ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

17 November 2013

Rakyat Borneo perlu sedar keangkuhan UmnO

Susulan ketakpuashatian yang diluahkan Tan Sri Dr James Masing hari ini, kita  menggesa Menteri Pembangunan Tanah Sarawak itu menyedari wajah sebenar sikap Umno terhadap layanan kepada negeri-negeri Borneo tersebut.

Masing hari ini menuduh pemimpin muda di peringkat Persekutuan daripada Umno menimbulkan kekecohan di antara Putrajaya dan kerajaan negeri Sarawak.

Serangan mengejut ini terhadap pemimpin Umno menunjukkan rakyat Sabah dan Sarawak sudah sedar mereka tidak dilayan dengan penghormatan tetapi  sememangnya  telah dieksploitasikan..

Perkara tersebut bukanlah yang baru dilakukan oleh Umno, sebaliknya polisi yang ekstrem dan ideologi perkauman mereka menjadi puncanya.

Masing tersalah dalam menyalahkah pemimpin muda Umno tersebut kerana kurang memahami Perjanjian Malaysia dan bagaimana Malaysia dibentuk.

Sebaliknya polisi ekstrem dan ideologi Umno yang perkauman adalah  menyebabkan Umno menjadi tuan manakala yang lain perlu mengikutnya sehingga menimbulkan pergeseran bukan sahaja antara Sabah dan Sarawak tetapi juga kepada semua rakyat yang bukan Melayu dan bukan Islam..

Kesediaan rakyat negeri Borneo tersebut untuk membantu mereka menyedarkan keangkuhan Umno bahawa Sabah dan Sarawak juga layak menerima layanan yang adil.

Pemimpin Sabah dan Sarawak wajar  menyedarkan keangkuhan Umno dengan memastikan status Sabah dan Sarawak  di layan sama adil dengan dengan rakyat Malaysia di semenanjung.

Bukannya dengan melayan sama seperti tuan ketika pemerintahan penjajah British lalu..Rakyat negeri tersebut wajar  di tawarkan  peningkatan royalti minyak dan gas daripada 5% kepada 20%.

Masing hari ini dilaporkan berkata pemimpin Barisan Nasional (BN) sama ada dari Semenanjung, Sabah atau Sarawak perlu membincangkan isu “secara berhemah dengan sensitiviti secara adil bukannya bos dan anak buah".

Perlu ada semangat persefahaman. Jika pemimpin kita tidak memahami Perjanjian Malaysia, maka kekhuatiran bapa pembentukan Malaysia, Tun Jugah Barieng akan berlaku..

Kritikan itu berhubung dengan semakan perjanjian berkenaan namun mengingatkan terma dan perjanjian pembentukan Malaysia dan menghormatinya.

Pertelingkahan berkenaan,nampaknya  akan menghancurkan peluang BN dalam pilihan raya negeri.

Mandat kerajaan Sarawak sekarang akan tamat pada 2016.

Rabu lalu Parlimen menolak usul tergempar Ahli Parlimen Penampang, Darrel Leiking dari PKR, untuk menyemak perjanjian ke-18 dan ke-20.

Timbalan Speaker Ismail Mohamed bagaimanapun menolaknya kerana tidak menganggap ia satu keperluan

 

 

penyapu sial

 

 

Rakyat Sabah dan Sarawak wajar bersatu; Dengan Panggilan ''Rakyat Borneo'' sahaja sama seperti di Malaya; mereka hanya menyebut "Semenanjung Malaysia" dan tidakpun di sebut negeri satu persatu. Mereka memanggil sebagai rakyat Sabah, atau rakyat Sarawak sahaja tanpa sebut Malaysia di ujungnya, seola-olah negeri borneo ini jajahan Malaya.

Lagipun Borneo Malaysia keluasannya lebih besar dari Malaya. Ataupun sebut sahaja sebagai MALAYSIA TIMUR, untuk merujuk kepada (SABAH, SARAWAK) dan MALAYSIA BARAT untuk merujuk kepada MALAYA. Menyentuh tentang Perjanjian penubuhan Malaysia yang berasakan EQUAL PARTNERS, sepatutnya Hasil Pendapatan Kerajaan Pusat di bahagi SAMA-RATA (Equal Shares) oleh 3 buah Negara bersekutu ia itu (Sabah - Sarawak - Malaya sahaj.) Sebab hanya 4 Kerajaan sahaj yang menurunkan tandatangan dalam perjanjian Penubuhan Malaysia termasuk Singapura yang telah keluar/di singkir dari Malaysia. Rakyat MALAYSIA TIMUR harus berfikir meluaskan Minda di luar kotak 4 segi.

apa yg kita  perhatikan sama ada sebelum atau selepas setiap PRU,parti2 politik dari malaya hanya sibuk utk menentukan jumlah peratuh hasil minyak utk diberikan kepada wilayah2 Borneo..sepatutnya wilayah2 Borneo yg tentukan berapa yg perlu diberikan kpd Malaysia,bukan Malaya sebab ini hasil bumi wilayah2 Borneo sendiri

No comments:

Post a Comment