ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

03 November 2010

SPR berkeras nak membantu penipu....PR kena berkeras....

SPR: Kami ada kuasa tentukan tempat kira undi, PAS boleh bantah jika mahu



GUA MUSANG, 3 Nov — Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mempunyai kuasa dalam menentukan tempat mengira undi sama ada di pusat-pusat pengundian ataupun di tempat lain termasuk pusat penjumlahan undi jika difikirkan perlu dalam kes-kes khas.

Sambil menasihatkan mana-mana pihak tidak bimbang, Timbalan Setiausaha SPR Datuk Noordin Che Ngah (dalam gambar: kiri)berkata, langkah sedemikian diambil dalam keadaan cuaca tidak menentu.

Sehubungan itu, SPR memberi jaminan kepada PAS bahawa tiada penipuan akan berlaku ketika proses pengiraan undi pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas membabitkan empat kawasan Orang Asli yang didakwa PAS semalam.

“SPR mempunyai kuasa untuk tentukan macam mana nak kira kertas undi.

“Dalam isu Orang Asli ini, kita bawa balik ke pusat penjumlahan kertas undi selepas mengambil kira beberapa faktor termasuk cuaca.

“Kalau cuaca sekarang yang tidak menentu dan hujan, kalau kira di sana, bila masa baru kita akan balik ke sini. Bukankah ia akan lebih melambatkan?” kata beliau ketika dihubungi The Malaysian Insider malam tadi.

Petang semalam, PAS menggesa SPR mengkaji semula keputusannya mahu membawa peti undi dari empat kawasan Orang Asli — yang mempunyai 924 pengundi — tanpa dikira terlebih dahulu di pusat pengundian terbabit.

PAS akan memfailkan bantahannya berhubung keputusan SPR itu hari ini — sehari sebelum pengundian diadakan.

Empat kawasan tersebut adalah Belatim, Balar, Bihai dan Hau yang mana SPR akan menggunakan khidmat helikopter untuk mengangkut kertas undi sebelum dikira di pusat penjumlahan undi di sini.

Noordin berkata, PAS boleh memfailkan bantahan sekiranya merasakan perlu.

“SPR ada cara untuk mengira undi, kalau sesuatu proses itu melambatkan kita akan bawa ke pusat pengumpulan kertas undi.

“Kalau PAS nak failkan bantahan tiada masalah. Lagipun ini bukan kali pertama kita bawa balik kertas undi dan kira di pusat penjumlahan undi.

“PAS nak risau buat apa? Kita bawa naik helikopter. Dalam helikopter itu nanti ada polis yang bertugas, tidak akan berlaku penipuan,” katanya lagi.

Justeru, Noordin meminta PAS supaya tidak terlalu risau dengan perkara itu kerana pihaknya akan menjalankan tugas dengan baik.

“Tidak perlu risau, kita akan jalankan tugas dengan baik.

“Kita cuma bawa balik dengan helikopter nanti ketika buat pengiraan ejen calon pun ada bersama, tiada masalah pun,” katanya.

Menurut Pengarah Pilihan Raya PAS Kelantan Abdul Fatah Harun semalam, bantahan itu akan dibuat hari melalui peguam partinya.

“Kita tidak mahu ia dibawa ke pusat pengumpulan kertas undi (Dewan Pusat Sivik Gua Musang), kita mahu ia dikira di sana terlebih dahulu,” katanya.

Menurut Abdul Fatah, SPR tidak memaklumkan perkara itu kepada pihaknya terlebih dahulu.

Tambah Noordin, sekiranya selepas pilihan raya kecil selesai dan PAS masih tidak berpuas hati mereka boleh memfailkan petisyen di mahkamah.

Kerusi DUN Galas menyaksikan pertarungan satu lawan satu di mana Barisan Nasional (BN) meletakkan Setiausaha Umno Gua Musang Abdul Aziz Yusoff manakala PAS, yang mewakili Pakatan Rakyat, meletakkan Dr Zulkefli Mohamad yang juga pemangku Yang Dipertua PAS Gua Musang.

Seramai 11,553 pengundi layak untuk mengundi pada pilihan raya kecil kali ini iaitu Melayu 7,125 orang atau 61.7 peratus, kaum Cina 2,317 atau 20.06 peratus, India 185, Bumiputera Siam 10 orang dan Orang Asli 1,889 orang.


cilanat punya barua UMNO/BN...

Alasan: cuaca tidak menentu. adalah  alasan untuk melakukan penipuan. cadangan kita: kira dulu, lepas itu baru bawa balik naik helikopter. Biar lambat tetapi adil, telus dan berwibawa.

Tambahnya dalam helikopter ada polis. Polis tidak semestinya adil. Beribu kejadian di dalam negara memperlihatkan pihak polis sentiasa bersikap berpihak dan berat sebelah.

SPR benar-benar cuba memperbodohkan PR, memperbodohkan rakyat.

PR perlu bertindak pantas dan tegas.

1) Hari ini juga, kerahkan semua wakil rakyat PR (Parlimen & DUN) buat bantahan. Ketua Pembangkang dan Presiden PAS perlu berperanan aktif. JANGAN LEMAH UNTUK BERFIKIR DAN BERTINDAK. Jangan bertindak selepas dah kalah. Tak berguna.

Usah sibuk nak fikir dan berebut jadi Perdana Menteri jika hal sebegini pun tak mampu di atasi.

2) Buat laporan polis SEGERA mengenainya.

3) Dapatkan perintah mahkamah hari ini juga halang SPR mengira undi di Pusat Penjumlahan.

4) Desak Pengerusi dan Timbalan pengerusi SPR dipecat atau letak jawatan segera.

5) Pastikan rakyat di Galas berperanan untuk membantu tindakan PR untuk mengira undi di pusat kiraan undi bukan di pusat penjumlahan.

6) Ahli Parlimen PR perlu bentang usul supaya SPR diwakili oleh wakil semua parti. Jika usul ditolak, bentang usul tak percaya kepada Speaker.

7) Lain-lain yang difikirkan perlu. (Panggillah sesi brainstorming. Apa nak jadi pemimpin-pemimpin PR yang lembek dan asyik leka & kena perlekehkan dengan agen-agen BN saja ni?)

No comments:

Post a Comment