ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

26 October 2009

kisah bekas pulis jahat dan hakim kanggaroo letak undang undang kat kepala lutut...!!!!

Kalau bukan di sini, di akhirat!

BAGAI berdentum halilintar dalam hati apabila mendengar kata putus hakim. Nada keluhan dan reaksi terkejut di mahkamah begitu ketara, baik datangnya daripada keluarga yang mendakwa, pegawai mahkamah, polis, peguam hinggalah di kalangan wartawan yang hadir membuat liputan kes tersebut.

Ramai menyifatkan keputusan itu suatu yang luar biasa. Seorang bekas pegawai tinggi pasukan keselamatan, Marjan (bukan nama sebenar), dilepaskan daripada tuduhan merogol seorang gadis terencat akal berusia awal 20-an.

"Ramai yang berkata bahawa mereka tidak percaya kami boleh gagal dalam kes ini. Malah, ramai peguam yang mendatangi kami sambil mengatakan bahawa inilah kali pertama mereka lihat seorang mangsa OKU boleh kalah dalam perbicaraan," kata Zana, kakak kepada mangsa, Alifah.

Lima tahun lalu

Rentetan kes itu bermula sekitar tahun 2004, apabila Alifah mengadu bahawa perutnya sakit. Zana yang menawar diri untuk menyapukan minyak angin terkejut melihat perut adiknya itu yang buncit. Hal itu menggemparkan seluruh keluarganya.

"Dia sangat percaya bahawa perutnya itu ada cacing sedangkan kami meyakini sesuatu yang lain membawanya ke klinik pemeriksaan. Dia disahkan hamil tujuh bulan!" Cerita Zana dan memberitahu bahawa keluarganya tidak menyedari keadaan itu pada awalnya memandangkan fizikal Alifah memang kecil dan kurus.

Setelah diasak pelbagai pertanyaan, Alifah akhirnya memberitahu bahawa dia sering dibawa ke dalam stor kedai milik Marjan. Lebih menyedihkan, suspek yang berusia awal 60-an itu merupakan jiran yang mereka kenali.

Perkara itu sangat mendukacitakan bapa Zana dan Alifah yang sedang uzur. Begitupun, tidak banyak yang boleh dilakukan bapanya lantaran terlantar sakit di hospital. Lantas pembelaan maruah itu hanya dijuangkan oleh Zana dan enam adik-beradik yang lain.

Daripada cerita Alifah, dia sebenarnya dipancing dengan pemberian wang oleh Marjan. Mula-mula sebanyak RM5 dan kemudian bertambah menjadi RM25 hingga RM50. Alifah yang tidak tahu mengira duit menerangkan jumlahnya berdasarkan kiraan kepingan dan warna wang kertas tersebut.

"Dia (Marjan) kunci saya dalam stor dan mula raba saya. Dia kata itu perbuatan biasa. Saya tak beritahu orang lain sebab dia bagi amaran pada saya. Dia kata dia kenal kakak dan bapa saya," kata Alifah yang naif.

Keterbatasan Alifah dalam membezakan antara perbuatan baik dan buruk berikutan keadaan terencat akal separa yang dialaminya, memungkinkan perbuatan keji itu diulangi Marjan.

"Saya tak tahu apa yang dia nak buat. Dia buka pakaian saya dan dia raba lagi. Ada sekali dia buka semua baju saya dan baju dia dan seluar sekali. Saya diam sebab dia kata mahu pukul saya kalau saya jerit atau menolak," kongsi Alifah.

Orang berpengaruh

Laporan polis telah dibuat berdasarkan kata-kata Alifah. Marjan juga ditahan untuk memberi keterangan. Pertembungan antara keluarga Marjan dan keluarganya di kawasan kejiranan mereka turut mencetus rasa tegang dan janggal. Dua bulan selepas itu, bayi Alifah dilahirkan dan ujian asid deoksiribonukleik (DNA) telah dibuat.

"Namun, keputusan ujian DNA yang lazimnya boleh diperoleh dalam masa kurang dua minggu sering tertangguh sehingga saya terpaksa mengadu kepada Pengarah Pembangunan Wanita untuk mempercepatkannya," terang Zana.

Selepas setahun menunggu, akhirnya pada pertengahan tahun 2005, laporan ujian itu diterima. Seperti banyak kes perundangan lain, proses mahkamah bukan suatu yang mudah dan pantas.

Jenuh menanti, akhirnya Marjan dibawa ke muka pengadilan pada penghujung tahun 2006. Peguam bela Marjan hanya mengemukakan anak dan pekerjanya untuk memberi keterangan membela diri.

"Dalam turutan insiden adik saya diperdaya Marjan ke kedainya, pernah sekali anak Marjan sendiri melepaskan Alifah daripada dikunci di dalam stor. Mungkin dia tahu apa yang berlaku, atau dia tahu 'tabiat' bapanya," Zana mencatur teori.

