ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

15 January 2011

seperti pukimak najib dan ahli parlimen kaki raba bontot....kes menteri perogol ini memang di bakulsampahkan.....kroni di utamakan rakyat kasi mampos pun tak apa...!!!

Menteri, Bibik dan Moshe Katsav yang malang




Ia sangat sinonim malah dekat dengan hati rakyat Malaysia lebih-lebih lagi dengan masyarakat Melayu. Samaada sedar atau tidak sedar; perkataan rogol (selain bunuh atau dibom- tetapi "dibom" sangat jarang berlaku di Malaysia) diulang hampir setiap hari oleh media arus perdana dan hari ini anda menemuinya di sini.

Isu ROGOL bukan sebagai strategi pemasaran murahan tetapi cuba untuk mencari kebenaran dan keadilan terhadap seorang wanita pembantu rumah warga Indonesia yang mendakwa dirogol oleh majikannya seorang menteri kira-kira empat tahun lalu. Menteri tersebut masih berkhidmat dalam Kabinet Najib sehingga detik ini.

Maklumat bocor anggota kabinet yang terlibat dalam jenayah rogol ini telah didedahkan kembali dalam WikiLeaks sebelum tersebar dengan meluas di kalangan blog-blog lokal dan laman sosial yang lain. Ia telah menjadi rahsia umum dan semakin rancak diperbualkan rakyat. Memang benar kata sesetangah dari kita; WikiLeaks menyusahkan orang!

Menurut pendedahan "Laporan Investigasi" yang dikeluarkan oleh Migrant Care Indonesia, Menteri yang tertuduh melakukan jenayah rogol ini adalah Rais Yatim yang memegang jawatan sebagai Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan. Kes ini dilihat sebagai "Pembuka 2011 yang panas".

Telah lama diketahui

Persoalan demi persoalan timbul. Anehnya, Menteri tersebut masih "selamat" walaupun laporan mengenainya telah lama sampai ke Kedutaan Indonesia, Kedutaan Amerika bahkan juga ke pejabat Perdana Menteri pada waktu itu iaitu Abdullah Ahmad Badawi.

Subjek (mangsa) dalam kes Menteri rogol ini adalah Robengah yang berasal dari Desa Pagelak, Kecamatan Madukara, Banjarnegara Jawa Tengah. Seperti yang umum ketahui, Ibu kepada Monica dan Tina ini telah berkhidmat dirumah Menteri tersebut selama lapan tahun. Laporan penyiasatan yang dibuat Migrant Care, Robengah mendakwa "pernah diperkosa" majikannya saat terakhir akan pulang ke kampung halamannya.

Menurut Pengarah Migrant Care Malaysia, Alex Ong, Robengah dirogol pada 19 Februari 2007 di Kuala Lumpur. Kemudiannya dihantar balik ke Indonesia pada 20 Februari 2007.

Laporan polis dan penafian Menteri?

Saat artikel ini ditulis, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) telahpun membuat laporan polis terhadap Menteri tersebut berhubung kes ini dan pada masa yang sama pula, Menteri tersebut mengeluarkan kenyataannya kepada media seperti berikut "Saya menafikan sebarang dakwaan tersebut sama ada yang berkaitan tuduhan memperkosa mana-mana individu empat tahun dahulu atau lain-lain dakwaan yang dicetuskan penulis liar blog di internet atau mana-mana entiti politik."

Penulis ingin membawa anda semua lari sebentar untuk menghayati sebuah filem bertajuk Jamila dan Sang Presiden karya Ratna Sarumpaet yang meraih anugerah NETPAC di Festival Filem Mediale Rom. Jamila (lakonan Atiqah Hasiholan) telah membunuh seorang Menteri bernama Nurdin (lakonan Adjie Pangestu) atas kebenciannya terhadap ahli politik dan negara yang telah membiarkan kehidupannya sengsara sejak kecil. Atas desakan pelbagai "aktivis masyarakat" pro-Nurdin, Jamila dijatuhkan hukuman mati. Sehingga saat akhir beliau tidak mahu untuk membuat sebarang rayuan atas hukumannya. Jamila mati bermaruah mempertahankan tindakannya.

