ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

01 December 2013

jadi hamba dan membodek UMNO sepanjang masa...nasib rakyat tidak di pedulikan...nampaknya sesetengan parti dalam komponen BN bakal berkubur ...!!!

UMNO bakal mampus bila parti  yang jadi hamba sahaya turut  mampos....!!!

 

Keputusan pemilihan Kongres India Semalaysia (MIC), rakan utama Barisan Nasional (BN), yang bermula semalam di Melaka terpaksa ditangguhkan sehingga ke petang ini kerana sudah lima kali terpaksa dibuat kiraan semula. Namun ia tidak menjadikannya berita utama media.

Sebulan lalu, satu lagi komponen BN Gerakan, membuat pemilihannya serentak dengan perbentangan Bajet 2014 oleh Perdana Menteri. Ia berjalan begitu sahaja selepas hanya menang satu sahaja daripada 222 kerusi Parlimen. Tidak ramai yang kisah dengan apa yang berlaku dalam parti ini.

Pilihan raya umum 5 Mei lalu  telah menjadikan parti-parti ini seperti parti nyamuk. Mereka sedang hadapi kepupusan selepas rakan kongsi utamanya, Umno berjaya menambah sembilan lagi kerusi dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Bilangan kerusi yang sedikit ditandingi dan sedikit pula yang menang daripadanya menyebabkan parti ini semakin sukar berperanan dengan berkesan dalam BN.

Parti seperti Gerakan yang hanya menang satu kerusi Parlimen dan dua kerusi DUN menyebabkan ia semakin menyusahkan parti-parti lain untuk terus berkembang.

Bagaimanapun,  BN  nampaknya cuba memberikan nyawa untuk parti-parti nyamuk ini untuk hidup kerana nyawa mereka  sebenarnya bergantung kepada mereka sendiri.

Ia sebenarnya bergantung juga kepada Umno yang selama ini menjadi pengikat antara mereka.

Umno yang sepatutnya memulakan semula usaha untuk bekerjasama dan bukannya menguasai mereka.

Jika Umno memilih untuk terus menguasai, parti-parti kecil ini yang akan susah kerana mereka akan terus ditolak pengundi dan akhirnya bakal menuju ke 'tanah perkuburan'.

Ketika parti-parti kecil ini melawan parti pembangkang dalam pilihan raya umum lalu, mereka dianggap sebagai 'anjing' Umno sahaja..

Persepsi dan kemarahan terhadap Umno terutama di kalangan pengundi Cina masih kuat. Hasilnya, mereka juga menentang parti komponen BN yang lain..

Untuk membolehkan mereka relevan semula, mereka perlu bersatu menghadapi Umno, dengan memaksa agar kesemua mereka dilayan seperti rakan kongsi sebenar dan bukannya digunakan untuk melawan musuh Umno sahaja.

Model BN yang hanya melihat hubungan antara kaum serta pecah dan perintah perlu dihentikan. Mereka perlu fokus kepada pentadbiran kerajaan yang baik, melayan rakyat dengan adil..

Sindrom penafian menyebabkan mereka parti-parti kecil ini semakin hilang relevannya.Jika sesuatu yang berkesan tidak dibuat, mereka akan berkubur.

Mereka perlu bangkit dan berani untuk bersuara terhadap Umno atau rakan kongsi mereka yang lebih besar. Mereka mesti bercakap soal yang menjadi kepentingan rakyat. Mereka hendaklah dilihat tidak  semata mata menjadi hamba kepada Umno.

Parti gerakan yang  sedang merudum ekoran kekalahan besar mereka dalam PRU12 dan PRU13. adalah parti nyamuk kerana mereka lansung tiada lagi  berperanan dalam menyuarakan hasrat rakyat.

Oleh itu  pemimpin Gerakan perlu bercakap lebih berani lagi. Mereka tidak perlu menurut segala arahan kerana tidak ada lagi dalam Kabinet.

Menyerang BN dan Umno secara terbuka dalam isu-ius tertentu juga perlu dilakukan..

