ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

01 June 2011

bodohnya melayu pukimak yang mudah kena tipu....lepas nie leh jana sendiri tenaga eletrik , sedut sendiri minyak atau tangkap ikan sendiri di laut untuk kekang kenaikan harga barangan....!!!



Masih ada lagi Melayu yang tidak sedar diri akan kekurangan akal mereka didalam berfikir secara adil untuk diri sendiri dan manusia yang lain. Ada yang masih berfikiran bodoh sombong dan tidak reti-reti bahasa. Kita ambil contoh kenaikan tarif elektrik yang akan berkuat kuasa 1 Jun ini. Ada manusia yang beranggapan bahawa kenaikan itu tidak membebankan rakyat. Terutama yang 75% yang kononnya tidak akan terkena secara langsung akan kenaikan tarif itu.





Anda semuanya telah ditipu hidup-hidup oleh kerajaan bn yang tidak cerdik mentadbir.

Sebelum anda semua menikmati kenaikan tarif elektrik ini pada 1 Jun nanti, jangan lupa bahawa harga diesel untuk pengangkutan lori membawa barangan penggunaan akan naik 38 sen juga pada tarikh keramat 1 Jun, iaitu hari ini. Bermaksud ada 2 kenaikan serentak pada hari ini, eh, tidak, .. bukan dua, tetapi 3 kenaikan serentak, iaitu tarif elektrik, diesel dan juga gas.

Perlu diingatkan kepala akal, bahawa ketiga-tiga benda ini, iaitu elektrik, diesel dan gas adalah benda perkara utama utiliti sesebuah kilang atau gudang pengeluaran sesuatu produk harian pengguna. Terutama produk makanan. Cuba kita ambil contoh produk ikan. Contoh yang paling senang dan kena pada kita.

Ikan datang dari pantai, terutama pantai timur. Jika ikan turun dari Terengganu, hendak dijual di pasar borong Kuala Lumpur, pengangkutan yang membawa ikan itu ke KL adalah lori. Lori menggunakan diesel. Dan diesel hari ini naik 38 sen seliter.

Sampai ke KL, majoriti ikan akan dijual atau disimpan didalam peti sejuk untuk ikan itu boleh bertahan hasil jualannya 2-3 hari. Peti sejuk menggunakan kuasa elektrik. Perlu diingat, peti sejuk yang digunakan bukannya peti sejuk seperti dirumah kita, tetapi peti sejuk yang besar yang penggunaannya memang melebihi 300kWj sebulan. Dan tarif elektrik pula telah naik 7.12%.

Maka agak-agaknya, adakah ikan yang akan dijual hari ini akan berkurang harganya atau akan terus kekal tidak naik-naik?

Jika peniaga makanan datang ke pasar borong, membeli ikan yang telah meningkat kos pengangkutan dan simpanannya, kemudian balik ke gerai makanan dan menggoreng ikan itu dengan menggunakan gas. Adakah peniaga kecil-kecilan itu tidak akan terasa kenaikan kos untuk menggoreng seekor ikan. Ikan naik harga, dan kemudiannya, gas yang digunakan untuk dimasak juga naik harga RM3.00 mmBTu. Ini baru ikan, belum benda lain lagi.

Maksudnya disini, SEMUA barang akan naik harganya kerana kos untuk menghasilkan barang itu akan naik secara mendadak pada hari ini. Maka, adakah yang terkena kenaikan harga tarif elektrik itu hanya dinikmati oleh golongan 25% atau kepada semua golongan 100% seluruh negara? Adakah kenaikan tarif elektrik ini adil untuk rakyat? Adakah juga golongan 25% ini bukan manusia seperti golongan 75%? Adakah rakyat marhaen seperti kita akan hidup dengan lebih selesa dengan kenikmatan kenaikan tarif elektrik ini?

Jawapannya, padan muka Melayu kerana masih taksub dengan umno yang penuh dengan penipuan dan maksiat. Undilah lagi parti tali barut British itu, semoga umat Melayu akan terus jadi kurang akal dan hidup miskin dan jahil tentang Islam. Padan muka Melayu.

No comments:

Post a Comment