ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

01 September 2009

1 MALAYSIA KENA KENCING....UMNO TIPU SEJARAH KEMERDEKAAN

Sambutan Kemerdekaan negara di sambut saban tahun. beribu-beribu duit kerajaan atau agensi swasta dikeluarkan untuk menyambut perarakan ini samada pemasangan bendera, perarakan hari kemerdekaan dan sebagainya kononnya atas semangat patriotik. Islam tidak pernah menegah semangat patriotik kepada sesebuah negara. yang dicegah oleh Islam apabila semangat patriotik melebihi semangat keagamaan.

Buku pertama yang penulis baca selepas kenal ABC ialah kisah perjuangan Mat Kilau yang diasuh oleh ayahnya Dato' Bahaman. kisah yang ringkas dan sangat menarik perhatian.

Tetapi entah mengapa, setiap kali sambutan kemerdekaan dilancarkan, penulis tidak pernah merasa satu kebanggaan terhadap sambutan ini. Ya, Memang kemerdekaan satu kenikmatan. tetapi sejarah kemerdekaan begitu banyak menimbulkan tanda tanya yang menyebabkan penulis tidak menghadam nikmat sebuah kemerdekaan.


Pada mulanya penulis hanya dimomokkan dengan maklumat bahawa hanya UMNO sahaja yang memperjuangan kemerdekaan negara melalui penentangan terhadap Malayan Union dan penghantaran delegasi kemerdekaan ke London. Itu sahaja.

Setelah umur meningkat dewasa, maklumat tentang kemerdekaan begitu berkecamuk dan banyak sekali. penubuhan pelbagai kumpulan seperti PKMM, AWAS, API, HIZBUL MUSLIMIN, REJIMEN KE 10 menuntut kepada tapisan dan gabungan untuk menghayati erti sebuah kemerdekaan.

Perjuangan Shamsiah Fakeh banyak mengajar penulis tentang perspeksi perjuangan REJIMEN KE 10. Rejimen dilihat seakan-akan perjuangan komunis, tetapi sebenarnya perjuangan mereka lebih kepada menuntut kemerdekaan dengan british secara keras-kerasan. mereka tidak menganut fahaman komunis dalam aqidah. cuma mereka menyokong perjuangan untuk mencapai kemerdekaan secara bersenjata. ini menimbulkan beberapan pandangan pro dan kontra di kalangan ahli sejarah.

ini termasuk juga perjuangan PKMM, AWAS dan API. di zaman inilah, Dr. Burhanuddin Al-Helmy menggagaskan cadangan kemerdekaan yang lebih besar dan luasmencakupi seluruh tanah melayu termasuk Indonesia dan Singapura. sudah tentu gagasan ini ditolak oleh british atas dasar sistem pecah dan perintah.

Penubuhan HIZBUL MUSLIMIN di Gunung Semanggul membawa kepada matlamat yang lebih jelas untuk menuntut kemerdekaan. matlamat tersebut ialah ingin menegakkan sebuah pemerintah yang menjalankan syariat Islam.

ini semua menambahkan semangat orang melayu untuk merdeka demi kerana agama,bangsa dan negara. Perkembangan ini cukup membimbangkan penjajah kerana akan menyebabkan segala titik peluh mereka menjadi untuk memisahkan peranan agama dalam pemerintahan akan lebur-seleburnya.


Timbullah isu pengharaman semua kumpulan-kumpulan yang menuntut kemerdekaan ini. yang dibenarkan hanya Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR) atau UMNO. ketika inilah UMNO mengambil kesempatan untuk membina pengaruh dalam masyarakat melayu untuk menuntut kemerdekaan secara rundingan.

Selepas mendapat nikmat kemerdekaan. peranan golongan puak kiri seolah-olah dinafikan. peranan Tok Gajah, Mat Kilau, Naning, Hj. Abdul Rahman Limbong, Dr. Burhanuddin Al-Helmy dan ramai lagi tokoh kemerdekaan yang diketepikan titik peluh dan darah perjuangan mereka.

pemikiran golongan puak kiri dalam menuntut kemerdekaan dipadamkan dalam sejarah untuk tatapan anak cucu bangsa. bahkan pengertian kemerdekaan antara UMNO dan golongan kiri begitu berbeza.

Kemerdekaan bukan sahaja menghalau penjajah keluar dari negeri yang dijajah. tetapi lebih kepada pembebasan dalam melaksanakan segala ageda dalam pemerintahan dari sudut perancangan, pemikiran, pembangunan dan sebagainya.

Dr. Burhanuddin Al-Helmy pernah mempertikaikan pengumuman kemerdekaan ketika itu kerana mendakwa ini sebuah kemerdekaan yang tidak masak. kalau hanya kemerdekaan pada kulit buat apa.

sebab itulah, PAS mengambil peranan untuk membebaskan pemikiran umat Islam di Malaysia daripada terus dijajah dalam bentuk yang baru dengan mengajak kesemua rakyat supaya kembali kepada Islam selepas kemerdekaan tercapai.

PAS mengambil peranan untuk memerdekakan negara secara total daripada pengaruh pemikiran penjajah yang pernah mengsukukan agama dan politik.

Alhamdulillah hasil perjuangan ini, masyarakat mula tidak berani menyebut perkataan politik suku agama suku, walaupun dalam pengamalan harian seolah-olah masih lagi terikat dengan fahaman politik suku agama suku.

Sejarah kemerdekaan secara mendalam didiamkan begitu sahaja. itu yang menyebabkan penulis tidak merasa terlampau berbangga dengan sambutan kemerdekaan yang dilancarkan setiap tahun.

Sambutan kemerdekaan pada hari ini seolah-olah hanya memuja sebuah parti politik hanya merupakan salah satu daripada sejarah kemerdekaan yang sebenar.

Sambutan kemerdekaan akan lebih bermakna apabila sejarah pemikiran tokoh kemerdekaan terdahulu, perjuangan mereka, pengorbanan mereka samada di puak kanan dan kiri dipaparkan dan menjadi satu aset kebanggaan negara.

kalau peristiwa bukit kepong difilemkan, kalau pengorbanan Leftenan Adnan difilemkan, kenapa tidak perjuangan Dr. Burhanuddin Al-Helmy didokumentarikan. kenapa tidak perjuangan Tok Janggut yang berdepan dengan kegerunan tentera british dikisahkan.

itulah tandanya semangat kemerdekaan melebihi ketaksuban terhadap sebuah parti politik.

www.attakiri.blogspot.com

No comments:

Post a Comment