ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

30 October 2009

KEJATUHAN KERANA RAMAI PENGAMPU



KEJATUHAN KERANA RAMAI PENGAMPU

Sejarah telah memperlihatkan kejatuhan kerajaan Abbasiyyah pimpinan Khalifah Al-Muktasim Billah. Kejatuhannya bermula, apabila wujud pengampu khalifah yang bernama Umayidduddin, juga kebodohan khalifah Al-Muktasim Billah dalam mengurus kepincangan politik dalam negara.

Waima panglima Perang Kerajaan Abbasiyyah, Rukunuddin telah beberapa kali menasihatkan kepada Khalifah Al-Muktasim Billah, agar tidak mempercayai Umayiduddin yang merupakan pembantu Khalifah, ternyata Khalifah tidak mempercayainya. Alasan yang sering dikemukakan adalah ”bukti”, walhal sebagai khalifah yang bijak, selayaknya dia sendiri menghantar ”mata gelap” untuk memastikan dakwaan Rukunuddin tersebut.

Sebagai orang yang bijak dalam strategi perang, Rukunuddin sendiri telah melihat banyak qarinah yang memperlihatkan bahawa Umayiduddin ini terlibat dalam konspirasi bersama Hulagu Khan dalam usaha hendak menjatuhkan kota Baghdad yang merupakan ibu Kota pemerintahan Islam Dinasti Abbasiyyah.

Pun begitu, kehadiran Umayidduddin yang sering mengekori dan mengampu Khalifah Al-Muktasim Billah, segala qarinah-qarinah yang disampaikan oleh Rukunuddin tidak dilayan oleh Khalifah.

Dalam keadaan sedemikian berlanjutan, menyebabkan keadaan kota Baghdad sebagai gamat dan kelam kabut. Akhirnya, apabila kegamatan sudah terlalu teruk, baru Khalifah sedar betapa kehadiran Umayiduddin yang sering mengampu Khalifah, bukanlah seorang yang ikhlas, sebaliknya dia antara orang yang bertindak untuk menjatuhkan kerajaan Abbasiyyah, ekoran tawaran yang diberi dengan menjadi Perdana Menteri setelah kejatuhan Kerajaan Abbasiyyah.

HITLER KALAH KERANA PENGAMPU

Jika kita menyelongkar buku sejarah-sejarah lama, kita akan dapati, bukan sekadar Khalifah Al-Muktasim Billah sahaja jatuh kerana pengampu, tetapi ramai penguasa yang lain, jatuh kerana pengampu.

Hitler yang dikenali sebagai tokoh yang hebat. Beliau berjaya membina kekuatan Jerman sehingga menyebabkan lawan-lawannya jatuh, tidak mampu berhadapan dengan kehebatan ketenteraan yang dipimpin oleh Hitler.

Walaupun Hitler hebat dalam menyusun strategi peperangan dalam menghadapi musuh, tetapi disebabkan beliau dikelilingi oleh pengampu-pengampu, menyebabkan Jerman tersembam ke tangan musuh. Ia berpunca, apabila pihak musuh sedang hebat menyerang jerman, tetapi para pengampu sering memaklumkan kepadanya tentang kebaikan dan kekuatan sahaja, menyebabkan akhirnya tentera pimpinan Hitler jatuh tersembam menyembah bumi.

PEMIMPIN PERLU BIJAK

Jika merujuk kepada kitab-kitab fiqh yang berbicara tentang pemerintah, sudah pasti akan ketemui syarat-syarat kelayakkan sebagai khalifah, atau pemimpin. Antara syarat yang termaktub adalah, seseorang pemimpin tersebut hendaklah orang mempunyai kehebatan berijtihad, disamping amat pandai dalam berfirasat.

