen yang sedang menikmati makanan tengah hari pada waktu rehat persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Ini merupakan kejadian keempat sejak kejadian bumbung bocor pada Mac 2008.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, kejadian itu merupakan sesuatu di luar jangkaan walaupun proses baik pulih telah dilakukan sebelum ini.

Bagaimanapun menurutnya proses membaik pulih bangunan yang dibina pada 1962 itu perlu dilakukan bagi memastikan jangka hayat bangunan Parlimen itu.

"Bangunan ini sudah tua, bila kita lakukan sesuatu seperti memasang pendingin hawa dan ganggu sistem asalnya, ia akan mengalami masalah... jadi kita akan baik pulih bangunan ini," katanya.

Ditanya sama ada kerajaan akan memindahkan bangunan Parlimen ini, Mohamed Nazri berkata: "Tidak, kita akan tetap berada di sini, kita tak akan pindah.

"Kita akan tetap berada di sini, tapi pada masa yang sama akan mendapatkan pandangan daripada pihak berwajib untuk mencari bangunan sementara... tapi Kabinet belum buat apa-apa keputusan lagi."

Sebelum ini Jabatan Kerja Raya (JKR) dilaporkan telah mencadangkan kepada Kabinet supaya kerja pembaikan dijalankan ke atas bangunan sekarang dengan kos RM100 juta.










Setiap kali berita kebocoran Parlimen akan diikuti dengan "kebocoran" di dalam sistem kehakiman negara. Dan jika demikian halnya petunjuk Ilahi, maka BN sudah tidak layak untuk menjadi pemerintah negara.

Kebocoran mahkamah petanda ada kebocoran nanti di dalam sistem kehakiman negara.

Ada hakim jahat yang masih berkeliaran di Palace of Justice..

Membaca skrip yang telah disiapkan di dalam menghakimi kes-kes dengan membelakangkan prinsip kebenaran dan keadilan.

Hakim yang mana lagi mau tunjuk ego dengan Tuhan? Silakan. Bukan saja bumbung mahkamah yang bocor, seluruh bangunan mahkamah boleh runtuh. Hakim yang menjadi lembu UMNO masih ada, Pak Turut kepada Peguam Negara pun ramai, takut kehilangan jawatan daripada takut Tuhan paling ramai, ingat kes "correct, correct, correct"?

UMNO/BN putar belit...suruh PR di daftarkan...tapi bila hendak daftar di lengah lengahkan....!!!!

Kenyataan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein dalam isu permohonan untuk pendaftaran Pakatan Rakyat sebagaimana BN sangat sangat di kesali.

Mereka (BN) mempertikai hasrat Pakatan Rakyat (PKR-DAP-PAS )untuk bertanding menggunakan satu lambang menjelang pilihan raya negeri Sarawak dan cuba mengelirukan rakyat dengan mengatakan ianya cumalah satu alat untuk mengaburi rakyat akan perjuangan mereka yang sudah tidak sehaluan.

Lebih parah lagi bila  Ketua Pengarah Pendaftar Pertubuhan Malaysia (ROS) Datuk Md Alias Kalil  sendiri memutar belit fakta, kunun pihaknya belum menerima permohonan Pakatan Rakyat untuk sebagai sebuah parti.

Sememangnya  (PKR,PAS,DAP) telah lama menghantar permohonan untuk mendaftar Pakatan Rakyat sebagai sebuah parti yang berdaftar, sahingga kini, masih ditangguhkan...kata ADUN Titi Serong, Drs. Khalil Idham lLim.

Sepatutnya BN berterima kasih kepada Pakatan Rakyat kerana berusaha mematuhi peraturan yang sedia dengan mendaftar Pakatan Rakyat secara rasmi. kalau sebelum ini pimpinan BN sering mempertikaikan keujudan Pakatan Rakyat kenapa bila kita dah ajukan permohonan tetapi dilambatkan kelulusan.

Beliau yang juga Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak menyatakan kekesalan terhadap BN dengan sikap yang masih mengambarkan masih anti demokrasi yang lebih subur dengan menafikan peranan parti bukan pemerintah sebagai penyumbang kepada kemajuan negara negara.

Sejak Negara mencapai kemerdekaan 53 tahun lalu, penjajah telah pulang ke tempat asal, kini rakyat Malaysia sedang dijajah pula oleh Umno yang setiap hari melaungkan slogan dan cogan kata mendahulukan rakyat dan kebebasan bersuara,

hakikatnya BN sedang menjajah rakyat Malaysia dan dengan bertopengkan sebagai pembela rakyat, rakyat terus ditipu dengan demokrasi yang semakin sempit. Katanya

UMNO / BN PERAK SEMAKIN TERDESAK: HABIH PENGHULU SELURUH PERAK DIHASUT UNTUK MEMBENCI PAKATAN RAKYAT.

Menurut sumber yang boleh di percayai, baru-baru ini

seluruh penghulu-penghulu negeri Perak telah dikumpulkan di Cameron Higland dalam satu program anjuran Kerajaan Barisan Nasional ( BN ). Program tersebut diisi oleh

Majlis Keselamatan Negara. Program yang asalnya berupa taklimat isu-isu keselamatan negara menjadi medan politik kepada para penceramah untuk memastikan UMNO BN terus kekal memerintah negeri Perak.

Menurut sumber itu lagi  para penceramah telah menyentuh isu-isu yang boleh dianggap menghasut para penghulu dengan membangkitkan perasaan perkauman. Kerajaan Pakatan Rakyat yang telah memerintah Perak hampir setahun telah diburukkan imejnya oleh mereka di hadapan penghulu-penghulu, antara dakwaan yang berbentuk perkauman dan fitnah  ialah mereka menimbulkan kebencian peserta kepada Pakatan Rakyat Perak dengan mendakwa kononnya DAP lah yang menguasai Perak, PAS dan Dato’ Seri Ir Hj Mohamad Nizar Jamaluddin selaku Menteri Besar Perak hanya boneka semata-mata, Selain itu PAS Perak juga mendapat maklumat bahawa Dato Seri Anwar Ibrahim juga menjadi sasaran mereka. Para penceramah tidak segan silu memburuk-burukkan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyatterutamanya Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

Kita  melihat UMNO BN Perak kini sedang berada dalam ketakutan, Buktinya UMNO BN cuba meracuni pemikiran rakyat dengan doktrin hanya UMNO BN sahaja yang mampu dan boleh memerintah Perak dan negara sebaliknya negara akan hancur sekiranya Pakatan Rakyat memerintah negara.

UMNO BN sememangnya sudah terdesak dengan situasi politik Perak dan seluruh negara, mereka tidak yakin mampu mempertahankan kerajaan Perak yang dirampas mereka. Buktinya ialah, para penghulu dihimpunkan oleh UMNO BN untuk ditanam bibit-bibit kebencian kepada Pakatan Rakyat.

Program yang dilakukan itu menggambarkan UMNO BN  meletakan harapan agar para penghuluboleh mamainkan peranan bagi memastikan UMNO BN kekal mengekalkan kuasa mereka, inilah bukti salahguna kuasa yang dilakukan oleh UMNO BN dam menguruskan kakitangan awam di negara ini.