Sinonim dengan kes rogol yang hangat diperkatakan ini. Walaupun Bapak Sukirman (suami Robengah) tidak mahu kes ini diperbesarkan kerana ia melibatkan "orang atasan", cerita ini telahpun "heboh" dan langkah seterusnya harus diambil. Siasatan terperinci dibuat dengan kadar segera demi keadilan dan menjamin keselamatan mangsa, keluarga serta menjaga kemaslahatan kedua negara.

Nasib Moshe Katsav yang malang

Di Israel, keadilan dua pekerja bawahan Katsav akhirnya terbela selepas bos mereka itu didapati bersalah dengan tuduhan merogol. Bekas Presiden Israel yang berumur 65 tahun itu didapati bersalah merogol pekerjanya dalam tempoh semasa berada dalam kabinet Israel. Pada tahun 1998, seorang pekerja wanitanya telah ditolak ke lantai sebelum dirogol manakala pada tahun 2005, seorang lagi pembantunya dipeluk dalam jangkamasa agak lama sambil lehernya dihidu. Walaupun Katsav mengatakan bahawa dia telah menjadi mangsa kepada politik, Mahkamah Israel menjatuhkan beliau hukuman minimum empat tahun sehingga enam belas tahun penjara.

Memetik kata-kata Shimon Peres yang menjadi pengganti Katsav sebagai Presiden, "Tidak ada dua negara Israel, cuma satu negara". Katanya lagi, "Di sini tidak ada dua jenis warganegara...semuanya sama di mata undang-undang."

Kita berada dalam dunia ketiga. Situasi di mana yang berkuasa adalah absolute dalam hampir semua keadaan! Walaupun kita lebih baik dan maju dalam beberapa bidang berbanding negara seangkatan, tetapi dalam soal keadilan, status selalunya menjadi kasta yang mungkin akan "mencipta keadilannya tersendiri secara magis" terutama apabila melibatkan kes yang berprofil tinggi.

Penulis samasekali bukan merendahkan atau mempersoal kreadibiliti sistem perundangan negara ini mahupun negara apapun. Cuma, persoalan akan terus timbul sekiranya perlaksanaan keadilan terus diganggu maupun terganggu oleh entiti-entiti asing seperti "politik".

"Tiba-tiba" Robengah nafi dirogol?

"Magik" sedang berlaku? Setelah laporan "diperkosa" dibuat beberapa tahun lalu, dengan tiba-tiba ada berita dikhabarkan dari Banjarnegara. Sepucuk surat yang ditandatangani Robengah pada 7 Januari 2011 menyatakan antaranya "...Mulai keberangkatan selama di Malaysia sampai pulang di Indonesia, tidak pernah terjadi masalah apapun pada diri saya..". Media arus perdana mengganggap surat ini sebagai "killer point" mereka dan seolah-olah Rais "manusia bersih dari tuduhan". Adakah ini bermaksud kes selesai?

Seolah-olah isu ini tidak perlu siasatan terperinci; penafian sudah cukup. Kerajaan harus ingat bahawa rakyat sekarang tidak terlalu bodoh untuk dibohongi. Penulis bertegas bahawa tulisan ini bukan beerti menuduh menteri terbabit bersalah tetapi mahukan siasatan terperinci dijalankan.

Perbicaraan Lim Guan Eng 1997 dan Menteri kanan dari Kedah

Anda tentu masih ingat perbicaraan Lim Guan Eng pada tahun 1997 (Ketua Menteri Pulau Pinang ketika ini). Kes ini adalah kes pembelaan beliau untuk mangsa rogol seorang gadis Melayu bawah umur berusia 15 tahun oleh tertuduh pada waktu itu bekas Ketua Menteri Melaka, Rahim Thamby Chik.

