ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

05 January 2011

setiausaha sulit sultan serupa setiausaha UMNO....lebih sudu dari kuah.....langgar perlembagaan dan peraturan..sah UMNO berakkan atas kepalanya....!!!!



Saya nak komen apa yang disiarkan dalam Malaysiakini. Ada beberapa perkara pelik dan tak kena dengan protokol bila baca berita ni.

" Menurut kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh Setiausaha Sulit baginda, Datuk Mohamad Munir Bani berkata baginda dilaporkan bertitah, tindakan sebegitu boleh menjatuhkan moral dan kredibiliti serta integriti calon yang telah dilantik, di samping mewujudkan suasana yang tidak baik dalam perkhidmatan awam Negeri Selangor.

Menurut Mohamad Munir, Sultan Selangor telah memerintahkan Menteri Besar mengadakan perbincangan pemilihan calon sebelum calon-calon dipersembahkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) atau Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) kepada baginda.

"Bukannya berbincang selepas jawatan SUK Selangor telah diperkenankan oleh baginda dan dilantik seterusnya diisi oleh calon yang berkenaan."

Pertama: Yang Setiausaha Sulit Sultan sibuk nak bagi press statement apa yang berlaku semasa MB mengadap Sultan pasai apa. Apa kena-mengena dia dengan urusan negeri. Kalau nak ikut prosidur, boleh dipertuduhkan kerana membocorkan perkara-perkara sulit yang mungkin boleh mengaibkan Tuanku Sultan. Ini soal pentadbiran negeri. Kalaulah MB ada silap dan salah, Tuanku Sultan boleh menegur. Itu perkara biasa sebagai payung negeri. Kalau Tuanku Sultan terkhilaf, MB berhak menasihati Tuanku. Perlembagaan negeri kata boleh. Ini perkara biasa dalam pentadbiran negeri yang melibatkan dua peneraju utamanya. Oleh itu, apa-apa perkara yang dibincangkan tidak sepatutnya diberitahu kepada awam kerana ianya mungkin boleh mengaibkan mana-mana entiti tersebut.

Kedua: Kalau dia komen tu betul, satu hal jugak. Dah satu Malaysia tahu bahawa Sultan tak boleh buat keputusan eksekutif berkaitan pentadbiran negeri tanpa nasihat MB. Perlantikan SUK bukannya kena-mengena dengan kuasa prerogatif Sultan. Dalam Fasal 50 Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor telah dinyatakan dengan terang; ianya tertakluk kepada Perlembagaan Malaysia iaitu Fasal 40. Fasal 40 ni Tun Mahathir telah berjaya meminda dengan jayanya sewaktu zaman kegemilangan pemerintahannya. Jika Sultan terkhilaf sebelum pertemuan dengan MB, MB berhak menasihati Tuanku dan jika perkara ini berlaku, ianya mesti dirahsiakan. Bukannya dengan mengaibkan MB dan juga Tuanku Sultan dengan press statement yang tak berapa cerdik ini. Perlu diingat, Sultan bukan sahaja sebagai individu malah baginda adalah sebuah institusi. Sebagai individu, baginda boleh terkhilaf tetapi sebagai institusi, baginda tidak boleh terkhilaf. Untuk itu, pelbagai tatacara dan prosidur telah digubal bagi memastikan prinsip ini sentiasa terpelihara.

Persoalannya, kenapa Setiausaha Sulit baginda berkelakuan lebih sudu daripada kuah.

"Mengenai cadangan pindaan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959 bagi mengembalikan kuasa pelantikan SUK Negeri kepada Sultan Selangor, baginda menitahkan supaya cadangan pindaan tersebut dipersembahkan untuk mendapatkan perkenan baginda terlebih dahulu," kata Mohamad Munir.
Majlis Angkat Sumpah Taat Setia Setiausaha Kerajaan Selangor kepada Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor yang akan diadakan pada hari Khamis, 6 Januari 2011, di Istana Bukit Kayangan akan tetap diteruskan.