UMNO BN Perak sudah tidak dapat menarik sokongan rakyat untuk menyokong mereka, Adun-adun UMNO BN kini sudah tidak yakin dengan kapasiti UMNO BN samada mereka masih boleh terima oleh rakyat Perak atau tidak, kerana itulah para penghulu diperdaya kononnya menghadiri taklimat isu-isu keselamatan negara, pada hal mereka dihasut oleh para penceramah untuk membenci Pakatan Rakyat.

Perkara yang berlaku ini amat dikesalkan sama sekali, duit rakyat yang besar bagi membiayai program tersebut digunakan untuk program politik UMNO BN atas nama Majlis Keselamatan Negara.

Selepas ini Ketua-ketua Kampung seluruh Perak juga akan dikumpulkan bagi tujuan program yang sama, begitu juga para pengetua dan guru-guru besar sekolah-sekolah seluruh Perak juga akan dikumpulkan bagi menabur fitnah kepda Pakatan Rakyat khususnya di Perak bagi memastikan UMNO BN terus kekal memerintah Perak.

22 November 2010

Tukar jangan tak tukar.....BN Fikir Tukar Logo, Rakyat Fikir Tukar Kerajaan



BN boleh amik logo nie.....buang sial UMNO....baru boleh teguh BN.... ...tgk mcm nie????

Datuk Seri Najib Razak mengumumkan BN akan melakukan sedikit perubahan pada logo dan warna Barisan Nasional (BN) yang dijangka diumumkan pada Konvensyen BN tidak lama lagi.

Tindakan ini menggambarkan sesebuah perjuangan yang panjang serta berpengalaman lebih 50 tahun sememangnya tidak lagi relavan, sebuah parti yang lama usianya, sepatutnya memiliki kelebihan dalam soal selok belok hal-hal urusan memerintah Negara, namun tindakan Najib mahu menukar logo BN adalah gambaran BN sudah berada dipenghujung usia dan memerlukan penjenamaan semua untuk menyelamatkannya.




nasib BN seperti benatang nie....kena tukaq  logo kunun boleh jadi normal....kalau tak....jadi   benatang taraf OKU mcm nie....!!!!

Logo merupakan lakaran inti perjuangan sesebuah pertubuhan baik politik mahupun bukan politik, jika soal induk boleh ditukar-tukar, ini sesuatu yang sangat jangggal, maka rakyat perlu bertekad untuk menolak BN yang sudah ketinggalan zaman itu.

Kalau BN sedang fikir untuk tukar logo, sebetulnya rakyat sedang fikir untuk tukar kerajaan..


BN seakan dapat menghidu bahawa rakyat sudah mula loya dengan lambang dacing BN, ia juga boleh disifatkan sebagai dacing yang sudah berkarat, tetapi bukan soal dacing itu yang menjadi faktor kebencian rakyat, penipuan serta ketidaktelusan BN mentadbir Negara menjadi faktor rakyat menolak mereka.Katanya.

walaupun BN mengubah ciri logo mereka kepada kononnya lebih mesra rakyat, BN tetap BN, mereka tetap meneruskan gerak kerja pembohongan terhadap rakyat Malaysia.


logo mase kini BN....ha ha ha ha....!!!!

Setelah gagal menyuntik semangat kepada ahli serta penyokong mereka (BN), sekali lagi atas faktor desakan itu, BN terdesak dengan berharap supaya logo yang diperbaharui nanti diharap dapat mengembalikan sokongan rakyat dengan diberikan nafas baru terhadap logo tersebut.

Tindakan menukar logo tidak lebih dari usaha menyelamatkan BN yang hampir karam itu. Rakyat sudah muak kepada komponen parti masing-masing iaitu UMNO, MIC dan MCA serta komponen BN yang lain. Sikap rasis pemimpin BN sentiasa terserlah dan tindakan dan ucapannya, jadi rakyat sudah menolak parti masing-masing. Maka penjenamaan logo BN adalah untuk menyelamatkan mereka meninggalkan BN.

Apapun kita  yakin usaha Najib akan gagal dan menumui jalan buntu kerana rakyat sudah tahu siap dia pemimpin BN walaupun logonya secantik mana pun.

Situasi sekarang Nampak seperti BN takut untuk menghadapi penghakiman yang bakal dilakukan oleh rakyat dalam pilihanraya umum akan datang.

Pancung UNDI POS serta Orang ASLI......maka UMNO/APCO/BN hanyut.....!!!!!

Kalau dilihat ketiga-tiga kerusi yang dimenangi oleh BN di Semenanjung Malaysia dalam siri-siri Pilihanraya Kecil, UMNO cuma mampu menang di kerusi yang mempunyai bilangan undi pos atau orang Asli yang besar. Misalnya:

Bagan Pinang - UNDI POS yang Besar
Hulu Selangor - Undi orang Asli beserta bilangan undi Pos yang agak besar
memandangkan majoriti MIC cuma 1500 undi++
GALAS - Undi orang Asli yang besar serta pengguanaan Jabatan Hal Ehwal Orang
Asli oleh BN di dalam kempen mereka.

Pihak Pakatan Rakyat MESTI mengambil tindakan yang pro aktif di dalam memerangi fenomena undi pos dan undi orang Asli yang jelas dipergunakan oleh UMNO/BN untuk memenangi kerusi2 mereka.

Sekiranya gagal, nescaya keputusan pilihanraya umum yang depan akan lebih berpihak kepada UMNO dan BN.

zul firaun besar kulim....setan kecil berkopiah putih...rupanya kaki kencing ...hutang tak mau bayaq...apa punya fiaraun nih....!!!!

Zul Lebai Putih Hutang memba RM15K haram tak bayaq..!!

SANDIWARA POLITIK PKR SUDAH LENGKAP – berita hairan




Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin, berkata pengumuman bekas Pengerusi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Wilayah Persekutuan, Zaid Ibrahim, untuk meninggalkan PKR secara rasmi tidak lama lagi sekadar pelengkap kepada sandiwara dimainkan kepemimpinan PKR selama ini.

“Kecundangnya Zaid, sekadar mengesahkan apa yang kami di Konsensus Bebas dedahkan dari awal, bahawa PKR hanyalah parti untuk golongan Firaun kecil yang mendokong falsafah politik matlamat menghalalkan cara, menggunakan kaedah pembohongan dan cakap tak serupa bikin untuk memahkotakan angan-angan seorang manusia untuk menjadi Perdana Menteri.


Kepada Zul Nordin:

Saudara,

Tiga hari dahulu saya mendapat panggilan talipon. Ketika panggilan masuk saya berada dibilik mandi. Selesai mandi saya ternampak ada tanda pangilan tidak dijawab dan belum pun sempat saya melakukan sesuatu - satu susulan pesanan ringkas masuk.

Pesanan meminta kebenaran untuk bercakap jika saya sibuk dan tidak mahu diganggu. Pesanan ini saya tahu dari siapa. Saya amat kenal hamba allah ini. Ini kenalan dan kawan lama saya.

Kami berkenalan dan berkawan ketika kami muda. Kami berkenalan dan berjuang ketika kami anak anak mahasiswa. Hamba allah ini juga adalah ahli majlis ke 16 Persatuan Mahasiwa Universiti Malaya dimana saya menjawat Setiausaha Agung PMUM.

Untuk masa ini biarlah saya tidak mengenalkan nama hamba allah ini kepada umum. Tetapi saudara Zul Nordin pasti amat amat mengetahui siapa hamba allah yang saya maksudkan ini.

