ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

29 May 2011

makin lama UMNOPORNO -BN memerintah makin menyusahkan rakyat....!!!!




Makin lama kerajaan Umno BN ni  makin menyusahkan peniaga dan rakyat samada  untuk membeli maupun menjual kereta. Apa jaminan kalau periksa Puspakom kadar kemalangan dan kes kecurian kereta akan menurun? Apa jaminan dengan peraturan baru ini sifar rasuah di Puspakom?

Ini satu lagi projek kerajaan Umno BN yang menyusahkan rakyat yang dah susah. Rakyat nak jimat duit beli kereta terpakai, rakyat yang tak ada duit nak jual kereta dibebankan lagi dengan pemeriksaan Puspakom atas alasan keselamatan dan elak kereta curi. Apa jaminan Umno BN jika ini dilaksanakan statistik kemalangan dan kecurian kereta akan menurun?

Sampaikan Menteri Pengangkutan MCA BN pun tak setuju dengan pemeriksaan Puspakom sampai 2 kali dilaporkan dalam The Star dibawah pada 24 Mei 2011 (Utusan Malaysia tak minat cerita macam ni kerana wartawan Utusan kaya-kaya, semua beli kereta baru).

Pakcik-pakcik di Felda, kalau ada kereta terpakai atau kereta buruk, simpan saja buat tukun. Duit banyak beli kereta baru je.


Kenderaan terpakai wajib diperiksa PUSPAKOM
Berita Harian 27 Mei 2011


PUTRAJAYA: Kerajaan tetap akan menguatkuasakan pindaan terhadap Akta Sewa Beli 1967 (Pindaan 2010) bermula 15 Jun ini walaupun mendapat bantahan daripada penjual kereta terpakai Malaysia.

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Tan Lian Hoe, berkata penguatkuasaan pindaan akta itu perlu dilaksanakan segera bagi melindungi semua pihak termasuk pengguna dan syarikat penjual kereta terpakai.

"Jika diteliti, ia memberi situasi menang-menang kepada semua pihak termasuk penjual kereta terpakai. “Apabila ada individu mahu menjual kereta kepada syarikat terbabit, beliau perlu membawa kereta berkenaan untuk pemeriksaan, baru kereta itu boleh dijual, ini sekali gus memberi perlindungan kepada syarikat penjual kereta terpakai juga,” katanya kepada pemberita selepas mengadakan dialog bersama Persatuan Penjual Kereta Terpakai Malaysia, di sini, semalam.

Baru-baru ini, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan mengumumkan semua kenderaan bermotor terpakai, dibaik pulih dan diubahsuai, termasuk motosikal, diwajibkan menjalani pemeriksaan menyeluruh di Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (PUSPAKOM) bagi melindungi pengguna daripada membeli kenderaan curi dan yang dipotong atau disambung.

Pindaan akta itu menetapkan setiap kenderaan terpakai wajib menjalani pemeriksaan 18 perkara di PUSPAKOM.



Kong: Two checks will burden motorists who wish to sell their vehicles
The Star
Tuesday May 24, 2011


BUTTERWORTH: It will be a burden to motorists if they are required to send their used vehicles for two Puspakom inspections before selling them, said Transport Minister Datuk Seri Kong Cho Ha.

He said he had directed the Road Transport Department to discuss with the Domestic Trade, Cooper-atives and Consumerism Ministry for a single inspection .

“I believe there should only be one inspection,” he said when launching HSJBC Corporation Sdn Bhd's JBC light truck in Jalan Sungai Lokan here yesterday.

Following amendments to the Hire-Purchase Act that were approv-ed by Parliament recently, all used vehicles going on sale will have to undergo an extensive B7 inspection at Puspakom effective June 1.

The inspection comprises 18 visual and four computerised checks on the vehicle before it can be certified roadworthy. Only then can the transfer of ownership be effected.

At present, only four checks are done - on the chassis number, the engine number, windows and windscreens as well as cut-and-join parts.

Under the new ruling, the vehicles are required to be inspected twice, during the transfer of ownership and when the bank loan is approved.

On a different matter, Kong told reporters that electric vehicles, mainly motorcycles, could now be registered following amendments to the Road Transport Act.

“Prior to the amendment, owners were required to register the vehicle's chassis number and engine number.

“But since electric vehicles do not have an engine, we have amended the Act to allow them to be registered under their chassis number,” he said.

However, he cautioned that electric vehicles still needed to get approvals from Sirim and the Department of Standards to ensure that they complied with Malaysian standards.

Kong said the ministry had received numerous applications from companies that wanted to retail electric vehicles.



sumber...amkns