ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

02 July 2012

Bagi peluang perompak di siang hari....Berapa yang dibelanjakan Najib untuk mempertahankan nilai saham FGV nya?

selamanya jadi kaum perompak dan penyangak....!!!!

Seperti yang dijangkakan, saham Felda Global Ventures Holdings Bhd melonjak naik pada penampilan sulung penyenaraiannya yang kontroversi pada hari Khamis lepas, melompat sebanyak 20% berbanding harga IPO yang bernilai RM4.55 – ini membuat Perdana Menteri Datuk Seri Najib merasa sedikit gementar dan sanggup berbelanja besar bagi memastikan kejayaan supaya tidak dimalukan.

Semua orang tahu ini adalah perkara ‘tidak boleh gagal’ bagi Najib kerana semua serigala sudah bersedia di sini dan menunggu masa untuk menerkam dan persoalannya sekarang, berapa lama lagi Najib terpaksa mengekalkan harga yang tinggi sehingga dia boleh mengumumkan habuan bagi pelabur Felda untuk tidak keluar. Ia boleh mengambil tempoh masa beberapa minggu malah berbulan lagi tetapi yang pasti,  harga saham yang terlalu mahal hanya akan merugikan

Tidak kira berapa banyak GLC telah telah diarahkan untuk membeli saham, akhirnya kuasa pasaran pasti diguna pakai. Malah GLC dan agensi-agensi seperti Khazanah terpaksa ditandakan di pasaran dan dinilai semula. Jika Felda tidak boleh menghasilkan keuntungan yang telah dijanjikan, apakah justifikasi untuk menyimpan stok dan tidak melabur dalam firma-firma lain yang boleh membuat lebih banyak wang. Jika GLC dan agensi-agensi kerajaan berbuat demikian, ia hanya akan berlaku atas permintaan Najib atau ini akan menjadi antara 'khidmat negara' yang bersejarah .

Malah, sejurus loceng pembukaan berbunyi, saham Felda mencecah RM5.46 dalam tempoh 14 minit pertama didagangkan di Papan Utama Bursa Malaysia pada Khamis.

Bagi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Umno, penyenaraian itu menandakan satu peristiwa penting - bukan sahaja untuk peneroka tetapi juga untuk negara. Untuk pembangkang dan pengkritik lain, ini adalah rompakan di siang hari dan akan bertukar menjadi bencana - bukan sahaja untuk peneroka tetapi juga untuk negara.

Hanya masa sahaja yang akan menentukan. Tetapi hari ini, tidak diragui bahawa Najib akan memastikan penyenaraian yang hebat buat pertama kalinya. Pemerhati politik berkata, jika setelah berusaha pun, saham Felda masih suram, maka Najib & Co terpaksa membungkus beg mereka untuk balik ke kampung dan menerima sahaja 'hukuman' daripada peneroka yang marah - yang telah membentuk teras pengundi Umno – tiada siapa yang tahu akan batas kemarahan mereka nanti!

ko jangan ganggu ini harta,,,,,,ini harta aku , rosmah dan UMNOPORNO yang punya.....!!!!

Felda telah ditubuhkan sejak 56 tahun yang lalu sebagai skim penjana sosial untuk meningkatkan taraf kehidupan golongan miskin di luar bandar khususnya Melayu. Ia adalah milik kerajaan dan telah diletakkan terus di bawah bidang kuasa Najib di Jabatan Perdana Menteri. Ia menyenaraikan unit komersialnya dibawah Felda Global Ventures atau FGV.

Sementara itu, menurut Bloomberg, penyenaraian positif Felda Malaysia telah menongkah trend menurun global dalam penjualan stok akibat krisis hutang di Eropah, yang telah menyaksikan sekurang-kurangnya AS $ 12.3 bilion penjualan kali pertama dibatalkan atau ditangguhkan di seluruh dunia sejak tahun ini bermula.

Kebanyakan firma penyelidikan tempatan telah memberikan ramalan memberangsangkan untuk IPO. Walau bagaimanapun, Wall Street Journal tidak berkongsi pandangan yang sama dan berterus terang meramalkan bahawa pelabur tidak akan memegang saham untuk tempoh yang lama. Pelabur boleh membeli saham untuk mengambil kesempatan daripada usaha ‘perhiasan’ Najib dan kemudian menjualnya untuk membuat keuntungan bersih tetapi selepas itu, 'Adios'.

Semua mengetahui bahawa Najib dan partinya, Umno mengharapkan pada IPO yang berjaya untuk mematahkan kemaraan Pakatan Rakyat diketuai oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dengan pilihan raya umum ke-13 di negara ini yang akan berlangsung tidak lama lagi dan dikhabarkan menjelang pertengahan 2013.

WSJ juga menyatakan bahawa firma komoditi dikendalikan oleh kerajaan itu telah menaikkan AS $ 3.1 bilion (RM9.3 bilion) dalam jualan untuk saham-saham awam menawarkan (IPO) menjelang kemunculan sulungnya, walaupun ia mencatatkan 50 peratus penurunan pertama tahun ini dengan keuntungan suku semalam disebabkan kos yang lebih tinggi dalam penanaman pokok kelapa sawit.