Biar saya teruskan surah ini. Saya pun menalipon kenalan lama saya ini. Apa yang saya tulis dibawah ini ini adalah hasil dari perbualan talipon kami.

Bagini isinya:

Saya diberiathu bahawa apabila parlimen dibubarkan pada tahun 2008 dahulu, nama Zul Nordin telah dicadangkan oleh Parti Keadilan Rakyat sebagai calon parlimen.

Zul Nordin telah berkesah tentang namanya sebagi calon kepada ramai orang. Zul Nordin bercerita bahawa dia amat amat kekurangan duit. Malah Zul Nordin becerita yang dia tidak memiliki duit untuk untuk wang pertaruhan.

Zul Nordin telah mengkesahkan ‘ kesusahan’ ini kepada seorang seniman. Sang Seniman ini kemudian telah pergi menemui hamba allah kawan saya itu dan meminta sesuatu dilakukan.

Sebenarnya sang Seniman, hamba allah ini dan saya adalah dalam satu angkatan. Kami sama sama di jalan raya pada Disember 1974 dahulu. Sang Seniman ini adalah juga kawan baik saya.

Si hamba allah ini dengan baik hati telah menguruskan 15ribu ringgit duit Malaysia untuk digunakan oleh Zul Nordin. Wang sebanyak ini telah dipinjamkan agar dapat digunakan sebagai duit pertaruhan yang diwajibkan oleh Suruhanjaya Pilihanraya -SPR.

Telah dijelaskan antara si pemberi dan si penerima bahawa wang sebanyak ini hanyalah untuk dipinjamkan sahaja. Sesudah piliharanraya selesai wang pertaruhan ini akan dikembalikan

Zul Nordin ketika itu adalah anggota PKR telah menang dan diangkat sebagai ahli parlimen.

Hamba allah kawan saya ini telah membiarkan beberapa bulan sebelum cuba menghubungi Zul Nordin untuk menuntut kembali wang sebanyak 15ribu ringgit ini. Semuanya gagal. Zul Nordin, si Pejuang Islam dan si Penjihad agama ini tidak ambil pot.

Telah beberapa kali cuba dihubungi, si Pejuang Islam ini buat deeeeek sahaja. Justeru hamba allah ini tidak ada pilihan melainkan menalipon Tukar Tiub.

Itulah saja isi perbualan talipon antara saya dengan hamba allah yang meminjamkan duit kepada Zul Nordin.

Saudara Zul,

Saya berharap saudara Zul membaca surat saya ini.

Atau jika ada sesiapa yang kenal atau ada hubungan dengan Zul Nordin sila sampai berita hutangnya yang belum berbayar.

Marilah kita sama-sama ingat mengingati bahawa sebelum kita berbuih-buih mulut untuk berjihad lebih baik kita selesaikan hutang piutang kita. Sebelum kita meloncat loncat bercakap tentang Islam lebih baik kita uruskan hal hutang kita.

Saya kurang arif dalam hal hukum hakam Islam justeru saya tidak tahu apakah hukumnya jika kita memiliki wang tetapi enggan membayar hutang lama kita. Saya harap mereka yang arif dalam hal ini akan berbaik hati untuk menerangkan kepada saya yang jahil ini.

Tetapi dalam budaya dan lingkungan saya yang kurang didikan agama dan tidak pernah berjihad dan tidak melaung-laungkkan Islam – kami akan menyelesaikan hutang piutang kami. Bukan kerana kami hendak masuk syurga tetapi cakap kami adalah janji kami. Janji kami tidak bersayap. Apa yang dikata akan dikota. Ini pegangan hidup kami walau pun kami tidak berjihad atau berbuih-buih mulut bercakap tentang Islam.


Sekian wassalam
Isham Rais

p/s:
saya menulis surat ini
untuk menyatakan rasa simpati
saya kepada hamba allah kawan
saya yang duitnya telah saudara
pinjam. malah kawan saya itu
tidak ada jalan lain lagi untuk
mendapatkan kembali duit itu.

http://tukartiub.blogspot.com

baik dan bijak ke manusia bangkai berperangai macam nie....menggunakan lawan untuk hentam rumah sendiri....!!!!



TOKEK  KAKI BOTOL   MACAM NIE KE YANG KITA  HENDAK.....DASAR PENGHIANAT.....!!!!


Episod di mana bekas calon Timbalkan Presiden, Datuk Zaid Ibrahim meninggalkan parti bukan melemahkan parti malah akan memberi suntikan semangat serta merapatkan saf perpaduan di kalangan anggota.

Selepas pemilihan MPP (Majlis Pimpinan Pusat) nanti, insyaAllah Parti Keadilan Rakyt akan muncul sebagai parti yang terkuat di Malaysia. Sejak dua tiga bulan lalu  parti  ini  menjadi tumpuan media terutama media milik Umno-Barisan Nasional disebabkan pemilihan ini. Mereka kecam dan serang  PKR  hari-hari dan kata parti  ini  berpecah kerana pemilihan. Walaupun  tidak bersetuju dengan RTM, TV3 dan akhbar milik Umno, PKR  berterima kasih kepada mereka kerana telah membantu mempopularkan lagi KEADILAN di kalangan rakyat Malaysia.

Sejak  ditubuhkan pada 1999 mana pernah akhbar Umno seperti Utusan Malaysia memuji PKR . Jadi munasabah ke individu seperti Zaid pergi bercakap kepada media yang sudah terbukti sangat membenci perjuangan yang diangkat oleh PKR . Mana ada anggota yang waras pemikirannya sanggup dan tergamak menggunakan saluran sedemikian untuk menghentam partinya sendiri. Orang macam ini memang kurang ajar, yang ditujukan kepada bekas Pengerusi majlis Pimpinan KEADILAN Negeri Wilayah Persekutuan itu.

Pemimpin boleh datang dan pergi dalam mana-mana parti tetapi tiada maaf kepada perbuatan mengkhianati parti.

Mahu ke kita pemimpin seperti Zaid terus kekal dalam parti PKR maupun PR, mahukah kita benarkan orang seperti Zaid mengkhianati parti yang dibina atas kesengsaraan dan perjuangan rakyat...????....tentu tidak bukan.....!!!!

Tujuan Zaid mahu keluar secara rasmi daripada KEADILAN pada 16 Disember depan ialah kerana beliau mahu membuat penjelajahan atau 'roadshow' ke seluruh tanah air untuk mencaci serta menghentam parti.

Apabila Anwar keluar penjara pada 2004, beliau menjelajah ke seluruh pelusuk Malaysia untuk menjelaskan kepada rakyat agenda perjuangan kita. Hasilnya pada PRU 2008 kita dapat 1.5 juta undi dan menang undi popular di Semenanjung.

Apa yang berlaku sekarang adalah sebahagian daripada mehnah dan tribulasi dalam liku-liku perjuanbgan yang panjang dan percayalah kita akan muncul lebih hebat dan kuat selepas ini.

Memali berdarah.... angkara Mahathir kencingkan Musa ?



Nama Dr Mahathir Mohamed diingat lagi setelah 25 tahun berlalunya peristiwa berdarah Memali, Baling Kedah.

Dr Mahathir ketika itu merupakan Perdana Menteri Malaysia dan Musa Hitam adalah Menteri Dalam Negeri.

Memali tidak jauh dari kampung saya Keroh Perak. Saya pernah beberapa kali ke situ menaiki motosikal yang mengambil masa tidak lebih dari empat puluh minit.