Pada 28 Februari 1995, Lim Guan Eng telah didakwa dibawah Akta Hasutan 1948 kerana menyebabkan "perasaan tidak puas hati akan pelaksanaan keadilan di Malaysia". Rentetan dari pendakwaan itu, pada 17 Mac 1995, satu tuduhan tambahan di bawah Akta Percetakan dan Penerbitan dikenakan kepadanya kerana "mencetak dengan niat jahat" risalah yang mengandungi "maklumat palsu", khususnya kerana beliau telah menggunakan perkataan "mangsa terpenjara" untuk menggambarkan murid sekolah itu yang akhirnya menyebabkan beliau dipenjarakan tiga tahun.

Para pemerhati politik melihat beliau sebagai mangsa kepada campurtangan politik dalam perjuangannya membela mangsa yang rogol.

Kalau anda masih ingat lagi pada tahun 2005 seorang "Menteri kanan dari Kedah" yang dituduh terlibat dalam kes rogol dilupakan begitu sahaja. Malah pembelaan terhadap gadis-gadis Penan yang diperkosa sekitar 2008 juga tidak dapat pembelaan sewajarnya dari kerajaan.

Berbalik kepada kes Menteri rogol amah ini. Persoalan pertama; adakah ini akan disiasat dengan telus dan terperinci? Persoalan kedua; adakah rakyat akan diperlihatkan lagi dengan keadaan di mana campurtangan politik mengganggu proses siasatan dan perundangan dijalankan? Persoalan ketiga; adakah kes ini akan "masuk bakul sampah" begitu sahaja?

Hubungan Malaysia-Indonesia

Rakyat negara ini, malah dunia sedang memerhati dan menuntut agar kes rogol yang melibatkan Menteri ini di tangani dan diadili sebaiknya. Rakyat di kedua-dua negara pasti ternanti-nanti di hadapan kaca televisyen masing-masing mengenai laporan berita "Menteri Malaysia rogol Amah Indonesia" bersama popcorn dan Coke mereka di sisi!

Sekiranya sistem perundangan negara kita gagal menangani "skandal" ini dengan baik dan adil. Ia akan membawa "kecelakaan lebih besar" dalam hubungan baik diplomatik di antara Kuala Lumpur dan Jakarta manakala rakyat pula mampu untuk membuat pengadilan mereka dengan cara yang tersendiri.

Penulis suka menggungkap sebahagian kenyataan Marina Mahathir, merujuk kepada kes perbicaraan Lim Guan Eng pada tahun 1997 "Terdapat ketidakadilan dalam undang-undang yang amat membingungkan... Pengajaran adalah jelas... pilihlah perogol anda dengan teliti... Sebagai seorang wanita, khususnya wanita Muslim, saya berasa marah, meluat dan malu... Sebagai seorang ibu, kini saya mengalami ketakutan yang benar terhadap anak perempuan saya. Apakah perlindungan yang kami dapat berharap bagi anak-anak perempuan kami sekiranya, dalam kepentingan politik, seorang gadis bawah umur boleh dikorbankan dengan amat mudah?"

Malah kita juga bersetuju; bukan sahaja gadis bawah umur boleh dikorbankan dengan mudah; siapapun boleh menjadi korban mudah "politik", kerana kezaliman, penindasan dan salah guna kuasa takkan kenal apa itu "undang-undang". Rakyat sudah lama menanti sinar baharu dengan penuh harapan agar keadilan akan tertegak dengan gemilangnya di tanah air ini. -MR

*Hafiz Zainuddin ialah penulis bebas.



keadilan dinegara ini meletakan kuasa politik mengatasi segala-galanya...jadi kalau nak jadi penjenayah masuk aje UMNO/BN....gerenti selamat punya... maka apa yang boleh dilakukan oleh mangsa rogol tersebut selain menutup kes supaya jangan dihebohkan.

No comments:

Post a Comment