ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

03 January 2011

Berkenalan Dengan Tokoh Srikand Rejimen Ke 10 Parti Komunis Malaya

Ibu Suriani binti Abdullah adalah salah seorang pejuang wanita yang unggul dalam perjuangan kemerdekaan tanah air kita. Selama setengah abad lebih, beliau melibatkan diri dalam kancah perjuangan untuk membebaskan tanah air daripada belenggu fasis Jepun dan penjajah British serta untuk pembebasan dan kesejahteraan rakyat.

Sejak tahun 1955, beliau ikut sama memimpin pasukan Rejimen ke-10 Tentera Rakyat Malaya (dulunya Tentera Pembebasan Nasional Malaya).

Beliau telah membuat sumbangan yang besar, melakukan banyak aktiviti dan pekerjaan, namun sejarah peribadi beliau bertautan erat dan berpadu dengan sejarah Rejimen ke-10. Beliau dihormati dan disayangi oleh segenap komander dan perajurit Rejimen ke-10 yang menganggap beliau sekali gus sebagai pimpinan, sahabat dan juga ibu tempat mereka mencurahkan segala kesulitan dan suka duka mereka. Kini, beliau masih aktif dan gigih memimpin.

Soalan: Sejak bila Ibu terlibat dengan Rejimen ke-10?

Suriani: Sejak tahun 1953, ketika Rejimen ke-10 melakukan Perjalanan Jauh dari Pahang Selatan ke Utara Malaya.


Soalan: Ibu begitu fasih berbahasa Melayu, bahkan menulis, membaca, berucap, malah bergaul seperti orang Melayu. Apa sebab Ibu begitu mengambil berat perjuangan orang Melayu?

Suriani: Tanahair kita berbilang kaum. Orang Melayu merupakan pengasas masyarakat bertamadun tanah air kita dan paling lama sejarahnya. Mereka juga melancarkan perjuangan yang gagah berani melawan penjajah dalam masa yang begitu panjang. Oleh itu, orang Melayu patut memainkan peranan pelopor dalam perjuangan di pelbagai medan. Dalam hidup saya pula, misalnya, semasa bersekolah Inggeris, saya bergaul dengan pelajar berbilang kaum, termasuk pelajar Melayu. Selepas Perang Anti-Jepun, saya bernasib baik dapat berdamping erat dengan pemimpin dan massa rakyat Melayu daripada kalangan nasionalis, agama, sosialis mahupun komunis. Juga dengan pejuang dari Indonesia. Saya tak lupakan sumbangsih salah seorang guru saya, Pak Jenain (Sutan Jenain), pejuang veteran dari Indonesia, yang menganggap saya murid dan anaknya.


Soalan: Bolehkah Ibu ceritakan sedikit lagi tentang hubungan Ibu dengan gerakan kemerdekaan di kalangan orang Melayu selepas perang?

Suriani: Selepas perang, mula-mula, saya bertanggungjawab memimpin pasukan propaganda, kemudian sebagai wakil PKM bagi negeri Perak. Pada masa itulah, saya berkenalan dengan tokoh-tokoh Melayu yang masyhur, antaranya Abdullah C.D., Rashid Maidin, Dr. Burhanuddin dan Ahmad Boestamam. Gerakan kemerdekaan di kalangan orang Melayu berkembang pesat, lebih-lebih lagi dengan berdirinya PKMM (Partai Kebangsaan Melayu Malaya), API (Angkatan Pemuda Insaf) dan AWAS (Angkatan Wanita Sedar). Saya sering berucap bersama Dr. Burhanuddin dalam rapat umum – beliau bagi pihak PKMM dan saya bagi pihak PKM.