Malah sesudah beberapa jam polis dan kereta perisai menjalankan operasi mereka di kawasan Madrasah berkenaan, saya dan beberapa orang wartawan media perdana sampai ke tempat kejadian selepas berjaya melepasi sekatan-sekatan jalanraya.

Saya masih ingat lagi Ibrahim Mahmud atau Ibrahim Libya yang pernah datang ke Dewan Orang Ramai di Pekan Keroh untuk menyampaikan ceramah. Saya dan kawan-kawan mengambil kesempatan mendengar ceramah politiknya yang dikira berapi.
Peristiwa tahun 1985 itu melakarkan sejarah apabila Ustaz Ibrahim Mahmud dan tiga belas pengikutnya terbunuh ketika berdepan dengan lebih beribu anggota Polis.

"Operasi Hapus" seperti yang dinamakan Polis turut melibatkan ayah kepada rakan sekelas saya. Beliau merupakan diantara orang terpenting dalam menerima dan melaksanakan 'arahan orang atasan'.
Menurut Naib Presiden PAS Dato' Hj Mahfuz Omar pada The Malaysian Insider, "kehilangan jiwa bukanlah disebabkan mereka itu pengganas atau mengangkat senjata menentang kerajaan tetapi penduduk Mukim Siong itu dijadikan “kambing hitam” oleh kerajaan pusat demi menutup beberapa kelemahan Umno dan Barisan Nasional"

“Perkembangan Islam di Memali dianggap ancaman pada Umno ketika itu" tegas Mahfuz lagi.

Saya tidak bercadang mengulas isu ini dari pengalaman saya. Biarlah perhimpunan tiga hari itu mengkisahkan detik hitam atau sebaliknya untuk dijadikan tatapan dan iktibar generasi baru.

Pada hermat saya, sejarah semalam pasti kelabu dengan dapatan hari ini dan hari-hari mendatang jika muwarikhnya bermuslihat.

Cuma saya nak tanya Dr Mahathir dan Musa Hitam. Rata-rata mereka menuding jari bahawa lukanya masih berdarah dan Memali masih menangis dek angkara 'kerajaan dua M' itu.

Apakah ianya benar ?

Tidakkah ada rasa bersalah atau penyesalan pada diri masing-masing - mahu memohon maaf kepada keluarga mangsa, penduduk di situ, parti yang terlibat dan seluruh rakyat Malaysia ?



alkerohi

auwww menteri sotong kata .....Garis panduan hasutan dunia siber keluar minggu depan....berapa banyak blogger PR yang bakal kena tibai agaknya ya...!!!!

Garis panduan menjelaskan definisi hasutan dalam dunia siber akan dikeluarkan secara rasmi pada minggu hadapan.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata penggubalan itu dilaksanakan supaya mempunyai garis panduan yang jelas berhubung kesalahan hasutan dalam dunia siber bagi mengelakkan mana-mana pihak daripada mempolitikkan isu yang boleh menjejaskan keharmonian antara kaum di Malaysia.



penyapu sial

Soal hasutan umno paling pakar.

Isu perkauman umno juara dan Perkosa naib juara.

Lidah kontot memberi komen dgn mengunakan mulut alternatif.

Pooooorah!!

Undang2 ini hanya untuk media alternatif sahaja. ....media bangkai arus perdana...kira ok la...tak salah tu....pasal kroni emak bapak dia punya komponi la....!!!

Desak DSAI letak jawatan memang sah angkara pedajjal UMNO....kalau tak siapa lagi....!!!!




"Sejak akhir-akhir ini isu meminta DSAI letak jawatan yang kononnya disuarakan oleh ahli PKR sememangnya amat meragukan semua pihak. Pihak-pihak ini yang dilihat cuba mengambil kesempatan, seolah-olah PKR memang berada dalam keadaan yang bermasalah.

Apa hak mereka nak menyuruh DSAI letak jawatan ?Apa masalahnya? Ada bukti ka DSAI seleweng mana-mana duit rakyat? Mana perginya sikap kental diri dan semangat reformasi terdahulu.

Yang nyata skripnya seolah-olah telah diplotkan oleh pihak-pihak tertentu yang cuba mengambil kesempatan, memandangkan usaha selama ini membeli adun-adun keparat dari PKR untuk tujuan menghancurkan PKR gagal .

Menggunakan orang dalam yang bermasalah untuk mengucarkacirkan adalah taktik biasa yang selalunya digunakan oleh pihak lawan. Seperti biasa media UMNGOk akan ambil kesempatan atas isu ini untuk membuat serangan keatas PKR.Bukan..Memang ada tangan-tangan ghaib diluar parti yang menjadi duri dalam daging usaha kearah melumpuhkan DSAI bermula dari kenyataan Dr.MAZA, kemudian Datuk Zaid dan terkini dikatakan dari ahli PKR sendiri!!

Golongan ini jangan ingat mereka cerdik. DSAI simbol perjuangan rakyat. Jika mantan TPM seperti ini pun kerajaan BE END boleh dizalimi , inikan pula rakyat bawah seperti biasa..inilah yang sepatutnya rakyat kena faham. Perjuangan PKR bukan untuk DSAI tetapi lebih kepada perjuangan untuk rakyat. DSAI simbol kepada kebangkitan rakyat . Apa yang BE END buat sekarang untuk rakyat sekarang adalah hasil usaha dan kerja keras PR yang diketua oleh DSAI. selepas PRU ke 12.

Hanya rakyat yang bodoh sahaja akan menelan bulat-bulat apa yang media sampah kata. Perjuangan untuk rakyat harus diteruskan bukan untuk DSAI tetapi seluruh rakyat Malaysia . Semoga perjuang DSAI bersama pimpinan PR akan dapat meneruskan usaha menuju Putrajaya. Bersihkan PKR dari golongan yang bermasalah, semoga PR akan terus kuat untuk menghadapi PRU ke 13.

sempena Sambutan 25 tahun peristiwa memali....baik mati.....kalau hidup hanya bercerminkan bangkai....!!!!



Asap putih menyusur di celah dedaun pokok nan rimbun itu. Kepulan yang naik menjulang langit, menutupi sebahagian hadapan rumah papan. Kiri kanan tingkap terbuka lebar, memuntahkan haba panas yang mencengkam rasa. Pedih mata, tak terkata hingga nafas tercungap-cungap dada.

Asakan gas bertubi-tubi terus dilemparkan dan dihalakan ke arah susuk-susuk tubuh yang sudah tidak keruan. Asalnya, mereka sekadar terpacak di balik pagar buluh, di ruang laman. Sebuah kereta perisai, gah berada sejengkal dari mereka sambil menghalakan muncungnya tepat kepada mangsa.


Keributan dan kekalutan dasyat pagi itu, disaksikan fajar yang baru terbit di alis awan dengan iringan sejumlah ketumbukan lebih 3,000 anggota keselamatan yang mengepung kawasan. Orang kampung, hanya mampu mengetap bibir sambil melihat dengan pandangan yang berkaca.

Tidak lama kemudian, tragedi menghayat hati pun memulakan kisah lukanya. Saat itu, sebiji kelongsong peluru gas pemedih mata menghentak buju dahi gadis comel Naziah Hassan, 12 yang berada di situ. Memercik darah merah menyala dan dia akhirnya rebah serta-merta.

