ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

02 May 2010

Himpunan Bantah GST berjaya ......




Hari Buruh sekadar untuk berehat, tetapi bukan untuk pekerja menyuarakan pandangan mereka dengan bebas?

Himpunan Hari Pekerja bertemakan "Rakyat Bantah GST - Cukai yang miskinkan rakyat", anjuran Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT) yang dijadualkan berlangsung di Dataran Merdeka, pada jam 11 pagi, terpaksa beralih tempat ke Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor, berikutan penutupan kawasan tersebut oleh polis.

Pada jam 11 pagi, peserta yang dikerah terutamanya oleh JERIT dari seluruh pelusuk negara, telah berkumpul di depan bangunan Majlis Peguam Negara. Mereka bersedia untuk berarak ke arah Dataran Merdeka yang 400 meter jauh dari situ, untuk menyertai perhimpunan sambutan Hari Buruh, di samping menyuarakan bantahan mereka terhadap Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

Bagaimanapun, mereka telah dihalang oleh polis, dan terpaksa untuk beralih ke Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor mengikut Jalan Petaling. Sementara itu, sekumpulan peserta yang diketuai oleh ahli parlimen Sungai Siput, Jeyakumar Devaraj telah dihentikan di Jalan Duta, dan mereka terus melaungkan protes mereka di depan bangunan parlimen untuk satu jam.

Akhirnya, mereka berjaya menemui rakan seperjuangan mereka di Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor. Deklarasi 1 Mei 2010 ini dilafazkan bersama oleh kira-kira 500 orang peserta.

Enam ditangkap, dilepaskan kemudian

Perhimpunan ini gagal berlangsung di tempat sebagaimana yang dirancang, malah enam orang peserta ditangkap oleh polis kerana mengangkat kain rentang. Keenam-enam mereka telah dilepaskan oleh polis pada jam 1 tengah hari, tadi.

Salah seorang penyelaras perhimpunan ini, juga Setiausaha Agung Parti Sosialis Malaysia (PSM), S. Arutchelvan berkata, ini kali pertamanya kegiatan Hari Buruh dihalang. Pihak penganjur telah memaklumkan aktiviti ini kepada polis, tetapi tidak memohon permit sama ada untuk perarakan mahupun perhimpunan.

"Buruh menyambut Hari Buruh, mengapa pula perlu memohon permit?" tanya Arutchelvan. Malah, aktivis sosial ini sempat untuk menyindir Ketua Polis Negara, yang baru-baru ini melatah berikutan kritikan umum terhadap kes remaja 15 tahun, Allahyarham Aminulrasyid Amzah ditembak mati oleh polis.

Lebih aman tanpa polis, sindir Arutchelvan

Musa Hassan sebelum ini berkata, "Jika anda tidak mahu polis menguatkuasakan undang-undang, cakap saja. Saya boleh arahkan anggota-anggota saya supaya jangan buat apa-apa termasuk memeriksa kenderaan atau menangkap Mat Rempit yang memandu tanpa lesen". Arutchelvan pula menyindir pada hari ini, "kalau beliau tidak menghantar polisnya, aktiviti kami lebih aman."

Rundingan antara penganjur dengan polis gagal apabila mereka tidak dibenarkan untuk berhimpun di Dataran Merdeka. Akhirnya, pihak penganjur terpaksa menggunakan pelan kedua untuk berarak ke Dewan Perhimpunan Cina sambil menyebarkan risalah di sepanjang jalan.

Kira-kira 400 orang berhimpun di lapangan letak kereta bangunan Dewan Perhimpunan Cina, meletakkan tandatangan mereka pada kain rentang. Mereka melafazakan deklarasi bersama apabila kumpulan yang diketuai Jeyakumar Devaraj sampai di situ.

Yang berikut adalah Deklarasi 1 Mei 2010:


Rakyat Bantah GST: Cukai Yang Memiskinkan Rakyat

Tahun 2010; Dunia dan negara masih belum keluar dari kemelut Krisis Ekonomi yang melanda kita tahun lepas. Ramai pekerja yang masih belum mendapat kerja, ditambah pula dengan masalah rumah dilelong, harga barangan naik dan melalui keadaan dimana, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Dalam keadaan ini, Kerajaan Malaysia hendak mengimplementasi Cukai GST iaitu Cukai Barangan dan Perkhidmatan. Dalam keadaan 80% rakyat Malaysia tidak bayar cukai sebab pendapatan mereka kurang dari RM 3000, kerajaan Malaysia hendak memaksa semua rakyat tidak kira tua, muda, kurang upaya, pelajar, miskin, kaya, semua orang untuk membayar cukai.