Selepas perang, kerana hasutan fasis Jepun dan British, berlaku rusuhan antara orang Melayu dan Cina. Kami berusaha sedaya upaya untuk mendamaikan pergaduhan tersebut dan menyatukan mereka supaya dapat sama-sama berjuang untuk kemerdekaan. Bersama- Ahmad Boestamam, saya pernah menyelesaikan satu peristiwa di Ipoh antara penjual durian Melayu dari Parit dengan orang Cina di sana. Peristiwa ini disentuh oleh Ahmad Boestamam dalam bukunya Dato’ Onn Yang Saya Kenal.

Satu peristiwa lagi yang saya masih ingat ialah rapat perayaan menyambut kemenangan Perang Anti-Jepun di Ipoh. Almarhum Sultan Perak hadir bersama dalam perayaan itu, yang dihadiri oleh hampir 100,000 orang dari seluruh Perak. Saya dijemput berucap selaku wakil PKM dalam rapat umum yang mencerminkan perpaduan berbilang kaum itu.

Waktu bertugas di ibu pejabat PKM di Kuala Lumpur, saya acap kali bertemu dengan pemimpin AWAS. Ketika bertugas di ibu pejabat parti di Singapura, saya sering bertemu dengan pemimpin buruh Melayu di sana.

Soalan: Benarkah Ibu merupakan satu-satunya wakil PKM wanita pada masa itu?

Suriani: Ya. Di negeri lain, wakil parti terdiri daripada kawan lelaki.


Soalan: Ada orang mengatakan Ibu juga pernah mewakili PKM dalam kerajaan BMA (British Military Administration) selepas perang. Benarkah?

Suriani: Benar. Saya berada dalam kerajaan BMA di Perak selama beberapa bulan. Pada masa itu, penyertaan kaum wanita dalam kerajaan dianggap sesuatu yang luar biasa, tak serupa sekarang.

Soalan: Beralih pula kepada latar belakang Ibu, bolehkah Ibu ceritakan tempat lahir dan keluarga Ibu?

Suriani: Saya lahir di Sitiawan, Perak, pada bulan Januari 1924. Bapa saya seorang kerani di sebuah pertubuhan Cina, ibu seorang suri rumah tangga. Keluarga ada sedikit kebun getah. Saya anak keempat daripada lima beradik – empat lelaki dan saya satu-satunya anak perempuan.

Soalan: Bagaimana pula pendidikan Ibu?

Suriani: Saya masuk sekolah rendah ketika berusia lima tahun, kemudian belajar di peringkat menengah di Nan Hwa High School, Sitiawan. Dari sekolah rendah hingga lulus sekolah menengah, biasanya memakan masa sembilan tahun. Tetapi, kerana kemajuan belajar yang baik, saya lompat darjah dua kali dan lulus dalam masa tujuh tahun. Sekolah Nan Hwa mungkin tercatat dalam sejarah kerana di situ juga Chin Peng belajar. Pada tahun 1937, saya masuk Kelas Normal untuk jadi guru, kemudian menyambung pelajaran di sekolah Inggeris dan lulus Kelas Tujuh. Waktu di sekolah Inggeris, saya mengajar bahasa Cina kepada pelajar-pelajar Cina sebelah petang.

Soalan: Jadi Ibu kenal Chin Peng sejak di bangku sekolah lagi?

Suriani: Ya.

Soalan: Ibu, satu perkara yang menarik perhatian ialah pada masa itu, ramai pelajar, termasuk Ibu sendiri, sudah menyertai perjuangan sejak umur masih remaja lagi. Walaupun umur baru awal belasan tahun, pemikiran sudah matang seperti orang dewasa. Mengapa agaknya? Dan apa pula pengaruh terhadap Ibu dan pelajar-pelajar lain?

Suriani: Mungkin kerana keadaan pada masa itu dan juga kerana kami menerima pengaruh progresif sejak di bangku sekolah lagi.