Ini adalah kerana sepengetahuan D.Y.M.M Sultan Selangor, Setiausaha Kerajaan Selangor yang baru, Dato' Haji Mohamed Khusrin Munawi telah dilantik mengikut prosedur yang ditetapkan dan selaras dengan peruntukan Fasal (1) dan 2(a) Perkara 52 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959."

Ketiga: Sejak bila cadangan pindaan perlembagaan negeri perlu mendapat persetujuan Tuanku Sultan sebelum dibentangkan. Fasal 66 Perlembagaan Persekutuan tak cakap macam tu pun. Jadual ke 8 Perlembagaan Persekutuan pun tak cakap. Dah tu Setiausaha Sulit ni cakap benda yang mai daripada mana??
Pasai tatacara perlantikan SUK negeri, Setiausaha Sulit ni kena tau la apa yang dia cakap! Kalau tak tau jangan cakap. Dah la tu, jual nama Sultan pulak tu...


"Majlis tersebut bukanlah merupakan majlis pelantikan Setiausaha Kerajaan Selangor yang baru tetapi Majlis Angkat Sumpah Taat Setia Setiausaha Kerajaan Selangor kepada D.Y.M.M. Sultan Selangor dan untuk berkhidmat dengan taat, setia dan jujur kepada negeri Selangor.

Berikutan pelantikan Setiausaha Kerajaan Selangor yang baru, selaras dengan peruntukan Fasal (3) dan (4) Perkara 52 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959, Setiausaha Kerajaan Selangor yang baru hendaklah mempunyai hak untuk mengambil bahagian dalam prosiding Majlis Mesyuarat Kerajaan dan Dewan Negeri setelah mengangkat dan menandatangani Sumpah Simpan Rahsia di hadapan Y.A.B. Dato' Menteri Besar."


Keempat: Yang mana satu betul? SUK negeri angkat sumpat taat setia kat Sultan atau kena angkat sumpah simpan rahsia kat MB. Setiausaha Sulit Sultan ni tak pernah jadi kakitangan awam ka? Sebagai kakitangan awam, kita angkat sumpah taat setia semasa mula-mula masuk berkhidmat saja. Kalau tiap kali naik pangkat kena angkat sumpah depan Sultan atau Agong, penat Sulatn atau Agong nak melayan beribu penjawat awam yang bertukar/naik pangkat tiap-tiap tahun untuk angkat sumpah.

Logik Fasal 52(4) Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor dahpun diterangkan dalam undang-undang tu sendiri. Yang buat kamjat ni masa MB Khir Toyo dulu. Dia tak nasihat Sultan benda yang betul. La ni pun nak buat benda yang tak betul tu lagi. Dua kali tak betul takkan buat benda tu jadi betul.

"Berkenaan dengan tulisan Ahli Dewan Undangan Negeri Seri Muda, Y.B Shuhaimi bin Haji Shafiei pada 30 haribulan Disember 2010 yang disiarkan di dalam laman blog beliau.

Dimaklumkan bahawa pelantikan Setiausaha Kerajaan Selangor tidak tertakluk kepada peruntukan Fasal (1) dan (1A) Perkara 55 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959 sebagaimana yang dinyatkan oleh beliau, kerana Baginda hanya memberikan perkenan dan tidak menjalankan fungsi dan kuasa Baginda di bawah Undang-Undang Tubuh. Perkenan Baginda tidak tertakluk kepada peruntukan Fasal (1) dan (1A) Perkara 55 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959 Perkara 55(1)(1A)."

Kelima: Mai tang ni, dia pusing macam ni pulak dah. Perkenan Sultan tu saja-saja ja dan tak bawa apa-apa makna. Ada akai ka. Ingat sain Sultan tu boleh main-main ka?