Tidak dinafikan, syarat pandai berfirasat bukan syarat utama, tetapi dalam era perlumbaan dalam melawan musuh, kehebatan firasat adalah amat perlu. Tanpanya, sudah pasti sesuatu kerajaan akan menjadi mundur, seterusnya tidak mustahil akan dikuasai oleh musuh dengan cara yang senang.

Kepentingan ini amat perlu, terutama dalam negara yang mengamalkan sistem demokrasi berpilihanraya. ini kerana, sistem ini akan memperlihatkan betapa sesuatu pemerintahan itu boleh jatuh pada bila-bila masa, bahkan pihak pembangkang, bila-bila masa pun boleh membina kerajaan.

Sebagai pemimpin dalam mana-mana parti; dalam sesuatu kerajaan yang mengamalkan sistem demokrasi berpilihanraya, kebijaksanaan dan mempunyai firasat yang tinggi dalam mengawal suasana politik amat perlu. Ia bertujuan, segala kemenangan akan sentiasa berbelah pihak kita.

Lihatlah Ustaz Fadzil Noor yang mempunyai kehebatan ini. Waima Anwar Ibrahim ketika itu adalah Timbalan Perdana Menteri, seterusnya Timbalan presiden UMNO, Ustaz Fadzil Noor amat bijak bermain isu dan berfirasat dalam meramalkan keadaan politik di masa akan datang, dengan tidak melawan bekas Timbalan perdana Menteri itu, sebaliknya mengadakan kerjasama politik setelah kejatuhan dan pengaiban yang dilakukan oleh Mahathir terhadap beliau. Kebijaksanaan itu amat nyata kelihatan kejayaannya, apabila PAS berjaya merampas terengganu dari tangan UMNO/BN, juga berjaya mengekalkan pemerintahan Islam di kelantan.

Kebijaksaan seperti ini amat penting, terutama dalam mengaut keuntungan politik, disamping mendapat ruangan yang amat luas, dalam menyampaikan mesej islam kepada rakyat dalam sistem berparti, berpilihanraya dalam demokrasi.

Apabila wujud pemimpin yang bijak berfirasat seperti ini, tidak hairan kewujudan para pengampu tidak pernah melahirkan kelemahan pada parti. Ekoran itu, kemajuan demi kemajuan dapat dilihat, seterusnya sokongan rakyat semakin bertambah, dan kefahaman rakyat terhadap islam semakin hari semakin terserlah.

Kehebatan ustaz Fadzil Noor ini, agak susah hendak diketemui di zaman kini. Menyebabkan sehingga kini, kita masih menunggu pemimpin sebijak ustaz Fadzil Noor .. diharap PAS tidak dibenci rakyat selepas ketiadaan Ustaz Fadzil Noor.

Sekian

p/s : Dalam pertemuan Nasa, Hasan Ali dan Roslan SMS dengan blogger-blogger, termasuk Blogger UMNO, Mahaguru58 berkata, ”Sebenarnya tuan rumah @ Dato Dr Hassan Hj Ali telah meminta supaya kami yang hadir dimalam itu MEMEGANG AMANAHNYA supaya TIDAK MENGHEBAHKAN kepada umum akan isi kandungan beberapa PERKARA SULIT yang beliau terpaksa ceritakan kepada kami akan usaha pihak pihak tertentu DIDALAM PENTADBIRAN KERAJAAN NEGERI untuk mengujudkan beberapa daerah dinegeri Selangor Darul Ehsan dimana ada perancangan yang bertentangan dengan ajaran Ad Deenullah” (sila klik)

PAS Selangor desak adakan siasatan kepada pembocor rahsia parti. (sila Klik). tapi, bagaimana pula kalau yang menjadi pembocor rahsia parti itu adalah PJ PAS Selangor sendiri? lebih parah, bocorkan kepada Blogger UMNO? kalau dengan blogger UMNO pun, ada cerita sulit tentang PAS, bagaimana pula pertemuan sulit dengan Khir Toyo?


Wallahu ’Alam

Al-Bakistani

No comments:

Post a Comment