Keadaan politik dunia dan Asia amat bergolak dalam tahun 1930-an. Perjuangan melawan kuasa penjajah dan fasis sudah berkembang. Fasis Jepun telah menduduki sebahagian daripada negeri China dan mahu bergerak menguasai seluruh Asia. Di seluruh dunia, umat manusia progresif telah mengibarkan panji anti-fasis yang dipimpin oleh Uni Soviet. Malaya juga bergolak dengan perjuangan anti-penjajah dan anti-fasis, lebih-lebih lagi di kalangan kaum buruh dan pelajar. Di kalangan orang Cina, PKM memainkan peranan yang sangat penting. Di kalangan orang Melayu, terdapat Kesatuan Melayu Muda (KMM).

Saya masih ingat, pada masa itu, di sekolah saya, ramai orang adalah aktivis dalam gerakan anti-penjajah dan anti-fasis, termasuk guru-guru saya. Pemimpin-pemimpin penting PKM, seperti Huang Cheng, pernah datang ke Sekolah Nan Hwa membuat ucapan. Dalam keadaan demikian, ramai pelajar, termasuk saya, ikut serta dalam gerakan progresif, melawan penjajah dan melawan fasis. Yang sangat aktif masa itu ialah Chin Peng, yang kemudian menjadi Setiausaha Agung PKM.

Soalan: Apakah ada pengaruh-pengaruh lain lagi terhadap Ibu?

Suriani: Oh ya, sebuah buku bertajuk Red Star Over China, kalau tak silap diterbitkan pada tahun 1937.

Soalan: Buku karangan Edgar Snow, bukan?

Suriani: Ya. Buku tulisan pengarang Amerika itu memberi kesan yang mendalam kepada saya dan pelajar-pelajar lain.

Soalan: Adakah keluarga Ibu bersetuju dengan tindakan Ibu?

Suriani: Masyarakat pada masa itu memang tidak bersetuju anak-anak gadis mencampuri gerakan politik. Dalam keluarga saya, sebanyak tiga generasi tak ada anak perempuan. Jadi, sebagai satu-satunya anak perempuan, saya sangat disayangi oleh orang tua. Saudara boleh bayangkan sikap mereka terhadap saya.

Soalan: Jadi, bagaimana Ibu akhirnya dapat mengatasi masalah keluarga?

Suriani: Tekad dan keberanian. Apabila kita bertekad dan berani, dan perkara yang kita hendak lakukan itu betul, kita dapat lakukannya, sekalipun kita wanita. Siapa tak sayang orang tua dan adik-beradik – tentu sekali sayang. Tapi, kita juga sayangkan tanah air dan rakyat. Maka, kita perlu atasi kongkongan keluarga. Inilah yang saya lakukan. Pada masa itu (tahun 1939), untuk meneruskan perjuangan, saya terpaksa meninggalkan orang tua dan pergi ke Ipoh dengan bantuan kawan-kawan. Masa itu, ramai pemuda pemudi lain turut bertindak begitu. Keluarga saya menjadi gempar. Mereka membuat aduan kepada polis dan saya dicari polis di merata tempat.
Soalan: Bolehkah Ibu ceritakan sedikit perjuangan Ibu menjelang dan sesudah fasis Jepun menduduki Malaya?

Suriani: Pada tahun 1940, di Ipoh, saya diterima menjadi seorang anggota PKM. Ketika itu, saya berusia 16 tahun. Untuk melampas diri dan bersebati dengan massa rakyat, saya dihantar bekerja di kalangan kaum buruh, mula-mula di Taiping, kemudian di Kampar. Pada awal 1941, saya memimpin mogok buruh wanita syarikat rokok di Kampar. Kerana selalu diekori oleh polis, saya pun beralih ke kawasan Pusing dan Teronoh. Di sana, seorang kader wanita kena tangkap. Saya pun diatur mengambil alih tugas beliau memimpin kerja wanita dan meneruskan penerbitan majalah Wanita. Pada bulan Disember 1941, kerana sudah “merah”, PKM mengatur saya berpindah ke Singapura. Ketika menunggu kereta api di Ipoh, tiba-tiba, kapal terbang Jepun datang mengebom, maka rancangan itupun dibatalkan. Saya berundur ke kawasan desa di Chemor. Pada tahun 1942, saya menjadi Setiausaha Jawatankuasa Parti Bandar Ipoh, tetapi kerana ada pengkhianat, tak lama kemudian, saya pun masuk pasukan.

