ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

22 August 2012

undang undang bebal 1 malaysia....kaut untung untuk kroni sambil terapkan nilai nilai murni....kah kah kah....!!!!

Semenjak dua menjak ni kecoh pasal pelaksanaan sistem speed trap baru yang dinamakan AES..apa maksud dia aku tak ingat..automatic enforcement system kot  Atau "Auto Ekor Saman."..???
Beberapa pemimpin politik pembangkang memberikan pandangan dan kebanyakan pandangan diorang berbunyi agak negatif mengenai pelaksanaan benda ni. Antara yang disebutkan adalah ;

  1. Ini projek kroni
  2. Sistem ini tidak adil
  3. Kenapa kena rahsiakan lokasi sistem tu dipasang?
  4. Ini bertujuan untuk menghukum!

Aku kurang bersetuju mengenai pandangan diorang. Sebab pada aku, kalau lokasi diberitahu kepada orang ramai, surely...orang ramai hanya akan slow pada lokasi2 tertentu. Kita semua sudah maklum, itu adalah mentaliti pemandu Malaysia sekian lama.

Kita ambik petikan ini dari satu forum yang jelas menunjukkan mentaliti rakyat Malaysia ;

Just drive over 160KM/H than you avoid saman because i heard that speed trap machines in Malaysia cannot do over 160KM/H reading...

Bawak aje lebih 160km/j kau boleh elak saman sebab aku dengar mesin speed trap detector Malasia tak dapat tangkap lebih dari tu

Ini lah mentaliti orang Malaysia. Najib bagi projek kat kroni, salah...tapi diri sendiri tak dapat nak patuh had laju jalanraya. Salah satu benda yang paling aku tak suka dalam pelaksanaan undang2 Malaysia adalah undang2 trafik yang main2.

Benda paling cilaka sekali yang selalu dibuat oleh orang lain, khasnya kereta2 besar (dan kadang2 Perodua Viva bikin) adalah tidak langsung takut had laju jalan raya.

Kenapa orang putih yang bawak Ferrari, yang bawak Rolls Royce atas jalan...boleh ikut speed limit? Kenapa orang negara lain yang bawak motor 1300cc boleh ikut had laju yang ditetapkan...kenapa kita tak boleh padahal ramai yang bawak setakat Yamaha LC135cc?

Sebab ada mangkuk2 ayun diluar sana yang berpendapat, dia boleh bawak laju selaju mana dia nak dan jangan ada sapa2 pun blok jalan dia kalau dia tak akan high beam dan high beam dan high beam...dan apabila dah potong, usha buat muka tak puas hati. Kau nak buat macam tu kalau orang tu bawak 50-60km/j dekat lane kanan buat la, tapi kalau kau dah capai limit had laju jalan tu, kalau kau nak pegi laju lagi pandai2 la kau cilok mangkuk!

Orang2 macam ni adalah parasit atas jalan raya yang perlu dibendung...sebab mereka bukan setakat parasit...tapi mereka juga adalah talam dua muka. Sebab kalau dia nampak polis trafik kat depan, cepat2 dia akan masuk lane tengah dan bawak ikut had laju.

Aku cukup setuju kalau kerajaan menjana pendapatan negara dengan mengutip hasil daripada wannabe racer macam ni. Dah sah2 kalau kena saman dengan polis trafik, dia akan buat muka seposen dan mintak tolong. Sebab dia tau dia boleh lepas.

Jadi, aku cukup setuju sistem ni dilaksanakan. Sebab apa? Sebab ramai di luar sana yang bawak kereta takde rasa takut dengan undang2...melainkan ada kelihatan polis atau JPJ.

Pelbagai faedah boleh dinikmati, antaranya ;

  1. Kurangnya peluang untuk polis trafik menjana pendapatan sampingan
  2. Menerbitkan rasa takut kena saman pada setiap pemandu
  3. Menjana pendapatan negara
  4. Rosmah Mansor gembira kerana nilai2 murni dapat diterapkan pada masyarakat....kah kah kah 

Tak banyak benda yang aku setuju dengan tindakan polis, tapi ni adalah antara langkah bagus yang telah diperkenalkan.

Mungkin selepas ini, pihak polis boleh letak kamera di mana2 lokasi hotspot trafik jam dan saman golongan2 pemandu yang suka potong queue trafik secara AES jugak. Bayangkan, berapa juta kita boleh kumpul setiap hari? Dan letakkan gambar diorang dalam internet. Kah kah kah kah!

Yang paling penting...takkan la rakyat biasa aje kena speed trap ni. Menteri yang bawak untuk personal reason atau anak2 menteri yang bawak kereta macam lahabau takkan tak kena kot?

ala  undang undang koboi....undang undang haramjadah 1 malaysia....pastinya anak menteri  ,ahli politik kerajaan yang memerintah dan suku sakatnya ,polis dan kaum kerabatnya dah tentu kebal dari hal ini semua ....semua orang dah maklum  berkenaan hal ini....al maklum lah kaum kerabat dan  kroni kroni  satu satu di dunia....kebal dari pelbagai undang undang  bebal 1 malaysia...

No comments:

Post a Comment