Shafie, seorang guru yang melihat kelibat Naziah yang jatuh ke tanah, sudah tidak dapat menahan pilu, lalu membungkam rasa geram yang sudah membuak-buak akibat kecelakaan itu. Dia langsung melompat pagar lalu meluru ke arah pasukan yang sudah siap siaga.

Dia berhenti lalu melaungkan takbir, sambil menghunus pedang. Belum sempat, nafas dihidu, dua das tembakan tepat mengena tubuhnya, yang kemudiannya longlai menyembah bumi Memali. Tubuhnya, syahid pertama dipanggil Illahi.

Kemudian, di ruang tingkat atas rumah yang masih bermain dengan asap dan bau busuk gas puaka, Abdullah Che Soh sedang bertahan, cuba mengangkat tangan untuk meleraikan keadaan dan minta tidak diapa-apakan. Beliau mengepung dua anggota keselamatan supaya menghentikan tembakan.

Tersalah atur, Abdullah yang dikenali sebagai Pak Tam dihujani peluru tak bermata. Bukan satu tetapi tujuh. Dua tembakan di dada, dua di lengan dan dua di telapak tangan. Yang terakhir tertusuk di kiri pinggangnya, yang membuatkan Pak teh mula berpinar-pinar dan tersungkur. Darahnya basah di seluruh badan.

Ketika sekujur tubuhnya berada di laman, Pak Tam tak mampu membuka kelopak matanya yang sudah mula direnjis renyai-renyai hujan, yang berkabung mendung.Darahnya mengalir laju, disirami gerimis pagi itu.

Abdul Rahim Waboh yang berada di belakang rumah terpaksa meniarap, lantaran tembakan bersimpang-siur mencari nyawa. Dia asalnya mahu ke kebun getah sejurus mendengar kuliah subuh Ustaz Ibrahim Libya, terpinga-pinga sambil menyelamatkan diri.

Lain pula dengan Azmi Haji Salim dan Mat Ramli Che Mit, masing-masing berhati kental berhadapan dengan pasukan keselamatan di batas sawah.

Azmi dengan hanya berbekalkan buah-buah guli sekarung yang tersisip di pinggangnya tidak teragak-agak melastik anggota yang melepaskan tembakan. Kena ataupun tidak, dia tidak peduli sehinggalah muncung senapang rapat ke mukanya, tanda perlu menyerah diri serta-merta.

Manakala Mat Ramli yang pada mulanya cuba menghalang anggota keselamatan daripada mara ke hujung jalan rumah Ustaz Ibrahim, terpaksa meredah hutan berundur diri.

Kemudian anak Azmi dikenali Mohd Zahir,13 yang menyusup dengan guni basah bergerak seiring dengan anggota keselamatan, akhirnya ditangkap sambil dihayun penumbuk ke mukanya sehingga berdarah. Kemudian ceritanya, dia dihumban ke dalam trak.

Di celah semak dan timbunan kayu, seorang anak muda Muhammad Ahoiri memerhati dari jauh. Dia sudah tidak dapat menahan sebak, mengalir air mata semahunya. Di pandanganya terlihat ayah dan adiknya diseret ke penjuru jalan.

Kemudian dia melihat beberapa sahabatnya seorang demi seorang sujud tak bernyawa lagi. Antara yang jelas ialah Razki dan Ghazali yang sebentar tadi baru sahaja mengunyah sarapan pagi dengannya di perdu pisang berhampiran rumah Ibrahim.

Masing-masing menjamah nasi goreng, sambil menitip nasihat akidah dan tauhid kepada Ahoiri. "Niat dan buatlah bersungguh-sungguh kerana Allah, dan jika mati kita tidak sia-sia...insya-allah syahid hendaknya."

Kata-kata mereka berdua, terakam kemas diingatan dan kini, mereka mendahuluinya menemui tuhan. Ahoiri, tidak mampu lagi mengesat air matanya yang sudah menumpah.

Di anjung rumah, mula kedengaran esakan tangisan yang memilukan. Anak-anak kecil sedang meratapi dan memeluk tubuh ayah mereka nan kaku. Si-ibu sudah tak terkata apa-apa, lantas mengucup dahi insan yang dicintai, merelakan pergi dengan air mata basah di pipi.

Babak sayu itu tidak terhenti di situ. Selagi batang tubuh Ustaz Ibrahim Libya tidak menyerahkan diri, selagi itulah muntahan senjata dan rempuhan demi rempuhan terus berlaku.

Ibrahim yang ketika itu berada di sebalik tiang berhampiran dinding rumah, tidak berganjak dengan nawaitu pendiriannya yang kejap dan tegas. Tak akan menawar dan menggadaikan diri untuk Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

"Daripada hidup bercermin bangkai, lebih baik bergalang tanah," kata-kata hikmat yang dingati sebilangan besar anak muridnya.

Ibrahim makin tidak dapat menerima alasan, beliau dianggap penjenayah, pengganas dan guru ajaran sesat. Selama ini, kerjanya dan amalnya semata-mata mentauhidkan Allah. Dan subuh tadi sebelum tragedi ini, selesai solat beliau menyampaikan kuliah akidah.

Serangan seterusnya menyasarkan Ibrahim tanpa amaran. Dua peluru daripada anggota keselamatan pantas meluru memamah dada dan perut Ibrahim. Percikan darah mula menyimbah. Di tengah ruang itu, anak bongsu Ibrahim, Norsyuhada sudah lama rebah dek kerana pengsan terhidu gas pemedih mata.

Kemudian tubuh Ibrahim diusung ke penjuru dapur rumah. Di pangkuan isterinya Solehah, beliau tidak henti-henti menyebut kalimah Allah dan akhinya doanya diserap langit nan tinggi, gugur syahid mengadap Illahi.

Beliau kembali menemui tuhannya bersama 13 sahabatnya yang lain, yang turut menyembah bumi. Dan hari itu, tanggal 19 November 1985, maka sejarah hitam penuh nanah terpahat dalam lipatan penuh kelam. Awan dingin memayungi kampung Memali dengan rembesan air yang senada tangisan makhluk di bawahnya.

Kemudian kisah seharian itu melabuhkan tirainya pada petang itu.

Gelimpangan jenazah kemudiannya diangkat. Ramai digari dan disusun rapi berarak ke atas trak. Kemudian disumbat ke penjara di serata tempat. Yang cedera dan darah masih merah pekat, diikat dan dibawa ke hospital untuk dirawat. Kampung itu masih dikepung dan di bawah perintah darurat.

Dua hari kemudian, Almarhum Ustaz Fadzil Noor Presiden PAS ketika itu bersama pendokong perjuangan Islam yang lain sudah bersiap sedia menguruskan jenazah yang berada di rumah mayat sejak peristiwa pedih itu. Tatkala mengangkat satu persatu jenazah itu,daripada bilik simpanan beku, terasa hangatnya lagi darah yang mengalir.

Dengan van buruk, mereka membawa jenazah syuhada itu ke Masjid Parit Panjang, yang jauhnya 15 kilometer daripada tempat kejadian yang sudah disekat masuk dan dihalang untuk sebarang pengebumian dilakukan.

Dan 13 syuhada itu kemudiannya dilayan selayaknya seorang syuhada, disimpan dan dikebumikan dalam keadaan darah masih merah mengalir di tubuh, menjadi saksi kepada Pencipta Langit dan Bumi. Salah seorang syuhada pula dikebumikan di kaki gunung di Alor Melintang.