Soalan: Apakah tugas Ibu dalam pasukan?

Suriani: Saya masuk Rejimen ke-5 Tentera Anti-Jepun Rakyat Malaya dan bertugas sebagai Wakil Parti dalam Kompeni Teladan. Ini memberi rangsangan yang kuat kepada kawan-kawan wanita.


Soalan: Kami dapat tahu Ibu pernah ditangkap oleh fasis Jepun dan diseksa. Bagaimana ini berlaku?

Suriani: Saya berada dalam Tentera Anti-Jepun untuk satu masa. Kerana keperluan kerja, saya ditukar daripada tentera untuk memimpin Jawatankuasa Daerah, mula-mula di Chemor dan Sungai Siput, kemudian di Tanjung Tualang, dan Batu Gajah dan lain-lain. Sambutan orang ramai, termasuk lapisan atas, terhadap perjuangan anti-Jepun sungguh baik. Tapi, perjuangan memang sangat kencang masa itu. Askar-askar Jepun selalu menyerbu dan menggeledah, kami sentiasa dalam bahaya. Suatu hari, kerana kerja berat, saya jatuh sakit dan tak dapat balik ke pangkalan di tepi hutan. Kami bermalam di sebuah rumah di tepi kampung. Rupanya, askar Jepun datang menggeledah dari rumah ke rumah dan melakukan penangkapan.

Saya masih ingat peristiwa itu berlaku pada 28 Januari tahun 1945. Anasir cergas yang yang berjaga sewaktu kami tidur tidak sedar ketika askar fasis Jepun mengepung rumah. Saya terjaga mendengar tembakan pengawal saya yang bertempur dengan musuh. Malangnya, dia terkorban dalam peristiwa itu. Saya mencabut pistol menembak dua kali, tetapi sayangnya, kedua-duanya tak meletup. Saya pun ditangkap oleh askar Jepun dan dibawa ke pejabat Kempeitai (polis tentera Jepun) di Ipoh. Dalam tahanan, apabila ada kesempatan, saya berucap kepada tahanan lain dan mengajak mereka bernyanyi. Apabila disoal siasat, saya berbahas dengan algojo-algojo (fasis Jepun) itu, yang mengenakan bermacam-macam seksaan terhadap saya.

Soalan: Bilakah Ibu dibebaskan?

Suriani: Saya dibebaskan setelah Jepun menyerah diri pada 15 Ogos tahun 1945.

Soalan: Kami mendapat tahu Ibu pernah mendapat gelaran “Serikandi anti-Jepun” dalam satu sidang antarabangsa di Beijing. Bolehkah Ibu ceritakan sedikit tentang gelaran ini?

Suriani: Kemuliaan ini bukan untuk saya peribadi, tetapi sebagai penghargaan sumbangan kaum wanita tanah air kita dalam perjuangan anti-fasis. Dalam sidang itu, kisah tiga kawan wanita dari Malaya, termasuk saya, telah diperkenalkan, dan kami dianggap sebagai “Serikandi Anti-Jepun”. tetapi hal ini sudah begitu lama dahulu, dan saya sendiri tidak hadir dalam sidang itu. Saya tidak begitu ingat apakah sidang itu Sidang Perwakilan Wanita-Wanita Asia dan Australia pada tahun 1949, ataupun Sidang Perwakilan Serantau Asia-Pasifik pada tahun 1952, yang kedua-duanya berlangsung di Beijing.


Soalan: Ibu pernah ke Indonesia selepas perang?