Alasannya, defisit kerajaan perlu dikurangkan dan pendapatan negara harus ditingkatkan. Namun, persoalannya adakah rakyat punca defisit kerajaan? Pastinya tidak. Punca defisit kewangan kerajaan ialah korupsi, penyalahgunaan kuasa, projek yang tidak bermaanfaat, bail out, politik wang dan pembaziran. Semua ini bukan dilakukan oleh rakyat biasa, tetapi pemimpin kerajaan dan kroni-kroni mereka. Maka kenapa pula rakyat perlu menanggung akibatnya? Bukankah kerajaan adalah untuk rakyat dan bukannya sebalik?

Mengikut laporan Model Ekonomi Baru, Malaysia adalah sebuah negara yang berpendapatan rendah di mana 80% rakyat mendapat pendapatan RM 3000 dan 40% daripada mereka mendapat pendapatan RM 1500 sahaja sebulan. Dalam laporan ini juga dikatakan jurang di antara kaya dan miskin di Malaysia semakin melebar. Mengikut laporan UNDP 1997 dan Laporan United Nations Human Development 2004, Malaysia mempunyai jurang pendapatan yang tertinggi di Asia Tenggara, lebih daripada Filipina, Thailand, Singapura, Vietnam dan Indonesia. Laporan ini mengatakan, 10% orang kaya di Malaysia mengawal 38.4% kekayaan negara manakala 10% yang termiskin hanya menikmati 1.7% kekayaan negara.

Dalam keadaan ini, adakah patut Cukai GST yang membebankan rakyat diperkenalkan? Bukankah Cukai GST akan miskinkan rakyat kerana rakyat perlu bayar cukai untuk segala barangan yang dibeli atau perkhidmatan yang diguna? Lagipun dengan pengenalan cukai GST, sudah tentu harga barangan akan meningkat dan akan membawa kepada inflasi. Walaupun kerajaan kata harga barangan tidak akan naik, tetapi pengalaman negara lain menunjukkan ia tidak benar.

Rancangan kerajaan adalah untuk melaksanakan Cukai GST dan mengurangkan cukai pendapatan individu dan syarikat. Adakah ini sesuatu yang adil dalam negara di mana 80% penduduknya tidak mampu membayar cukai? Bukankah ini satu tindakan yang akan membebankan rakyat?

Jadi, Hari Pekerja, 1 Mei 2010 yang menjadi lambang kebangkitan kaum Pekerja terhadap penindasan adalah hari yang paling bermakna kepada kita untuk menyuarakan dengan kuat dan jelas iaitu:

1. RAKYAT MALAYSIA BANTAH CUKAI GST. CUKAI GST MEMISKINKAN RAKYAT !
Di samping itu, tuntutan-tuntutan lain kaum pekerja ialah:

2. Kekalkan Cukai Korporat di tahap 27%. Pengurangan cukai ini akan menyebabkan pengalihan beban cukai kepada rakyat biasa melalui Cukai GST

3. Gubal Akta Gaji Minima untuk semua pekerja dan mansuhkan polisi gaji murah

Wujudkan Tabung Pembuangan Kerja Dengan Segera - Bantuan terus kepada pekerja yang kehilangan kerja. Kerajaan harus memperuntukkan RM 0.5 billion untuk mulakan tabung ini dan gunakannya untuk membantu mereka yang dibuang sehingga dapat kerja.

5. Cuti Bersalin 90 hari untuk pekerja wanita.

6. Menandatangani Konvensyen ILO berkenaan Pekerja Rumah dan juga instrumen antarabangsa yang berkaitan dengan perlindungan dan kebajikan pekerja.

7. Pengiktirafan Kesatuan Sekerja secara automatik dan pemansuhan undang-undang yang mendiskriminasi pekerja dan sebarang undang-undang baru bermotif memudahkan pembuangan pekerja oleh majikan.
8. Pastikan tempat kerja bebas daripada diskriminasi terhadap pekerja wanita. Gubal undang-undang Anti Gangguan Seksual.

9. Hak saksama kepada pekerja migran dan Pelarian dan perlindungan dari dianiyai oleh pihak Majikan, PDRM, RELA dan Imigresen.