"Mengulas mengenai artikel pada 29 haribulan Disember 2010 di dalam akhbar Sinar Harian mengenai "Pelantikan SUK Tidak Semestinya Dibuat SPA" oleh Ahli Dewan Negeri Kampung Tunku, Y.B. Lau Weng San, yang menyatakan pelantikan Setiausaha Kerajaan boleh dibuat oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri (SPAN).

Walaupun terdapat SPAN di negeri-negeri lain yang boleh melantik Setiausaha Kerajaan, tetapi di negeri Selangor kuasa pelantikan tersebut adalah dijalankan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Persekutuan (SPA) selaras dengan peruntukan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959."

Keenam: Tang ni dia kata perkara ni selaras dengan peruntukan Undang-undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959. (Baca pula komen saya yang ketujuh)

"Mengulas mengenai kenyataan akhbar Y.A.B. Dato' Menteri Besar pada 3 Januari 2011 yang menyatakan D.Y.M.M. Sultan Selangor telah berpandangan bahawa Baginda tidak mempunyai kuasa untuk menerima atau menolak calon-calon yang dicadangkan oleh SPA adalah kurang tepat.

Apa yang sebenarnya berlaku, nama-nama calon untuk jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri telah disembahkan kepada Baginda oleh Jabatan Perkhidmatan Awam yang menjalankan kuasa Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Persekutuan selaras dengan kedudukan Baginda sebagai Ketua Eksekutif Kerajaan Negeri Selangor.

Baginda memberi perkenan kepada salah satu calon yang dicadangkan. Selepas itu, calon tersebut telah dipersetujui oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Persekutuan melalui surat yang dikeluarkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam dan melantik mengikut peruntukan Fasal (1) dan 2(a) Perkara 52 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959. Perkara ini telah menjadi amalan (convention) di negeri Selangor."

Ketujuh: Tang ni dia kata ikut convention pulak. Yang mana satu betul? Yang sebetulnya, dalam Fasal 52 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor, dari sub Fasal (1) sampai sub Fasal (4) tak adapun sebut yang perlantikan SUK kena diperkenankan oleh Sultan. Memang Sultan adalah Ketua Eksekutif Kerajaan Negeri Selangor tapi kuasa eksekutif tersebut telah diperturunkan kepada MB oleh Fasal 40 Perlembagaan Persekutuan. Kalu nak terang lagi, baca seksyen 1 kepada Jadual kelapan Perlembagaan Persekutuan.

"Mengenai cadangan Y.A.B. Dato' Menteri Besar untuk berbincang dengan JPA atau SPA, D.Y.M.M. Sultan Selangor sebenarnya telah menitahkan sepatutnya Y.A.B. Dato' Menteri Besar mengadakan perbincangan pemilihan calon ini sebelum calon-calon disembahkan oleh JPA atau SPA kepada Baginda dan bukannya berbincang selepas jawatan Setiausaha Kerajaan Selangor telah diperkenankan oleh Baginda dan dilantik seterusnya diisi oleh calon yang berkenaan."

Kelapan: Yang kalut dok lantik awal ni sapa. Yang dok pegang jawatan pun bukannya habis lagi. Baru bercuti. Takdak disebut kat mana-manapun mesti diganti dalam tempoh edah terterntu. Tak ada!! Dah tu, cerita apa!

"Tindakan Y.A.B. Dato' Menteri Besar untuk berbincang dan memilih calon-calon lain dengan JPA atau SPA setelah calon dilantik adalah tindakan yang tidak wajar diambil kerana boleh menjatuhkan moral dan kredibiliti serta integriti calon yang telah dilantik dan juga boleh mewujudkan satu suasana yang tidak baik dalam perkhidmatan awam negeri Selangor."

Kesembilan: Yang ni saya tak tau la sapa yang patut kata kat sapa??

Kesepuluh: Pakat-pakatlah kita berfikir. Jangan sampai negeri Kedah jadi drama untuk siri ke 3 sudahk la.

Naruto
Penyelidik bebas.

No comments:

Post a Comment