ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

24 July 2010

melayu UMNO tergamak makan bangsa sendiri.....bangkai bangkai macam nie patut kasi mampos dengan apa cara sekali pun...!!!!

Peneroka FELDA DIjadikan Hamba Hutang oleh UMNO

Syukur kepada Allah SWT kerana Senator Syed Husin Ali telah memberikan kepada kita gambaran sebenar bagaimana peneroka-peneroka FELDA dijadikan hamba hutang oleh UMNOCO.

Patutlah majlis ceramah di JEMPOL ini telah turut dihadiri oleh sahabat-sahabat kita dari Polis Diraja Malaysia. Akibatnya, ramai peneroka-peneroka telah tidak jadi untuk menghadziri majlis tersebut.

Setiap Peneroka dipotong gaji mereka atas alasan "penanaman semula". Biasanya pohon getah dan kelapa sawit hanya akan memberi hasil selama 20 tahun. Selepas 20 tahun, proses penanaman semula terpaksa dilakukan.

Sepanjang 20 tahun itu, gaji peneroka FELDA itu dipotong. Namun, sewaktu penanaman semula, FELDA akan mendahulukan wang mereka untuk proses penanaman semula. Apabila tanaman mula membuahkan hasil, maka FELDA akan datang semula dengan senarai hutang yang para peneroka wajib jelaskan. PAdahal, gaji peneroka telah dipotong siap2 untuk proses penanaman semula ini.

Kaedah ini dipanggil "loop" ataupun "bulatan". Kaedah ini memastikan peneroka FELDA akan terus dibelenggu hutang dengan FELDA. DAn setiap kali pilihanraya, FELDA akan menggunakan alasan ini untuk mengaut sokongan padu dari peneroka bagi memenangkan UMNOCO dan BN.

Dan yang lebih memalukan adalah apabila Ahmad Mazlan boleh mengaku FELDA menggunakan wang simpanan FELDA sebanyak RM2 billion untuk proses penanaman semula. PAdahal, wang tersebut adalah wang yang datang dari saku peneroka sendiri.

Apapun kita buat, ingat satu perkara:

FELDA ADALAH BUKTI UMNO MAKAN MELAYU


(Hairan, mengapa syarikat "Plantation" lain yang bukan dibawah penguasaan UMNO untung besar, tapi SIme Darby dan FELDA menuju bangkrap????)

Cry out for justice, Felda settlers told
Tue, 20 Jul 2010 13:50 By Zefry Dahalan


JEMPOL: Settlers will be in debt to the Federal Land Development Authority (Felda) for generations unless it changes the way it finances the replanting of crops, according to PKR deputy president Syed Husin Ali.

The way Syed Husin sees it, the current “loop system of re-seeding” is outrageously unfair: a settler pays a monthly amount to the re-seeding fund, but when the time comes for re-seeding his plot, Felda charges him again for the costs.

"I urge Felda settlers to raise their voices and pressure the authority for justice,” he said last weekend at the launching of seven PKR branches at Felda Palong 9, which is in the Jempol area.

There was a menacing police presence at the event and the scholar-politician questioned their purpose.

Jempol police chief Supt Mohd Sabri Muhamad led about 50 policemen of various ranks in the show of force.

Ibrahim Yusof, the information chief for Negri Sembilan PKR, said many Felda settlers who wanted to attend the function turned back when they saw policemen checking MyKads and recording settlers’ personal particulars in a book.

"The presence of such a large number of policemen is to create fear among the Felda settlers and to prevent them from attending today’s function,” Syed Husin said to roars of agreement among the 100-odd settlers present.

"If not for them, I'm sure the crowd would have been much larger.”

How the loop system works

According to Syed Husin, this is how the loop system works: When a Felda settler starts producing rubber or palm fruits, Felda starts making monthly deductions from his income for the re-seeding fund, for fertilisers and weed killers, and for various other costs.

Usually a rubber tree or oil palm gives it yields for 20 years. After that, the re-seeding begins.

"What happens here is that Felda bears the entire cost of re-seeding and then comes up with a list of debts that the settler must settle once the new crop starts producing.”

Syed Husin challenged the deputy minister in charge of Felda, Ahmad Maslan, to explain why he declared in Parliament recently that the authority had spent RM2 billion for re-seeding when the cost was actually borne by the settlers.

He promised his audience that Pakatan Rakyat, if it were to achieve federal power, would ensure justice to Felda settlers.

"We will make sure the Felda settlers are debt-free,” he said.



sumber...tulang besi



nota....


Setelah dibuat tinjauan rambang dibeberapa buah felda, didapati rata-rata mereka tidak faham apa yang dimaksudkan "Felda bankrap".

Mereka telah dikelirukan oleh pencacai UMNO Baru... Pada sangka mereka surat kbahar Suara Keadilan mengatakan felda bankrap itu bermaksud peneroka felda tidak mempunyai wang atau kehilangan harta sedangkan mereka anak beranak masih mendapat pendapatan setiap bulan seperti biasa.

Itu menyebabkan mereka berkumpul dan melakukan demonstrasi bodoh membantah penyebaran dakyah Felda bankrap.

Ini adalah satu kesilapan yang perlu diperbaiki oleh pemimpin Pakatan Rakyat dalam melebarkan pengaruhnya kedalam Felda.

Pilihanraya semakin hampir, cerita felda bankrap mesti diulas lebih jelas mengikut bahasa yang mudah difahami agar mereka boleh nampak penipuan yang dilakukan oleh pemimpin UMNO khususnya Mohd. Najib terhadap mereka adalah benar.

Fahaman peneroka felda terhadap politik tanah air amat ringkas, mudah berpaling tadah apabila diberi rasuah.

Kelemahan ini telah diketahui lama oleh UMNO Baru dan mereka telah mengambil kesempatan ini sebaik mungkin untuk menjadikan undi difelda sebagai fixed deposit mereka dalam setiap pilihanraya.

Oleh kerana itu Pakatan Rakyat khususnya pemimpin PAS perlu masuk kedalam felda dengan berbagai cara dan bersaing dengan UMNO Baru dengan memberi petunjuk dan bukti jelas bahawa UMNO Baru sedang menipu mereka dalam segala hal.

Jika kempen dapat diteruskan sehingga kepilihanraya ke13... insyaallah anak dan cucu peneroka felda akan memberi undi pada calon Pakatan Rakyat...

No comments:

Post a Comment