Suriani: Ya, saya melawat Indonesia pada tahun 1947 dengan tujuan melawat sambil belajar serta memperkenalkan pengalaman Perang Anti-Jepun di Malaya. Saya dijemput berucap di Universiti Madiun dan tempat-tempat lain. Saya juga membantu Siauw Giok Tjan, Menteri Urusan Minoriti, untuk memberi penerangan dan pendidikan kepada penduduk Tionghua supaya mendukung Republik Indonesia. Setiap hari, saya menulis rencana bahasa Cina di bawah arahan Tan Ling Che (pimpinan tertinggi Parti Komunis Indonesia), dan setiap malam pula, saya sendiri membaca rencana tersebut di Radio Republik Indonesia di Jogjakarta.

Ketika itu, dalam kabinet Sukarno, terdapat empat orang anggota pimpinan PKI menjadi menteri. Saya diundang bertemu dengan Syarifuddin, yang menjadi Menteri Pertahanan. Saya mendapat sambutan hangat daripada kawan-kawan Indonesia yang sangat mengambil berat, lebih-lebih lagi kerana saya seorang wanita. Saya juga sempat menghadiri perayaan ulang tahun kemerdekaan Indonesia di Istana Presiden dan bertemu dengan Sukarno. Saya kembali ke Singapura berseorangan pada awal tahun 1948.


Daripada seorang wanita muda remaja, Suriani menjadi seorang pemimpin gerakan buruh, kemudian masuk hutan bergerila memanggul senapang. Beliau dilahirkan dalam putaran zaman itu. Beliau menyahut panggilan arus zaman yang raksaksa dan menempuh jalan hidup yang militan. Beliau mengharungi kehidupan perang gerila berpuluh puluh tahun di hutan rimba tropika. - catatan seorang analisis yang pernah beberapa kali berkunjung ke Kampung Perdamian Sukhirin


Soalan: Apakah Ibu sempat berkenalan dengan kawan-kawan dari negeri-negeri lain?

Suriani: Ada juga. Saya masih ingat, selepas Perang Anti-Jepun, banyak rombongan daripada pelbagai parti sekawan datang ke Malaya menemui kami. Ada rombongan dari Uni Soviet, ada juga dari England, Australia, India dan lain-lain. Saya ditugaskan menjadi pengiring dan penterjemah kepada rombongan perwakilan wanita dari Uni Soviet. Mereka menjemput saya melawat negeri mereka, tetapi saya tak dapat pergi.


Soalan: Bagaimanakah keadaan Ibu setelah British mengisytiharkan darurat pada 20 Jun 1948?

Suriani: Kerana penjajah melancarkan perang dan melakukan penangkapan besar-besaran, perjuangan secara damai untuk kemerdekaan terpaksa berubah menjadi perjuangan bersenjata. Mula-mula, saya bertugas dalam Jawatankuasa Negeri di Johor. Tak lama kemudian, saya dipindahkan ke Pahang dan bertanggungjawab atas kerja ketua politik dalam Markas Besar Rejimen ke-6. Ketika Rejimen ke-10 beredar dari Temerloh ke Utara Malaya pada tahun 1953-54, saya ditugaskan membantu Bapak Abdullah C.D. mengurus kerja hubungan dengan penanggungjawab tempatan, menguruskan bekalan, termasuk ubat, membuat kerja terjemahan dan lain-lain sepanjang jalan. Pada akhir 1954 dan 1955, parti menugaskan saya sebagai Pegawai Perhubungan Jawatankuasa Pusat PKM dengan Rejimen ke-10. Kemudian, pada tahun itu juga, saya dilantik menjadi anggota Markas Besar Rejimen ke-10.


Soalan: Bolehkah Ibu ceritakan sedikit pengalaman Ibu dalam Perang Anti-British?

