ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

Loading...

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

19 October 2013

Cenderahati, makan-makan = rasuah adalah amalan sejati Umno

Amalan politik wang adalah lumrah untuk tujuan berpolitik, lebih-lebih lagi menjelang tempoh pemilihan parti, kata pemimpin Umno di peringkat bahagian.

Mereka bagaimanapun berkata politik wang yang dimaksudkan mereka adalah dalam bentuk "cenderahati" ataupun "bayaran makan-makan" memandangkan perkara itu adalah subjektif.

"Mana-mana parti ada politik wang. Cuma kadang-kala orang tersalah tafsir kata politik wang adalah wang yang diberi. Ia perlu bagi tujuan berkempen," kata sebuah sumber Umno bahagian dari Melaka

Bersependapat dengan beliau, Ketua Penerangan Umno Johor, Datuk Samsol Bari Jamali menegaskan, ketika tempoh berkempen menjelang pemilihan Ahli Majlis Tertinggi dan Naib Presiden Umno, calon yang berkempen sudah pasti membelanjakan wang yang banyak untuk jentera mereka.

"Tapi pada masa sama banyak pihak yang bergerak, jumpa orang dekat-dekat nak pemilihan ni. Dah tentu banyak pakai duit.

"Takkan jentera yang tolong kita tu sukarelawan? Macam mana dengan duit minyak, makan minum mereka?" soal Samsol Bari yang juga merupakan Ketua Umno Bahagian Ayer Hitam.

Jelasnya, amalan politik wang terbahagi kepada dua bahagian, termasuk politik wang negatif yang berlaku apabila mana-mana calon memberikan "sumbangan" kemudiannya meminta agar perwakilan mengundi mereka.

"Itu persepsi orang. Tetapi politik wang yang tak sihat yang kita tak mahu.

"Sekarang pemilihan dah sampai Cawangan, macam mana nak bagi duit dekat 150,000 perwakilan ini? Kalau sorang seringgit pun dah RM150,000.

"Jelaskan maksud politik wang yang macam mana sebenarnya. Kalau dia (calon) kata 'nah ambil duit ni, kemudian undi aku' itu baru dinamakan politik wang yang tidak sihat," ujarnya.

Menurut Samsol Bari, prestasi seseorang calon itu lebih dinilai oleh perwakilan daripada wang yang ditabur memandangkan perwakilan Umno kini bersikap lebih matang.

"Parti mana menjelang pemilihan macam Umno ni tak guna duit? DAP? Mustahil. Semua sama.

"Lagipun calon yang bertanding ni penyandang, orang dah kenal dan boleh menilai melalui prestasi mereka. Bagi saya soal prestasi dalam parti lebih signifikan berbanding duit," katanya.

"Kalau dulu dia dah bertanding kemudian tak buat apa-apa perubahan, takkan kali ini perwakilan akan pilih dia lagi sebab dia banyak tabur duit?".

Sumber Umno bahagian di Kedah turut melihat amalan politik wang sebagai sesuatu yang lumrah, namun pemilihan pada hari ini masih bergantung kepada "wahyu" Ketua Bahagian.

"Nampak pemilihan kali ini bergantung kepada wahyu Ketua Bahagian, kalau mereka kata kekalkan ketiga-tiga maka akan kekal lah," katanya merujuk kepada tiga penyandang kerusi Naib Presiden; Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Datuk Seri Shafie Apdal, dan juga Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

"Dijangka, malam ini wahyu untuk kekalkan ketiga-tiga penyandang Naib Presiden akan sampai," katanya merujuk kepada malam tadi.

Trend ketika pemilihan sayap Ketua Pemuda, Ketua Wanita dan Ketua Puteri Umno minggu lalu, katanya, menunjukkan status quo ketiga-tiga pemimpin berkenaan akan kekal.

Kempen Shafie, yang juga Menteri Luar Bandar dan Pembangunan Wilayah, jelas sumber dari Melaka, merangkumi kesemua 13 jabatan di bawahnya, termasuk iklan di akhbar-akhbar arus perdana.

Manakala Hishammuddin, katanya, menggunakan jabatan di bawah selaiannya sebagai pemangku Menteri Pengangkutan bagi tujuan berkempen.

"Tapi Hishammuddin ini nampak macam lembik," tambahnya.

Berkenaan Ahmad Zahid pula, beliau melihat ketokohan Islam dan tegas memberikan kelebihan kepadanya untuk dipilih para perwakilan.

Sumber dari Umno bahagian di Johor bagaimanapun mengakui wujudnya "permainan politik wang yang kotor" apabila beliau "diminta" untuk mengundi calon-calon yang memberikan "sumbangan" kepadanya.

Sepanjang proses pemilihan sayap sehingga tempoh pemilihan hari ini, sumber yang enggan dinamakan itu telah menerima sejumlah RM1,400 daripada calon yang bertanding.

"Minimum mereka beri RM50, tapi ada juga yang beri RM100," katanya, sambil menambah pemberian sumbangan itu hanya dikhususkan untuk perwakilan yang akan mengundi hari ini.

"Majoriti yg bagi duit akan kata: 'Saya harap awak dapat berfikir dengan baik dan beri undi kepada saya'," katanya.

"Boleh dikatakan setiap calon akan hulur. Mereka tak jumpa semua, tapi jumpa mereka yang jadi perwakilan sahaja. Adakan makan-makan.

"Biasanya wakil calon atau calon itu sendiri akan turut serta," kata sumber itu lagi

 

 

penyapusial

 

 

Ini sajalah politik orang melayu......makan free, bas free, jalan jalan makan angin free, dapat cenderahati........bodoh bahlul....dari mana duit rasuah itu datang itu yang kita nak tau...bukan sedikit jumlahnya...takkan nak guna duit poket sendiri  percuma sahaja melainkan duit tu di rembat  dari khazanah untuk rakyat atau ada tokeh judi atau kepala kongsi gelap yang menajanya ....UMNO dengan rasuah berpisah tiada...biasalah ...i help u....u help me....!!!!