"Slip keuntungan berbeza daripada prospektus IPO itu, yang mempromosikan kepakaran kumpulan itu sebagai ketiga terbesar di dunia dalam perladangan dan pengendalian kelapa sawit," WSJ berkata dalam satu artikelnya bertajuk “Felda Plants Seeds of Investor Discontent” yang diterbitkan pada awal minggu ini.

Akhbar yang disegani di arena perniagaan antarabangsa menekankan bahawa pendapatan suku pertama Felda telah, berkembang hanya 1.8 peratus dari tahun lepas. Akhbar itu juga berkata bahawa Felda telah memberikan alasan tidak kukuh untuk pertumbuhan yang tidak menggalakkan itu, Ia mendakwa terpaksa membayar harga yang lebih tinggi bagi minyak sawit mentah.

Ini tidak boleh menjadi alasan bagi pertumbuhan yang tidak memberansangkan itu. Sebuah syarikat perladangan perlu tahu kos menanam pokok baru..

Walau bagaimanapun, M & A Securities mempunyai pendapat yang berbeza tentang IPO Felda. Ia telah menganjurkan "pembelian" bahagian dan meramalkan kenaikan sebanyak 24 peratus atas harga IPO syarikat perladangan sebanyak RM4.55.

Dalam nota penyelidikannya, firma itu memberi saham FGV - cabang komersial Felda yang disenaraikan - nilai saksama pada RM5.65 yang diterjemahkan ke dalam pelbagai harga perolehan sebanyak 12.2 kali, yang "masih agak rendah berbanding dengan yang lain".

"Di masa hadapan, akan ada pengambilalihan simpanan tanah perladangan tambahan yang mana ia boleh didapati dan keadaan ekonomi adalah baik," M & A berkata.

M & A Securities menambah lagi bahawa separuh atau RM2.2 bilion hasil IPO akan digunakan untuk meningkatkan saiz simpanan tanah syarikat di rantau Asia dan Afrika. Dengan saiz simpanan tanah perladangan di tempat tiga teratas, hanya di belakang Sime Darby Bhd dan Golden Agri Resources Bhd, firma penyelidikan itu percaya FGV akan dapat mengekalkan pasaran yang mempunyai potensi untuk meningkatkan tanahnya dengan lebih banyak pemerolehan yang akan datang dan pembukaan baru kilang minyak sawit .

Malah, FGV adalah salah satu pengilang terbesar di dunia bagi buah tandan segar (BTS) dengan 70 kilang terletak di seluruh Malaysia. Dengan keluasan estet perladangan dengan keluasan 355.864ha, dan ladang kelapa sawit di Malaysia telah beroperasi seluas 343.521ha dan mengeluarkan 5200000 tan BTS pada tahun 2011.

49 per peratus dimilik Felda Holdings Bhd, yang merupakan pengeluar terbesar minyak sawit mentah (MSM) di dunia, berdasarkan jumlah pengeluaran,ini ia telah mengeluarkan 3.3 juta tan minyak sawit mentah tahun lepas.

CEO FGV, Sabri juga turut memuji penyenaraian sulung saham sebagai hari yang membanggakan untuk semua peneroka dan rakyat Malaysia. Dia menegaskan bahawa 112.635 orang peneroka Felda akan menyaksikan FGV berada di kedudukan ketiga terbesar sebagai pengendali minyak sawit di seluruh dunia, dari segi keluasan simpanan tanah.

"Para peneroka berhak untuk menyaksikan kejayaan ini." Melalui kesusahan dan pengorbanan mereka, membuka hutan untuk penanaman sejak tahun 1950-an, mereka telah membantu untuk membangunkan industri minyak sawit yang bernilai RM80 bilion yang kita nampak pada hari ini, yang kebanyakannya milik tempatan, "kata Sabri .

"Malah, durian runtuh sebnayak RM15, 000 yang telah diberikan kepada peneroka, isteri-isteri dan ahli keluarga mereka adalah sebahagian daripada hasil penyenaraian. Tiada satu sen adalah wang dari Perbendaharaan negara."

Walau bagaimanapun, sayugia di ingatkan peneroka mungkin berhadapan kehilangan RM100 juta dalam bentuk sokongan kebajikan. Dia juga mempersoalkan mengapa kerajaan - pihak berkepentingan mengawal Felda - hanya mengagihkan RM15, 000 durian runtuh kepada peneroka apabila mereka berhak untuk sekurang-kurangnya RM50, 000.

Mula-mula kita diberi durian runtuh kecil yang tidak adil,yang hanya memihak kepada bumiputera kaya, kini peneroka sekali lagi diberi layanan tidak adil dengan pengurangan sebanyak RM100 juta dalam bentuk sokongan kebajikan..

No comments:

Post a Comment