Apa yang Zana mahukan cuma keadilan untuk adiknya. Selain kepada Tuhan, dia sangat percaya pada kesungguhan peguam dan pakar psikiatri yang telah mengambil keterangan, laporan ujian intelektual dan psikologi ke atas Alifah.

Bagaikan sebuah drama duka, tidak cukup proses turun naik mahkamah yang memeras masa, tenaga dan kewajaran emosi, kepedihan itu bertambah apabila bapa mereka menghembuskan nafas terakhir.

"Jalan kami terasa sukar. Adakah kami yang harus tertekan kerana ingin mendakwa seorang bekas pegawai tinggi pasukan keselamatan? Adakah kerana dia sangat berpengaruh dan punya ramai kenalan? Tidak sekali-kali," kata Zana sambil menggeleng kepala.

Menurut Zana, sehari selepas Marjan dihadapkan ke mahkamah dan ditetapkan tarikh sebut semula kes, seorang saudara Marjan telah datang menemui keluarga Zana untuk menawarkan wang RM20,000 dan janji saraan sebanyak RM200 sebulan untuk anak Alifah.

Tawaran tersebut bagaimanapun hadir dengan permintaan agar pendakwaan terhadap Marjan digugurkan. Keluarga Alifah tidak dapat menerima penghinaan itu sebaliknya telah membuat laporan polis mengenainya.

"Kata saudara Marjan itu, kami tidak akan dapat apa-apa kalau kami menang kes ini. Namun, kami tidak akan selembut itu untuk melepaskan Marjan!

"Tetapi, apabila tiba tarikh kes ini disebut semula, saudara Marjan itu telah menafikan perkara tersebut. Dia memberi kenyataan kepada mahkamah bahawa tujuan kedatangannya menemui kami adalah untuk meminang Alifah bagi pihak Marjan namun telah ditolak," kata Zana yang geram dengan manipulasi itu.

"Tahu tak yang terjadi pada Alifah itu 'benda' yang tak elok? Sekarang apa yang Alifah rasa kalau terserempak dengan Marjan?" Tanya penulis.

"Tau dah 'benda' tu tak baik. Kalau terjumpa dia, saya nak lari lepas tu lapor polis," ujar Alifah sambil tersengih dan terkekek kecil.

Kerana senyuman

"Macam inilah adik saya. Tersenyum dan tersengih bagai tiada apa yang merunsingkannya. Dia tidak tahu apa yang telah terjadi pada dirinya," ujar Zana sebak.

Menurut Zana, ketika mereka sekeluarga menangis dan hiba selepas keluar dari dewan mahkamah saat Marjan terlepas hukuman, Alifah sudah bermain-main dengan saudara-saudara yang lebih kecil daripadanya di perkarangan mahkamah.

"Orang tidak fahamkah dia OKU? Memanglah dia boleh menjawab soalan, tetapi dalam banyak perlakuan, dia bukan normal seperti yang lain.

"Pemikirannya seperti kanak-kanak. Dia tidak tahu dirinya dianiaya, apatah lagi kenal apa makna seks atau rogol," Zana sedikit meninggi suara dengan mata berkaca-kaca.

Zana amat kesal apabila fitrah adiknya yang mudah tersenyum dan ceria itu disalah erti. Hakim menilainya sebagai suatu yang bertentangan dengan sifat trauma seorang yang dirogol. Maka, menurut hakim, tragedi hitam di kedai runcit itu suatu perbuatan suka sama suka.

Hakim juga menyatakan bahawa Alifah rela melakukan hubungan seks dengan Marjan lantaran tidak membantah, tidak takut dan terus mengunjungi tempat yang sama selepas kali pertama tumpas kepada nafsu lelaki itu.

"Saya pelik mengapa laporan psikiatri daripada pihak pendakwaan kami gagal meyakinkan mahkamah. Mengapa orang tidak nampak bahawa adik saya menjadi mangsa? Saya amat kecewa," keluh Zana.

Zana kini mengakui bahawa dia sukar mempercayai orang di sekelilingnya. Ini termasuklah sistem perundangan dan juga keyakinan terhadap etika dan tugas anggota keselamatan. Jelas, Zana kecewa bukan kepalang namun tetap berazam untuk menebus kembali situasi itu.

"Arwah ayah pernah berpesan kepada kami sekeluarga sebelum dia meninggal dunia. Dia berpesan agar terus lawan untuk tegakkan yang benar. Saya berpegang kepada kata-katanya.

"Walaupun hakim memutuskan bahawa kami telah kalah dalam perbicaraan itu, percayalah, Marjan belum menang. Kalau bukan di sini, di alam kubur dan di akhirat nanti juga dia akan kembali dihitung," kata Zana dalam nada emosi yang berkecamuk.

kosmo

No comments:

Post a Comment