Tanah kubur Pasir Panjang kemudian memeluk erat pejuang Memali itu yang antaranya terdiri daripada seorang guru, ustaz, enam penoreh getah, pegawai agensi kerajaan, pemandu teksi, penjual buah, pekebun dan bekerja sendiri. Lalu, hari-hari kemudiannya menjadi sepi dan menyiat hati sanubari

Maka lengkaplah misi. Biar apapun alasan, yang penting operasi mereka selesai. Sebenarnya kisah tragis mengorbankan banyak nyawa tak berdosa, lantaran arahan caca marba dalam Operasi Hapus yang dipanggil mereka.

Kata pihak atasan, menggempur kubu pengganas komunis. Kemudian berlaku sebaliknya. Yang di kepung, rumah orang kampung. Kemudian cerita ditukar lagi. Kata mereka menangkap penjenayah berbahaya, pengganas dan guru ajaran sesat bernama Ibrahim Libya.

Hasil daripada kecelaruan, kebuasan dan kecuaian pemerintah ketika itu, kampung itu dilanggar musibah. Ibrahim terbunuh bersama 13 lagi pejuang Memali. Manakala empat anggota keselamatan juga turut terkorban. Beberapa orang terkena tusukan guli dan libasan pedang. Empat pejuang cedera parah. Lebih 100 disumbat kedalam penjara. 36 lagi disimpan di Kem Tahanan Kamunting, Taiping.

Tidak cukup dengan itu, seoarang saksi kejadian Idris Husin sudah tidak boleh menjalani kehidupannya seperti biasa. Dia hilang ingatan dan trauma tragedi masih terbayang. Idris tidak boleh mendengar riuh rendah orang ramai, bunyi siren kereta peronda dan apa jua letupan mahupun bunyian bising. Dia akan menggigil. Dia semakin menyendiri dan beberapa tahun lalu, Idris pula menemui Illahi dalam keadaan menderita sepi.

Lebih pilu dan sayu sepanjang hayat, peristiwa sedih itu meninggalkan puluhan anak-anak yatim beserta balu-balu yang tidak sempat meraih kasih mesra insan tersayang dan tercinta. Setiap hari bersulam duka dan mendodoi anak-anak kecil, dengan zikir dan doa bertemu ayah di syurga.

Tidak lama kemudian, Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim sudi mencemar duli, menyumbang 13 batu nisan secara peribadi dan menyirami kubur yang penghuninya adalah rakyat jelatanya sendiri.

Di kaca TV, satu rakaman ditayangkan di seluruh negara tentang kejadian itu. Seorang bekas Menteri sedang menceritakan sesuatu yang tidak difahami oleh seoarang kanak-kanak lelaki berusia 10 tahun ketika itu.

Dia sedang menonton bersama ayah, ibu dan adiknya yang sedang merengek manja. Babak anggota keselamatan menembak seorang lelaki yang berdiri tegak sambil menjulang senjata parang, terus mengejutkan budak itu lantas bersuara.

"Ayah, kenapa pakcik tu kena tembak?" Lantas ayahnya bingkas bangun masuk ke bilik tanpa sebarang kata. Dia melihat ibunya pula, yang juga tidak bernada kecuali air mata yang berjurai banyaknya.

Saya ketika itu tertanya-tanya dan 25 tahun kemudian saya sudah berada di bumi Memali, mencari satu jawapan yang pasti. Bersama rakan, Muhammad Zaki, kami berdua menjejaki pejuang Memali di suatu pagi yang bening.

Sebenarnya, setelah diperkenalkan orang kampung, kami menemui ramai pejuang Memali namun enggan ditemubual. Ada yang cukup malu dan ada yang tidak mahu membuka luka lama. Sukar asalnya hajat kami berdua untuk menyingkap kisah sejarah perjuangan orang terdahulu. Bermula pagi, sehinggalah tengahari, barulah kami berdua berjaya memujuk seorang pejuang Memali.

Beliau ialah Abdullah Che Soh, yang terkena 7 das tembakan peluru hidup namun dizin Allah masih bernyawa. Kini, Abdullah yang dikenali Pak Tam, 60 tunduk merenung lantai, sambil mengamati semula satu persatu kisah sayu itu.

"Allah telah mentakdirkan saya hidup untuk menceritakan semula kisah sedih ini

"Setelah cedera , saya di bawa ke hospital untuk dibedah. Tangan saya masih bergari walaupun parah. Setelah dibedah, saya disumbat ke dalam penjara selama lima bulan.

Kemudian, sambil tersenyum memandang saya, sambil berkata tenang:"Saya tidak menyesal apa yang berlaku malah bersyukur terpilih untuk terlibat dalam perjuangan ini,"katanya sambil menunjukkan parut-parut di badan kesan tujuh tembakan peluru.

Itu kisah Pak Tam. Dan banyak lagi cerita yang tak terungkap. Kajang kertas ini tidak cukup menampungnya. Dari kisah semangat api yang tinggi, sehinggalah cerita pedih di hati. Ada yang boleh dicebis tetapi banyak yang terpaksa disisip rapat, agar fitnah yang sedang tidur tidak terus bangkit. Namun bagi yang ingin menyusuri, datanglah ke bumi ini, Pastinya tidak menghampakan. Hadirlah ke sini 18 November akan datang, untuk lebih mengenali pejuang-pejuang dan kisah sejati di sini.

Kami kemudian bersua dengan Timbalan Mudir Madrasah Islahiah Diniah Ustaz Yusof Che Mit, antara yang begitu dikehendaki bersama Ustaz Ibrahim dan. dia sebenarnya pada hari kejadian, berada di Kelantan.

Beliau agak hairan mengapa Ibrahim ingin ditahan. Katanya dia seoarang yang cukup dekat di hati masyarakat setempat. Sentiasa mengajar masyarakat agar tauhid dan bertakwa kepada Allah melalui kuliahnya.

Boleh bermain guli dengan sicomel kanak-kanak kampung atau sepak takraw bersama para pemuda di Memali. Pengaruhnya yang besar telah melonjak namanya dan juga PAS yang perjuangannya berlandaskan Islam.

Akibat itu, cemburu membungkam mata, menutup kebenaran kata dan gerak gaya lantas fitnah bermaharajalela menuduh As-syahid Ibrahim Libya pengganas, penjenayah dan guru ajaran sesat yang perlu ditangkap. Dan ISA sentiasa mengintai untuk menahannya dari sehari ke sehari.

Melihatkan kepada latar belakangnya, agak aneh tuduhan yang dilemparkan. Bermula dari pendidikan Islam asuhan ayahandanya Tuan Haji Mahmood seorang guru agama yang disegani dan kemudiannya ke Madrasah Khairiah Pokok Sena.

Assyahid meneruskan pengajian di Pusat Pengajian Tinggi di Nilam Puri untuk beberapa tahun sebelum belayar ke Lucknow dan Durban, India mendalami hadis. Beliau sempat berguru dengan tokoh ulama Islam tersohor di abad ini iaitu Maulana Sayyid Abul Hassan Ali Nadwi. Assyahid berada selama lebih kurang empat tahun di India sebelum melanjutkan pengajian ke Azhar, Mesir kemudian menamatkan pengajiannya di Libya.
.
As-syahid kembali ke tanahair awal tahun 1970an, beliau berkhidmat di Jabatan Perdana Menteri sebagai Timbalan Pengarah di Institut Dakwah Islamiah Malaysia. Sebagaimana telah dijangka bahawa assyahid tidak sanggup berada lama di bawah ikatan pemerintah yang tidak berpaksi kepada tuntutan agama, lalu meninggalkan segala kedudukannya untuk balik ke kampung halaman mencurahkan bakti sebagai pendakwah, pendidik dan bergerak aktif dalam politik Islam.

