ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

11 November 2010

mufti perak terberak.....halalkan tindakan zambry ( zombie UMNO ) bersubahat dengan perkara khurafat











Berikut ini adalah petikan edisi [BH] online hari ini yang jelas membuktikan kepada kita sekali lagi siapakah sebenarnya Harussani Zakaria. Adakah dia Mufti Perak ataupun mufti UMNO ?

Sebagai pelengkap kepada apa yang dikatakan pertemuan Harussani dengan Zambry, maka saya paparkan sekali lagi apa yang dilakukan oleh Zambry dalam gambar-gambar dibawah.

Sesudah ini siapapun boleh hadir dalam apa sahaja yang bercanggah dengan hukum Islam, asalkan tidak mempunyai niat melakukan perkara itu. Perlu diingat rakaman video dan gambar-gambar membuktikan apakah kenyataan hasil pertemuan mereka berdua benar atau tidak .

Sebenarnya Harussani belum menjawab apa yang dipersoalkan oleh pemuda PAS Perak, mengenai upucara itu bercanggah dengan Islam atau tidak. Jawapannya juga saya lihat untuk menyelamatkan Zambry. Namun bagaimana mereka yang hadir pada hari itu.

Selain itu saya lihat Harussani tidak menggunakan saluran yang sebenarnya bila sering memberikan pandangan peribadi tampa merujuk Jawatankuasa Fatwa Perak yang telah ditauliahkan oleh DYMM Sultan Perak.

Disebabkan perkara ini besar dan menyangkut akidah umat sepatutnya Jawatankuasa Fatwa yang mengeluarkan fatwanya.

Anehnya Zambry beria-ia sangat mempertahankan tindakannya dengan mengungkitkan perbuatan saya dan Dato" Seri Nizar yang memegang lilin selepas Sidang Akhbar berkaitan kematian Teoh beng Hock. Saya menafikan dengan kers bahawa kami melakukan upucara sembahyang. Seingat saya ianya sebagai tanda protes kepada kezaliman sehingga menyebabkan kematian seorang warganegara Malaysia yang sepatutnya tidak berlaku.

Namun dalam soal ini Harussani ternyata tidak adil dengan berpandukan kepada gambar semata-mata dan soalan yang dikemukan oleh wartawan dia terus mengatakan tindakan kami itu haram. Menurut Harussani tindakan memegang lilin oleh masyarakat Islam sebagai tanda memprotes dan mengingati orang mati adalah satu perbuatan haram di sisi agama.

Harussani Zakaria berkata, perbuatan itu menyalahi hukum Islam kerana seolah-olah menggambarkan ajaran kristian.

Kalau begitulah kenapakah tindakan Zambry tidak dikatakann oleh Harusssani adalah ajaran dari agama Hindu dan juga hukumnya haram.

Sebenarnya memegang lilin dalam masyarakat cina tidak sekadar merujuk kepada pemujaan, atau berkabung. Sebaliknya, dalam masyarakat cina, memegang lilin tidak sekadar dilakukan dikala berlaku kematian, bahkan ia digunakan sebagai satu symbol dalam melakukan sesuatu protes.

Sebelum ini pun, banyak program-program berbentuk protes terhadap kezaliman ISA disertakan dengan acara membawa lilin kecil. Saya juga pernah bersama Gerakan mansuhkan ISA berarak ke Kem Tahanan Kamunting sebagai tanda protes. Ia merujuk kepada kezaliman telah bermaharajalela.

Berita Harian Online.10/11/2110...IPOH: Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir tidak melakukan syirik dan khurafat ketika menyertai majlis ancak iaitu menaikkan tiang seri rumah di Kampung Guar, Manong, Kuala Kangsar, bulan lalu.

Mengesahkan perkara itu, Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, berkata ia susulan pertemuan beliau dengan Menteri Besar kelmarin bagi mendapatkan gambaran sebenar mengenai majlis berkenaan.

Katanya, selepas mendapat maklumat daripada Zambry, jelas menunjukkan beliau tidak melakukan syirik dan khurafat kerana Menteri Besar tidak mempunyai niat melakukan perkara itu, malah tidak mengetahui majlis berkenaan yang diatur penduduk boleh membawa kepada unsur syirik.

"Menteri Besar memaklumkan beliau hanya memegang tiang dan menolaknya bersama-sama orang ramai. Tiada jampi mentera, sebaliknya hanya membaca doa selamat.

"Beliau cuma melakukan itu (menaikkan tiang seri) atas permintaan orang ramai, malah dia pun tak tahu ancak dan mengatakan tak ada niat pun. Jika begitu, itu bukan melakukan syirik dan khurafat," katanya ketika dihubungi Berita Harian di sini, semalam.

Dewan Pemuda PAS baru-baru ini menghantar memorandum kepada Harussani mendakwa Zambry melanggar ajaran Islam dengan menghadiri upacara meletakkan ancak pada tiang seri rumah.

Bagaimanapun Zambry menjelaskan, beliau hanya menyempurnakan majlis berkenaan yang diatur penduduk dan menempelak Pemuda PAS Perak kerana mengambil kesempatan menggunakan agama untuk kepentingan politik, walaupun program dihadirinya begitu murni iaitu membabitkan pembinaan rumah kepada pasangan orang kurang upaya (OKU).

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Manong, Datuk Ramly Zahari pada sidang medianya kelmarin turut menjelaskan majlis berkenaan bermula dengan doa dan diikuti tepung tawar seperti adat Melayu sejak zaman berzaman. /Tamat.

Saya serahkan kepada seluruh pembaca menilai gambar-gambar dI atas ini....

Drs. Khalil Idham Lim.

No comments:

Post a Comment