Suriani: Pokoknya serupa dengan kawan-kawan lain juga. Kami bertekad tetap berjuang dan rela mengorbankan diri demi kemerdekaan tanah air. Semasa berpindah dari Johor ke Pahang, saya membawa puluhan kawan wanita menghadapi pemburuan dan halangan tentera British. Saya pernah beberapa kali diserang hendap di Johor, tetapi selamat. Di Mentakab, kapal terbang British mengebom dari pagi sampai petang selama seminggu, tetapi kami berundur ke tepi kampung, meneruskan kerja kami. Walaupun kadang-kadang menghadapi kelaparan, tetapi kami tetap berjuang dengan tabah. Begitu juga semasa Perjalanan Jauh ke sempadan Negeri Thai.


Soalan: Apakah tanggungjawab Ibu dalam PKM?

Suriani: Saya dipilih menjadi anggota Jawatankuasa Pusat sejak tahun 1975.

Soalan: Ramaikah pemimpin pusat PKM terdiri daripada wanita?

Suriani: (ketawa) Ramai tentulah tidak, tetapi ada beberapa orang. Jumlahnya tak dapat saya sebut buat masa sekarang. Harap maaf, ya.

Soalan: Dalam Rejimen ke-10, apakah terdapat ramai kawan wanita?

Suriani: Ya, ramai juga, hampir separuh. Kalau saudara tengok filem video Rejimen ke-10 Bunga Rampai 8 Mac, saudara boleh saksikan peranan kawan-kawan wanita di sini.

Soalan: Bolehkah ceritakan peranan Ibu di Rejimen ke-10 dan pengaruh Ibu terhadap kawan-kawan pasukan ini?

Suriani: Saya berada dalam Badan Pimpinan Rejimen ke-10 yang diketuai oleh Bapak Abdullah C.D.. Dalam badan pimpinan ini, terdapat juga Bapak Rashid Maidin dan pemimpin lain. Kami melakukan bermacam-macam pekerjaan seperti pendidikan, pembesaran dan pengukuhan pasukan, mengarahkan pertempuran, memimpin kerja bawah tanah, kerja massa dan barisan bersatu.


Yang amat mengharukan saya ialah semangat kepatuhan dan semangat kepahlawanan para komander dan perajurit Rejimen ke-10. Kawan-kawan, baik lelaki mahupun wanita, tak tunduk pada kesukaran, bahaya dan pengorbanan. Mereka telah membuat sumbangan yang amat berharga kepada usaha kemerdekaan tanah air dan kebahagiaan rakyat. Mereka layak digelar sebagai “kesuma bangsa”.


Satu perkara lagi, di Rejimen ke-10, jumlah terbanyak ialah kawan-kawan Melayu, tetapi terdapat juga terdapat kawan-kawan Cina, India, Thai dan Orang Asli. Inilah keistimewaannya – lima kaum erat bersatu bagaikan satu keluarga. Ini memang satu lambang perpaduan kaum masyarakat kita.


Terhadap saya, walaupun saya wanita, keyakinan, kemesraan dan kerjasama yang mereka berikan cukup ikhlas dan amat mengharukan. Pendek kata, ia tak berbelah bahagi, sama seperti terhadap pemimpin yang lain.

Soalan: Pada tahun 1981, Bapak Abdullah C.D. mendirikan PKMRM. Apakah pendapat Ibu tentang PKMRM?

Suriani: Saya rasa kelahiran PKMRM memang kena pada masanya. Ia sesuai dengan perkembangan sejarah dan keperluan perjuangan orang Melayu dewasa ini.

Soalan: Kalau tak melanggar tatasusila dan kesopanan, kami ingin menanyakan satu soal yang ramai orang ingin tahu, iaitu hubungan Ibu dengan Bapak Abdullah C.D..

Suriani: Kami berkenalan pada tahun 1945 di Ipoh. Pada masa yang sama, saya juga berkenalan dengan Pak Rashid Maidin. Perasaan saya amat gembira kerana dapat bersahabat dengan kawan-kawan Melayu dan dapat sama-sama berjuang untuk tanah air.


Soalan: Bilakah Ibu mendirikan rumah tangga dengan Bapak Abdullah C.D.? Bagaimanakah kehidupan Ibu bersama beliau?