Dan selepas itu, sejarah hitam membaluti Kampung Memali. Dan terkenang dan meninggalkan kesan sehingga kini. Ibrahim syahid ketika mempertahan agama Allah.

Setelah menemubual beberapa orang pejuang, saya dan Zaki melepaskan lelah di sebuah warung di hujung kampung. Rupanya pemilik warung minuman yang bersih itu, seorang wartawan sambilan Harakah era Memali dikenali sebagai Tarmizi.

Beliau sempat bercerita tentang serban milik Azmi yang pernah membalut tubuh Ustaz Ibrahim yang berlumuran darah akibat tembakan peluru. Katanya lima bulan selepas kejadian, serban yang itu mencebiskan bau yang cukup harum selama dua minggu sehingga ramai yang datang melawat melihat kejadian aneh itu.

"Pergilah balik ke rumah Azmi untuk lihat tinggalan sejarah....serban tu," katanya kepada kami berdua yang kemudiannya tanpa lengah menuju semula ke rumah pemilik serban itu.

Dan kira-kira jam 1.00 pagi, barulah Azmi mengeluarkan serban yang sudah 25 tahun disimpan kemas tanpa dibasuh darahnya yang kini masih jelas kelihatan. Setelah menemuduga tujuh saksi sehingga jam 3.00 pagi, kami kemudian melabuhkan badan dan melelapkan mata di bilik Madrasah tersebut, sambil diselimut sejuk malam.

Keesokan paginya kami bertemu dengan Abdul Rahim yang membawa kami melihat kesan-kesan lubang peluru yang menghujani sebuah pondok kecil yang terletak dalam laman rumah arwah Ibrahim Libya.

Ketika itu balu almarhum Hajjah Solehah tiada hanya tinggal anak lelaki as-syahid yang membawa kami meninjau ke dalam rumah yang sudah diubah suai. Hanya bahagian atas rumah, masih kekal seperti sedia kala, dan bayangan huru-hara tembakan tak bermata dan laungan kalimah Allah, menerpa ke fikiran tatkala saya memandangnya.

Pagi nan hening itu, kami menyedut sedalam-dalamnya udara bersih laman, tempat berlakunya bertempuran dan merenung sejenak, peristiwa tumpah darah yang tak berjiwa itu. Sebak, tragedi 25 tahun ini masih membekas.

Ya, tidak lama lagi, bermula 19 November akan datang, kawasan sekitar medan tempur dan Kampung Memali ini akan kembali hiruk pikuk dengan sambutan umat manusia.

Bukan lagi untuk mengadap atau mengharung hujan peluru dan kepulan asap putih yang kemudiannya meragut nyawa, tetapi riuh dengan kehadiran gelombang limpahan para pejuang taat setia kepada perjuangan Islam.

Hadir dan datangnya mereka untuk mengutip kembali semangat yang bertebaran di bumi Memali untuk selama-lamanya.

Jangan lupa untuk menjengah perkampungan sejarah ini mulai 19 hingga 21 November ini sempena Sambutan 25 tahun peristiwa Memali. Salam perjuangan!


DD

UMNO/BN cuba nak jadikan pulau pinang negeri kontarktor sebagaimana di negeri negeri lain di bawah tadbirannya....!!!!

Pulau Pinang bukan negeri kontraktor, kata Guan Eng



Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng mengingatkan pemimpin MCA, terutama Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha bahawa rakyat adalah tuan sebenar, bukan kontraktor atau kementerian itu.

Justeru, setiausaha agung DAP itu berkata, Kong harus menjelaskan apa salahnya MMC-Gamuda JV Sdn Bhd (MMC-Gamuda JV) mengeluarkan surat jaminan bagi melindungi kepentingan awam berhubung kemungkinan berlakunya banjir di Pulau Pinang.

“Apa salahnya MMC-Gamuda keluarkan surat jaminan kerana Kementerian Pengangkutan juga pernah mengeluarkan surat jaminan untuk syarikat swasta membabitkan skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) bernilai RM12.85 bilion.

“Jadi, kita dapat lihat betapa pemimpin MCA hanya teruja dalam projek-projek mega berbanding kepentingan rakyat dan ini merupakan budaya yang sangat tidak sihat, ” katanya dalam satu kenyataan.

Kong baru-baru ini dilaporkan mengkritik kerajaan Pulau Pinang dengan mendakwa tindakan mengeluarkan arahan berhenti kerja kepada MMC-Gamuda melibatkan Projek Landasan Berkembar Elektrik Ipoh-Padang Besar (EDTP) bernilai RM13 bilion sebagai tidak berasas.

Kerajaan negeri Pulau Pinang bagaimanapun menarik balik perintah berhenti kerja bagi projek landasan kereta api berkembar Ipoh-Padang Besar itu selepas (MMC-Gamuda JV) memberi surat jaminan mengenai langkah-langkah mencegah banjir.

Mengulas lanjut, Lim berkata, dengan tindakan Kong itu, banyak pihak kini tertanya-tanya apakah tindakan menteri pengangkutan itu membayangkan bahawa kerajaan ingin mengatakan syarikat swasta lebih penting dari warga awam.

Sehingga hari ini, katanya, kontraktor terbabit telah memberi kerjasama yang baik dan tidak membantah apabila arahan berhenti kerja itu dikeluarkan.

Ujar Lim lagi, Kong juga memutar-belit isu itu dengan mengatakan bahawa kerajaan negeri sengaja menjadikan kehidupan lebih sukar dengan tidak mahu bekerjasama dengan kerajaan persekutuan dalam projek-projek mega.

Menurut Lim, jika dakwaan ini benar, masakan kerajaan negeri akan meluluskan projek bernilai RM13 bilion itu.

Jenapala dan geng anjing anjing upahan UMNO/BN cari bala.....buat demo lagi depan ibu pejabat PKR



Kira-kira 200 orang yang mendakwa anggota PKR berhimpun di hadapan ibu pejabat parti itu di Petaling Jaya bagi membantah proses pemilihan langsungnya yang didakwa tidak telus.

Diketuai bekas timbalan setiausaha agung P Jenapala, penyokongnya daripada 14 buah seluruh selangor hadir untuk protes ringkas selama 45 minit bermula pada jam 4.30 petang.

former pkr deputy sec-gen jenapala protest pkr election hq tropicana 211110 crowdMereka yang membawa kira-kira 20 kain rentang, antaranya berbunyi "Jenapala the true hero", "Keadilan yang tidak adil" dan "Shame on you Anwar".

Jenapala di dalam ucapannya menuntut supaya pemilihan diadakan dengan telus dan pemilihan ini tidak dapat diterima oleh ahli akar umbi.

"Jalankan pemilihan dengan telus. Parti (ini) cakap mengamalkan demokrasi dalam pemilihan, tetapi di mana perkataan itu lagi," katanya sambil mendakwa ahli PKR sudah ditipu dengan janji-janji kosong.

former pkr deputy sec-gen jenapala protest pkr election hq tropicana 211110 2Beliau juga turut mendakwa bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim lebih mementingkan calon timbalan presiden Azmin Ali daripada anggota parti.

