ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

21 January 2011

jalan terakhir demokrasi di malaysia...dasar penghianat SPR menidakkan demokrasi ....apakah perlu revolusi di jalanraya seperti di Tunisia untuk mengembali demokrasi di negara ini...!!!

Peraturan Kempen SPR Pelik



Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Omar telah memberi taklimat kepada kakitangan dan wakil parti-parti bertanding di Pejabat Majlis Daerah Labis bagi persiapan menghadapi pilihanraya kecil Tenang. Dalam taklimat ini, SPR tidak membenarkan sebarang lambang parti dan gambar pemimpin parti yang tidak bertanding di pasang semasa tempoh berkempen.

Ini memberi maksud bahawa jika PAS sah menjadi wakil Pakatan Rakyat(PR) dalam pilihan raya kecil Tenang selepas penaman calon pada 22hb Januari 2011 ini, maka lambang parti DAP dan PKR serta gambar YB Dato Seri Anwar Ibrahim dan YB Lim Kit Sing tidak dibenarkan dipasang semasa tempoh berkempen tersebut. Yang dibenarkan hanya lambang parti PAS dan gambar pemimpin PAS seperti gambar Tuan Guru Nik Abdul Azizi Nik Mat dan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang sahaja yang dibenarkan dipasang semasa tempoh berkempen tersebut.

Alasan yang diberikan oleh SPR adalah parti-parti pembangkang PAS, DAP dan PKAR masih tidak lagi mendaftar sebagai parti gabungan seperti Barisan Nasional(BN). Hanya parti yang bertanding sahaja dibenarkan memasang lambang parti dan gambar pemimpin mereka kerana parti tersebut sahaja yang membayar deposit pilihan raya dan deposit kempen pilihan raya. Persoalannya bagaimana pemimpin parti pembangkang seperti YB Dato Seri Anwar Ibrahim da YB Lim Kit Siang boleh berkempen tetapi gambarnya tidak boleh dipasang dan lambang partinya tidak boleh dipasang? Jika SPR mempunyai tafsiran bahawa hanya parti yang membayar deposit pilihan raya dan deposit kempen sahaja yang boleh meletakkan lambangnya maka sepatutnya YB Dato Seri Anwar Ibrahim dan YB Lim Kit Siang tidak dibenarkan berkempen di sana. Kedua-dua pemimpin ini perlu diharamkan berkempen di Tenang.

SPR berpendapat memasang lambang dan gambar pemimpin parti yang tidak bertanding adalah menyalahi Akta Kesalahan Pilihanraya (Akta 5). Perkara 24B(4) Akta Kesalahan Pilihanraya menyatakan bahawa “ Seseorang calon atau ejen pilihan rayanya boleh, semasa tempoh berkempen, mempamerkan, memberikan atau mengedarkan bahan kempen pilihan raya kepada orang ramai di dalam bahagian pilihan raya yang baginya calon itu bertanding tetapi hanya jika dia –

a). memegang suatu permit untuk berbuat demikian yang dikeluarkan kepadanya oleh Pegawai Pilihanraya Negeri, tertakluk kepada apa-apa terma dan syarat yang ditentukan oleh Pegawai Pilihanraya Negeri itu; dan

b). telah membayar kepada Pegawai Pilihan Raya Negeri itu deposit sebanyak lima ribu ringgit dalam hal suatu pemilihan ke Dewan Rakyat dan tiga ribu ringgit dalam hal suatu pemilihan ke Dewan Undangan Negeri.

Perkara 24B(4) tidak meletakkan syarat hanya parti bertanding sahaja boleh meletakkan lambang dan gambar pemimpin mereka. Sepatutnya calon atau wakil calon diberi hak menentukan bahan kempen pilihan mereka. Jika calon atau wakil calon beranggapan bahawa lambang dan gambar pemimpin PAS,DAP, PAR sebagai bahan kempen mereka. SPR sepatutnya menghormatii hak kebebasan ini. Mengapa SPR terlalu sempit cara berfikirnya? SPR seharusnya terbuka dan berjiwa besar melayani pelanggan mereka. Kita bukan mahu melantik pengawas sekolah. Kita mahu melantik ahli dewan undangan Negeri(ADUN). Janganlah mentafsirkan undang-undang yang boleh ditertawakan oleh kanak-kanak sekolah.

SPR membuat tafsiran bahawa lambang dan gambar pemimpin UMNO, MCA dan MIC boleh dipasang dalam pilihanraya kerana mereka sudah bergabung dalam BN sedangkan PAS, DAP dan PKR belum lagi di sahkan oleh ROS sebagai satu parti gabungan PR. Semua telah memaklumi bahawa PAS, DAP dan PKR sedang dalam proses mendaftarkan sebagai parti gabungan PR. Ini memberi maksud bahawa PAS, DAP dan PKR merupakan ahli-ahli gabungan PR yang sedang menanti pihak kerajaan meluluskan sebagai badan gabungan.Oleh itu sudah sewajarnya SPR melayan sama rata antara BN dan PR.

Masalah yang saya bangkitkan ini adalah terlalu kecil dan telah bermula sejak pilihan raya kecil Bagan Pinang lagi. Bantahan-bantahan telah dibuat kepada SPR semasa pilihanraya kecil tersebut. Maka SPR seharusnya lebih pro aktif mengatasi masalah ini. SPR seharusnya memikirkan isu-isu yang lebih besar lagi seperti penghapusan undi pos, penggunaan dakwat hitam, pendaftaran secara automatik, pembersihan daftar pemilih dan pengawalan keadah berkempen media arus perdana. SPR tidak perlulah membuat tafsiran-tafsiran undang-undang yang pelik sehingga rakyat bosan dan beranggapan SPR memihak kepada parti-parti tertentu dalam negara ini.

Suhaizan Bin Kaiat
Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Pusat.



penyapu sial

kalau semua jentera kerajaan di peralatkan oleh kerajaan anak haram dan pukimak UMNO-BN-APCO untuk menipu dan merampas kuasa secara bukan hak dari rakyat...apa yang tinggal untuk rakyat untuk mengembalikan demokrasi yang semakin tercemar di cemari oleh puak puak  kafir laknat UMNO-APCO yang tak mahu menerima hakikat  di tolak rakyat...

cukup sudah penindasan yang kerajaan jembalang tanah ini lakukan...merompak dan mengikis hak rakyat dan negara sesuka hati...rasuah ,penyelewengan serta penipuan dana serta hasil mashul  rakyat dan negara begitu berleluasa sekali...jalan terakhir untuk mengembalikan ketidak adilan adalah melalui pilihanraya yang adil telah di khianati...jalan terakhir adalah.....revolusi di jalanraya yang akan mengajar kerajaan haramjadah  supaya akur dengan kehendak rakyat seperti di Tunisia baru baru ini....

No comments:

Post a Comment