Suriani: Kami mendirikan rumah tangga pada awal tahun 1955. Selama puluhan tahun ini, kami berjuang bersama, bertempur bersama, sama suka sama duka, siang malam memerah otak untuk mendewasakan Rejimen ke-10 serta mengembangkan perjuangan yang mulia ini. Kami berazam berjuang bersama-sama sampai ke akhir hayat.

Soalan: Apakah Ibu mendapat cahaya mata?

Suriani: Ya, kami dikurniakan seorang cahaya mata, seorang anak perempuan.

Soalan: Dia ada bersama-sama Ibu, bukan?

Suriani: Ya, sekarang dia sudah dewasa dan sudah berumah tangga.

Soalan: Apakah tanggapan Ibu tentang perjuangan kaum wanita tanah air kita selama puluhan tahun ini?

Suriani: Kata-kata Kartini memang benar: “Tangan yang mengayun buaian itu boleh menggoncang dunia.” Pengalaman perjuangan kaum wanita tanah air kita pun demikian. Dalam sejarah, kita sudah jumpa nama serikandi Tun Fatimah dan Cik Siti Wan Kembang. Dalam abad ini, sebelum pendudukan fasis Jepun, ramai kaum wanita buruh, tani dan pelajar telah disusun dan bangkit berjuang melawan penjajah. Semasa pendudukan Jepun, ramai lagi wanita – baik buruh, tani mahupun pelajar – telah bangkit.

Ada yang masuk pasukan gerila, ada yang ditangkap dan dibunuh. Dalam tindakan menyerbu keluar dari Penjara Pudu pada bulan Mei 1943, terdapat juga kawan-kawan wanita. Selepas perang, kaum wanita lebih aktif lagi. Pertubuhan wanita pelbagai kaum tumbuh seperti cendawan pada musim hujan. Di kalangan orang Melayu, terdapat Angkatan Wanita Sedar atau AWAS. Pemimpin dan anggota AWAS yang saya dampingi masa itu sungguh bersemangat. Dalam Rejimen ke-10 sekarang ini, terdapat sejumlah bekas anggota AWAS. Masa aman, PKM telah bergabung dalam barisan bersatu PUTERA-AMCJA untuk memperjuangkan kemerdekaan.

Soalan: Bagaimana setelah meletus darurat?

Suriani: Setelah peristiwa “20 Jun” (tahun 1948), ada kawan-kawan wanita yang ditangkap, ada yang meneruskan perjuangan di bawah tanah, dan tidak sedikit yang masuk hutan mengangkat senjata melawan British. Bersama kawan-kawan lelaki, mereka telah mencurahkan usaha yang luar biasa dan mengorbankan keremajaan mereka demi tanah air. Ramai terkorban sebagai serikandi yang patut menjadi kebanggaan bangsa ibu pertiwi kita. Saudara tentu kenal dengan nama serikandi Maimun, Asiah, Zahurah, Hitam dan lain-lain.

Soalan: Sebagai pejuang wanita unggul tanah air kita, Ibu telah menempuh seribu satu ujian, menghimpun banyak pengalaman dan telah mengukir sejarah yang berkilauan bagi kaum wanita masyarakat kita. Apakah pesanan Ibu kepada kaum wanita generasi sekarang?

Suriani: Dengan izin, ingin saya nyatakan sedikit pesan dan harapan. Kita tahu kaum wanita menyangga separuh langit. Lebih-lebih lagi, bagi kaum wanita hari ini, mereka mempunyai taraf pelajaran yang lebih tinggi dan terbabit dalam banyak lapangan – kilang, pertanian, pendidikan, politik, undang-undang, pentadbiran, kewartawanan, kesusasteraan, kesenian, tentera, polis dan lain-lain. Masyarakat sudah beransur-ansur mengakui peranan penting kaum wanita. Ini tidak sama dengan puluhan tahun dulu.