"Kalau hendak (Azmin) simpanlah untuk selama-lamanya," katanya menyindir.

Jenapala sebelum ini pernah mengadakan perhimpunan yang sama, dengan motif yang serupa di tempat itu.

Bagaimapun, ketika itu, jumlahnya hanya separuh daripada yang hadir hari ini.

Jenapala sebelum ini berhasrat bertanding timbalan presiden PKR tetapi pejabat agung parti itu berkata beliau bukan lagi seorang anggota.



penyapu sial

nih sampah sarap yang di kutip oleh PKR....nampak nya PKR jadi lubuk pukimak UMNO/BN nak sabotaj PKR tak sudah sudah....tak pe...anggaplah ya sebagai cirit birit yang untuk membuang segala racun dan najis yang ada....

17 November 2010

zaid kaki botol nak menjadi juragan yang bakal menenggelam kapal lain....!!!!



Cuma tinggal satu persoalan pokok sekarang – mana satu parti yang akan bakal diambil alih dan diterajui oleh Datuk Zaid Ibrahim.

Sumber mengatakan usaha sudah mula digerakkan untuk membolehkan Zaid dan beberapa konconya mengambil alih sebuah parti untuk melancarkan kempen politik beliau seterusnya.

Adalah difahamkan dua daripada tiga parti yang mungkin diambil alih adalah daripada Sabah dan Sarawak.

Tidak ada sesiapa yang terkejut dengan laporan akhbar The Star yang memetik Zaid sebagai berkata bahawa beliau akan keluar daripada Parti Keadilan Rakyat.

Tidak ramai juga akan gusar dengan tindakan itu, baik di dalam parti mahupun di dalam Pakatan Rakyat. Malah, mungkin ramai akan berasa lega.

Pagi tadi, seorang sumber yang rapat dengan kem Zaid berkata bekas ketua bahagian umno itu belum membuat keputusan muktamad dan akan memperjelaskan kedudukannya menerusi blog beliau.

Ramalan bahawa Zaid akan menubuhkan parti mengikut acuan politiknya sendiri semakin nyata apabila beliau enggan meneruskan saingan untuk menjadi timbalan presiden PKR.

Beliau mendakwa pemilihan parti tidak dijalankan secara telus malah berlaku penyelewengan.

Dari saat itu, Zaid memperhebatkan serangan terhadap Anwar – “Anwar adalah punca kepada segala masalah, Anwar memihak kepada Azmin, Anwar dan Azmin harus berundur” adalah intipati serangan yang dilontarkan oleh Zaid.

Zaid mahu menyakinkan semua orang bahawa beliau diserang oleh pimpinan parti hanya kerana menegur proses pemilihan PKR yang pertama kali menggunakan sistem satu ahli satu undi.

“Saya dah muak terhadap serangan-serangan peribadi ini,” kata beliau kepada akhbar The Star.

Hakikat ialah Zaid cuba menenggelamkan bahawa beliau dan penasihat-penasihat kanannya telah mula menghentam Anwar secara peribadi dan secara terbuka jauh sebelum proses pemilihan bermula.

Di cabang-cabang tertentu, khususnya di Sabah dan Sarawak, Anwar menjadi mangsa penyebaran pelbagai fitnah, jauh sebelum pemilihan PKR bermula. Umum tahu siapa membiayai Portal Free Malaysia Today dan hubung kaitnya dengan Zaid.

Serangan-serangan oleh Zaid dan konco-konconya terhadap Anwar, dengan menggunakan Azmin sebagai alasan, diperhebatkan dalam beberapa bulan kebelakangan ini.

Malah, Zaid turut cuba untuk mengheret PAS dalam agendanya, dengan mencadangkan beberapa pemimpin parti Islam itu berpotensi untuk mengambil alih teraju pakatan daripada Anwar. Cubaan itu gagal kerana pemimpin PAS dapat menghidu agenda politik yang dibawa oleh Zaid.

Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad berkata, Zaid tidak seharusnya mengaitkan parti lain dalam soal pemilihan PKR.

"Tidak perlu sabitkan PAS, sabitkan DAP dan tidak perlu juga menjadikan suasana lebih keruh. Tidak perlu nak heretkan dan babitkan yang lain," tegas beliau.

Dalam tempoh singkat kurang dua tahun dalam PKR, Zaid dilantik sebagai ahli Biro Politik parti, calon pilihanraya kecil Hulu Selangor dan juga Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan selain menjadi penyelaras untuk Pakatan Rakyat.

Zaid akan mendakwa beliau tidak melobi untuk dipilih sebagai calon bagi PRK Hulu Selangor, namun kebenaran adalah sebaliknya.

Kepercayaan yang diberikan oleh parti kepada Zaid cukup tinggi, malah ramai pemimpin PKR lain yang jauh lebih lama dalam parti tidak diberikan amanah serupa itu.

Adakah semua amanah itu diberikan oleh pucuk pimpinan semata-mata untuk mencantas Zaid kemudian hari?. Tidak masuk akal.

Masalah “duri dalam daging” berlaku kerana Zaid di lihat enggan berpegang kepada keperluan untuk menjadi “team player.” atau bertindak secara berpasukan, berlainan dengan tokoh-tokoh lain seperti bekas Menteri Kesihatan, Datuk Chua Jui Meng.

Pilihanraya kecil Hulu Selangor adalah bukti nyata bagaimana Zaid mencuba untuk mengendalikan kempennya sendiri dan secara berasingan daripada apa yang dirancang oleh kerajaan negeri dan ibu pejabat parti. Beliau tewas.

Zaid tidak memperlihatkan kesediaan untuk menerima kritikan tetapi sendiri lantang mengkritik. Beliau tidak senang menerima idea dan teguran orang lain tetapi mahu pendirian beliau didokong secara bulat.

Justeru Zaid memulau mesyuarat-mesyuarat Biro Politik parti – “Membazirkan masa sahaja” Zaid memberitahu pemberita. Beliau merasakan lebih berbaloi untuk menetapkan agendanya sendiri dalam parti.

Sikap sedemikian lambat laun tentunya akan membawa padah dan pengumuman Zaid untuk keluar parti hanyalah natijah peri lakunya sendiri.

Sayugia diingatkan, Zaid bukan seorang sahaja yang mengkritik pemilhan parti, calon dan pemimpin kanan lain turut berbuat demikian namun mereka tidak pula menyerang Anwar dan bertindak keluar parti.

Mustaffa Kamil Ayub, Badrul Hisham Shahrin, N Gobalakrishnan dan lain-lain hanya menuntut supaya pimpinan parti menangani aduan-aduan mengenai pemilihan secara lebih tegas demi kekuatan parti.

Mereka terus mendokong perjuangan PKR. Mereka tidak menyimpan cita-cita menjadi untuk nakhoda dalam sebuah kapal yang sudah pun mempunyai nakoda teruji.

Mereka lebih rela berusaha untuk membaiki proses pemilihan demi menyuburkan lagi demokrasi dalam PKR supaya parti it uterus bergerak atas landasan yng dituntut oleh rakyat.

Dengan meninggalkan PKR, Zaid kini mempunyai ruang luas untuk membina kapalnya sendiri dan sekali gus menjadi juragannya.

sumber....SK