ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

31 May 2010

untung kerajaan....rakyat di kelentong....!!!!

Kerajaan dapat untung, Rakyat dapat kelentung ....


Setiap kali berlaku peristiwa serah harta dan hak negara kepada negara luar, maka Setiausaha Akhbar PM pun dikerahkan untuk jelaskan kewajaran dan mengapa sangat perlu nak buat begitu. Jawapan dan alasan paling atas adalah Kerajaan untung! Kerajaan dapat untung! Wah seronoknya rakyat! Kerajaan untung. Bila sebut untung dah tentu dapat duit. Bukan sekupang. Bukan seringgit. Berbilion-bilion ringgit agaknya. Tapi ke mana perginya duit untung tu.

Masa sekolah rendah dulu, adalah saya merasa bantuan makanan tambahan. Seminggu sekali kami dapat biskut patsegi tawar dengan air susu. Lepas tu tak ada dah. Masa naik form six merasa pula biasiswa pra U. Masuk U pulak dapat biasiswa tapi kerajaan tanggung sikit je, kontrak kena sepuluh tahun. Tapi tak apelah ayah pun tadak duit.

Lepas tu dengar budak-budak sekolah dapat Susu Kotak. Dapat susu free lah. Dapat RMT. Walaupun daging seketul sebesar cucuk sate je, tapi adalah jugak. Yuran sekolah pun empat ringgit setengah je setahun.

Itu dulu. Hari ni dah tak adedah yang free-free. Kerajaan kata rakyat mesti dididik bersedia untuk membayar untuk perkhidmatan yang disediakan. Terbaru ni nak tarik semua subsidi. Kerajaan dah tak larat nak tanggung rakyat. Kalau terus bagi bantuan dan subsidi, kerajaan akan bengkerap, katanya.

Eh! Macamana pulak ni. Kelmarin kita dengar kerajaan untung sebab bagi lombong minyak kat Brunei . Dapat kontrak dan untung untuk selama empat puluh tahun. Maknanya sampai tahun 2040. Tapi menteri di JPM pulak kata Negara akan bengkerap tahun 2019 kalau terus tolong rakyat.

Matematik apanama pulak ni. Dapat untung. Tapi akan bengkerap. Lepas tu dengar lagi. Tanah KTMB bagi kat Singapore takpa. Kita dapat untung. Wah untung lagi. Tapi ke mana untung tu.

Masa nak bawa gas keluar dari perairan Kelantan, sebab tak mau orang Kelantan dapat untung, kerajaan bawa masuk lalu ikut Thailand . Kat orang Kampong Chanae di Siam tu Petronas sanggup pulak taja dan bagi biasiswa, dari tadika hingga ke universiti, seluruh orang kampong tu, sebab paip gas tu lalu bawah kampong Chanae. Kat orang kampong sendiri bye-bye lah jawapnya.

Saya memang tak rasa pelek dengan fe’el kerajaan BN ni sebab perangai dia memang macam tu. Apa yang kerajaan buat semua bagus, semua untung. Tapi rakyat dapat apa?

Kita nak dengar juga PM cakap begini. “Oleh sebab kerajaan dapat untung hasil penyerahan blok minyak dan tanah kepada jiran kita, kerajaan akan membagi-bagikan untung ini kepada semua rakyat apabila untung tersebut kita dapat.”

Tapi mungkinkah dia akan cakap begitu. Entah. Yang pasti, kerajaan dapat untung, rakyat dapat kelentung.

DRS. KHALIL IDHAM LIM

No comments:

Post a Comment