Ini adalah hasil perjuangan wanita sendiri. Kaum wanita mesti perhatikan perkembangan keadaan dalam dan luar negeri, mesti mengambil ambil berat soal tanah air dan masyarakat. Mereka harus mengkaji perubahan dalam masyarakat, harus tekun belajar dan meningkatkan taraf pengetahuan sendiri, termasuk pengetahuan dalam soal agama, dan harus menceburkan diri dalam aktiviti yang maju demi kebaikan masyarakat dan kaum wanita. Jangan semata-mata tumpukan pada diri sendiri dan rumah tangga. Wanita juga mesti hilangkan rasa rendah diri atau inferiority complex di jiwa mereka dan tanam rasa yakin diri.

Soalan: Ibu sudah berusia 80 tahun lebih, tetapi masih sihat dan cergas, bahkan kelihatan jauh lebih muda. Bagaimana Ibu menjaga kesihatan?

Suriani: Sihat itu sihat juga, tetapi kita yang hidup ini tak lepas daripada sakit, dan suatu hari, tentu kita akan tinggalkan dunia ini. Tetapi, masa kita hidup, biarlah badan kita sihat supaya dapat bekerja dan buat sumbangan. Bagi saya, mungkin kegemaran bersukan ada membantu. Sejak di sekolah, saya sangat suka bersukan. Pada masa sekarang, saya tidaklah begitu aktif. tetapi saya masih mengamalkan taichi qigong dan setiap pagi, berjalan setengah jam lebih.


Soalan: Apakah kegemaran Ibu yang lain?

Suriani: Membaca dan juga kesenian.


Soalan: Bercakap tentang seni, apakah pandangan Ibu tentang kesenian dalam masyarakat hari ini? Seni yang macam mana patut dikembangkan?

Suriani: Saya nampak ada dua aliran. Yang satu ialah kesenian yang kebaratan, atau apa yang dipanggil kebudayaan kuning. Nampaknya, kebudayaan inilah yang banyak membanjiri masyarakat kita dan mempengaruhi muda mudi kita. Ini tidak sihat.

Satu lagi aliran ialah gerakan menghidupkan kesenian asli, mengembangkan yang asli menurut perkembangan atau perubahan zaman di samping mencipta yang baru. Ada pula bentuk-bentuk seni yang mengintegrasikan ciri-ciri berbilang kaum di dalamnya seperti dalam tarian. Saya rasa ini baik dan sihat.

Pada prinsipnya, di masyarakat kita, kita patut membentuk kebudayaan masyarakat dengan kebudayaan Melayu sebagai unsur utama, dan kebudayaan kaum lain sebagai unsur penting yang tidak patut disisihkan. Di atas prinsip ini, seni itu mestilah maju isinya, popular dan bersifat rakyat unsurnya, serta mencerminkan kepusparagaman kesenian pelbagai kaum di Malaysia. Ini mungkin dapat membantu perpaduan kaum dan pembentukan Bangsa Malaysia tanpa paksaan.

Soalan: Akhir sekali, apakah pendapat Ibu tentang usaha memperkuatkan perpaduan kaum?

Suriani: Kita mesti kikis perasaan kebangsaan sempit atau perkauman, mesti berpandangan bahawa semua kaum adalah bersaudara dan sama darjat. Saya rasa setiap warganegara mesti mengambil berat penguasaan bahasa Melayu dan memahami adat resam Melayu dan sejarah tanah air. Usaha-usaha mempelajari bahasa, adat resam dan sejarah kaum lain juga patut digalakkan. Pokoknya, kita mesti berhasrat bersatu padu, mesti saling belajar, saling membantu dan saling melengkapi. Inilah pegangan saya selama ini. Sikap semacam ini patut ditanam dalam diri anak-anak kita sejak kecil lagi, khasnya di rumah dan di bangku sekolah. Ia juga patut disebarkan dalam media massa.


ABU NAWAS

No comments:

Post a Comment