10. Kementerian Kewangan harus mengadakan perbincangan dengan bank-bank untuk menangguhkan dan mengurangkan bayaran bulanan pinjaman perumahan warga pekerja berpendapatan rendah .

11. Sediakan atau Laksanakan Skim Perumahan Rakyat pada harga yang mampu dibeli/dimiliki, lokasi strategik dan selesa untuk golongan yang berpendapatan rendah.

12. Hentikan penswastaan perkhidmatan asas seperti air dan hospital dan hentikan Skim Pembayaran Penuh Pesakit (Full Paying Patient) di hospital kerajaan dengan segera.

13. Laksanakan Polisi ekonomi yang tidak mengira kaum dan jantina tetapi berlandaskan keperluan. Menuntut suatu model pembangunan yang saksama, yang memberi kepentingan kepada rakyat setempat di mana segala rancangan pembangunan mestilah dibincang dan dipersetujui oleh semua.

14. Iktiraf Hak Tanah Adat Orang Asal di Malaysia dan berikan hak milik kekal serta kukuhkan status tanah Rizab Orang Asli di Malaysia. Rancangan pembangunan tanah Orang Asli hendaklah berasaskan kehendak, keperluan dan aspirasi Orang Asli.

15. Mansuhkan segala undang-undang yang menindas dan mendiskriminasi para pekerja, antaranya ISA, OSA, EO, DDA, Akta Universiti & Kolej Universiti (AUKU), Akta Pertubuhan, Akta Penerbitan dan Mesin Cetak.

16. Menuntut suatu sistem kerajaan yang benar-benar telus, bersih, kredible dan bebas dari segala bentuk rasuah, kronisme dan penyelewengan.

Ditandatangani bersama
1. Jaringan Rakyat Tertindas ( JERIT)
2. Parti Sosialis Malaysia (PSM)
3. Persatuan Sahabat Wanita
4. Saya Anak Bangsa Malaysia (SABM)
5. Malaysia Youth and Students Democratic Movement (DEMA)
6. Alaigal
7. Community Development Centre ( CDC)
8. Civil Society Committee of LLG Cultural Development Centre
9. Persatuan Penduduk Taman Muhibbah
10. Penggerak Belia Zon 23 MPSJ
11. Kuala Lumpur and Selangor Chinese Assembly Hall Youth Section
12. Positive Malaysian Treatment Access & Advocacy Group (MTAAG+).
13. Lawyers for Liberty
14. PERSAHABATAN SEMPARUTHI, JOHOR
15. Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)
16. Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor ( Empower)
17. Centre for Orang Asli Concern ( COAC)
18. Pusat Komas
19. PERSATUAN MASYARAKAT SELANGOR & WILAYAH PERSEKUTUAN (PERMAS)
20. Centre for Independent Journalism (CIJ)
21. Migrant Care
22. Parti Rakyat Malaysia (PRM)
23. Health Equity Initiatives (HEI)
24. Women Aid Organisation (WAO)
25. Aliran Kesedaran Negara (ALIRAN)
26.Student Progressive Front Universiti Utara Malaysia (SPFUUM)
27.Student Progressive Front Universiti Sains Malaysia (SPFUSM)
28.Student Progressive Front New Era Collage (SPFNEC)
29.Gerakan Maju Mahaisswa Universiti Putra Malaysia (GMMUPM)
30.Persatuan Bahasa Tionghua Universiti Sains Malaysia (PBTUSM)
31.Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independent (KAMI)
32.Student Reserved Unit (S.E.R.U)
33. Bahagian Pemuda Persatuan Murid-murid Tua Sek. Serdang Bharu
34. All Women's Action Society (AWAM)
35. People Service Organisation (PSO)
36. Malaysian Trade Union Congress (MTUC)
37. Sisters In Islam (SIS)
38. Kesatuan Gupply Plastic
39. Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia (KARISMA)
40. Food Not Bombs (FNB)
41 Gabungan Mahasiswa Islam Se- Malaysia(GAMIS)
42. Persatuan Untuk Belia Baru Universiti Malaya (UMANY)
43. SUARAM
44. Monitoring Sustainability of Globalisation (MSN)
45. Community Action Network



*Wong Shu Qi ialah wartawan MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Diterjemah dan disunting oleh Lim Hong Siang -MR

No comments:

Post a Comment