ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

09 May 2010

dulu sembah kuil hindu....kini nak sembah tok pe kong cina pulak ke....apa nak jadi si najis nie....mufti cibai Perak mana...tak nak keluar fatwa ke...????

Benarkah Najib Ketuai Perarakan Menyembah Dewa Tua Pek Kong Di Sibu?



“PM to lead Tua Pek Kong procession” begitulah tajuk gambar keratan akhbar The Sunday Post yang dikepilkan oleh Ust. Wan Nik Wan Yussof, Setiausaha Politik Menteri Besar Kelantan dalam Facebooknya. Dalam bahasa Melayunya “PM (Najib) akan mengetuai perarakan Tua Pek Kong (Dewa Orang Cina)”.

Ya! saya dah cari kat Wikipedia, Tua Pek Kong atau dalam bahasa Cinanya Da Bo Gong adalah seorang lelaki yang nama asalnya Zhang Li


QuantcastBeliau dianggap dewa bagi oarng Cina di Malaysia. Dikatakan beliau tiba di Pulau Pinang 40 lebih awal sebelum Francis Light mendarat di Pulau itu pada 1746. Selepas kematian beliau, orang-orang cina membina Patung dan Tokong untuk menyembah beliau yang hingga ke hari ini dianggap sebagai dewa keramat.

Sibu amat terkenal dengan Tokong Tua Pek Kong yang mempunyai 7 bangunan berbentuk pagoda. Tokong ini adala [29229_1472454214264_1320915691_31298223_5090597_n] h antara mercu tanda di bandar Sibu.

Dan jika benar Najib akan mengetuai perarakan Tua Pek Kong ini, memang sahlah. Beliau memang terdesak untuk mendapatkan sokongan orang Cina bagi PRK Sibu. Dari segi agama Islam, menjadi satu kesalahan bagi umat Islam untuk menyertai perayaan atau perarakan keagamaan bagi agama lain.

Rasulullah pernah menyebut perkara ini dalam hadisnya yang berbunyi “Barangsiapa meniru sesuatu kaum maka dia adalah sebahagian dari mereka”. Hadis sahih ini diriwayatkan oleh Imam Abu Daud

Maka jelas jika dilihat dari apa yang cuba dilakukan oleh Najib, maka secara tidak langsung jika beliau pergi juga mengetuai perayaan ini atau sekadar berarak bersama mereka maka beliau juga boleh dianggap menyerupai kaum cina yang mendewakan Tua Pek Kong.





Dulu ketika perayaan Thaipusam Najib pun mahu turun. Saya bagi peringatan dalam artikel bertajuk “Harap Najib Tidak Sembahyang Di Batu Caves Masa Thaipusam”.

Hal yang sama saya ingatkan. Cukuplah dosa meletakan bunga di tugu negara yang jelas mengikuti amalan Kristian ketika meratapi jenazah penganut agama mereka. Gagasan 1 Malaysia juga tidak boleh menjadi alasan untuk Najib menyertai perayaan agama.

Kita hormati kaum Cina, India. Kita berikan kebebasan agama kepada mereka, tapi itu tidak bermakna kita perlu ikuti perayaan agama mereka. Kaum Cina khususnya, ada majlis mereka yang kita boleh sertai dan ada yang tidak.

Sambutan tahun baru yang hanya melibatkan program makan dan rumah terbuka boleh disertai sebab sambutan tahun baru masyarakat cina hanyalah sambutan mengikut kalendar cina sama seperti sambutan tahun baru 1 januari. Selain dari itu, kebanyakkannya perayaan selain itu adalah perayaan agama orang cina.

Dalam dunia ini setahu saya ada 3 jenis kalendar utama iaitu Kalendar Hijrah, Gregorian dan Kalendar Lunar bagi orang Cina.

Kepada Ustaz-ustazah dan ahli Umno, nasihatkanlah Presiden anda!


Herman Samsudeen

No comments:

Post a Comment