ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

18 December 2010

no action talk only.....Kerugian Sime Darby: Ada unsur langgar peraturan, kata SPRM, SC



Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Suruhanjaya Sekuriti yang menamatkan siasatan mereka mendapati ada unsur-unsur “pelanggaran” peraturan —menyebabkan Sime Darby Berhad mengalami kerugian lebih RM2 bilion baru-baru ini.

“Dengan berdasarkan laporan, SPRM dan Suruhanjaya Sekuriti telah bekerjasama untuk mengenal pasti pelanggaran peraturan yang didakwa wujud dalam maklumat yang didedahkan dalam laporan itu.

“Selepas selesai menjalankan siasatan ini, SPRM dan Suruhanjaya Sekuriti yang bermesyuarat awal minggu ini bersama Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) untuk berkongsi penemuan kes pecah amanah di bawah Kanun Jenayah dan Akta Syarikat dan laporan ini telah diserahkan kepada PDRM dan SSM untuk tindakan lanjut,” kata SPRM dalam satu kenyataan bersama yang dikeluarkan hari ini.

Siasatan itu dijalan berdasarkan laporan yang diserahkan Sime Darby Berhad pada 20 September lalu.

Laporan yang dinamakan Laporan Siasatan Kajian Komuniti Sime Darby bertarikh 20 September disediakan oleh audit forensik dan konsultan yang dilantik ahli lembaga Sime Darby.

“Ini adalah penghormatan bagi empat projek utama dalam Bahagian Tenaga dan Utiliti Sime Darby yang melibatkan projek terbabit ialah Qatar Petroleum, Maersk Oil Qatar (MOQ), sebuah projek membabitkan pembinaan kapal serta projek empangan hidro elektrik Bakun.

“Dengan berdasarkan laporan, SPRM dan Suruhanjaya Sekuriti telah bekerjasama untuk mengenal pasti pelanggaran undang-undang yang didakwa wujud dalam maklumat yang didedahkan dalam laporan itu.

Kenyataan itu turut mengatakan bahawa pihak berkuasa akan bekerjasama untuk memastikan siasatan itu dapat dijalankan dengan telus dan holistik.

SPRM masih menyiasat perkara itu di bawah Akta Anti-Rasuah 1997 dan Akta Pencegahan Rasuah 2009 masih lagi berjalan, sementara Suruhanjaya Sekuriti telah memulakan siasatan di bawah Akta Kemudahan dan Perkhidmatan 2007.

Sementara itu, Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa Malaysia juga sedang meneliti dan mengenalpasti pelanggaran yang melibatkan syarat-syarat penyenaraian dan akan mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada individu yang terlibat.

Difahamkan SPRM dan Suruhanjaya Sekuriti telah menerima laporan audit forensik selepas Sime Darby merekodkan kerugian RM2.1 bilion, jumlah paling tinggi bagi mana-mana konglomerat di Malaysia.

Laporan audit forensik itu sepatutnya dikeluarkan September lalu, tetapi lembaga memutuskan untuk merahsiakan dulu sebelum dipanjangkan kepada pihak berkuasa untuk siasatan lanjut dan meneliti kemungkinan tindakan ke atas bekas pegawai-pegawai kanan syarikat itu.


penyapu sial

Tindakan menghantar CEO bercuti keluar negara jelas ada pihak bersekongkol untuk tutup cerita,SPRM nak buka fail apa ,penipuan, rasuah orang -orang atasan selalunya ada yang menolong dan membebaskan mereka dengan alasan tiada bukti atau ini perkara melibatkan akta rasmi dan macam-macam alasan ,rakyat dah tahu segala gerak-geri kroni BN .

UMNO BN jangan lah nak buat gimmik yang makan dan yang menyiasat pun kroni umno bn juga sapu je sampai company sime darby lingkup seperti mana renong bankrup dan bungkus.Ha ha ha orang umno bn ketawa perut dah kenyang.