Nampaknya parti Gerakan  tidak lagi mendapat apa-apa jawatan dan  tidak boleh lagi bergantung kepada Umno untuk hidup. Jadi tidak perlulah parti Gerakan  membodek Umno sepanjang masa kerana   sudah  tidak mendapat apa-apa daripadanya.

Selagi kuat Gerakan membodek Umno, lagi dalam kubur yang  mereka  gali untuk parti ini.

Satu lagi parti yang sedang cepat menuju kuburnya adalah parti tertua di Sarawak, Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) yang kini sudah berusia 64 tahun.

Akibat pertembungan di kalangan pemimpin dan ditolak oleh pengundi muda bandar, parti yang ditubuhkan oleh golongan kiri dan pekerja Cina – terutama di kalangan gerakan komunis bawah tanah – sebelum ini adalah rakan kongsi penting kerajaan BN.

Parti yang menjaga kepentingan masyarakat Cina ini pernah mempunyai 19 daripada 71 kerusi dalam DUN Sarawak, kedua selepas Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB).

Masa depannya kini kabur selepas kalah teruk dalam pilihan raya 2006 dan 2011 dan sekali lagi dalam PRU13.

SUPP bertanding 19 kerusi – semuanya di kawasan Cina dan beberapa kerusi Dayak di pendalaman – namun kalah tujuh dalam dalam pilihan raya 2006.

Kini, SUPP hanya ada enam Adun – meningkat hanya kerana mewakili Cina dalam kerajaan melalui Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Wong Soon Koh (Bawang Assan) dan Penolong Menteri Komunikasi, Datuk Lee Kim Shin (Senadin).

Mereka juga mendapat perhatian kerana empat wakil Dayak – Ranum Mina (Opar); Penolong Menteri Kesihatan Awam Datuk Dr Jerip Susil (Bengoh); Penolong Menteri Pembangunan Luar Bandar Datuk Francis Harden Hollis (Simanggang); dan Rayong (Engkilili).

SUPP bertambah merudum dalam PRU13 apabila hanya menang satu daripada tujuh kerusi Parlimen yang mereka bertanding iaitu Menteri Sumber Manusia, Datuk Richard Riot yang berjaya mempertahankan kerusi majoriti Dayak iaitu Serian. Riot juga adalah timbalan presiden parti ini.

SUPP juga kalah kesemua kerusi Cina yang ditandinginya – Stampin, Sarikei dan Lanang kepada DAP dan Miri kepada PKR.

Nampaknya SUPP sudah mati dan berkubur,

Mereka hilang sokongan pengundi Cina dan pemimpin yang ada tidak mampu menghidupkannya semula..

Ini  merujuk kepada krisis kepimpinan 2011 yang menyaksikan pemimpin yang menyokong Soon Koh memboikot proses pemilihan yang menyaksikan bekas Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin Fah Kui dipilih sebagai presiden.

Soon Koh memboikot semua usaha rundingan yang cuba dibuat dengan Chin dan hanya menunggu keputusan daripada Pendaftar Pertubuhan terhadap aduannya bahawa pemilihan telah berjalan tidak betul.

Sememangnya SUPP tidak boleh dipulihkan. Parti ini perlu ditutup dan ahlinya perlu membentuk satu parti baru dengan mengenepikan semua pemimpin yang ditolak oleh rakyat.

Ia umpama kapal yang rosak teruk di tengah lautan dan sedang tenggelam perlahan-lahan..Ia bukan lagi mewakili orang Cina tetapi mewakili Dayak sahaja.

Ia boleh mendapat sokongan semula jika berjaya menyelesaikan krisisnya.Jika parti ini boleh menjaga kepentingan orang Cina, sebagaimana mereka kata mereka buat, buktikan kemampuan untuk menjadi harapan kepada orang muda.

Buat satu seminar untuk orang muda. Jika mereka berjaya mengumpulkan antara 8,000 hingga 9,000 peserta, maka mereka boleh berjaya melepasi ujian itu..Tetapi kita  jangka ia tidak mampu untuk kumpulkan 1,000 orang pun.

No comments:

Post a Comment