ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

22 March 2010

firaun atau katak yang melompat ....wajib kena kosongkan kerusi....!!!!

Pilihan raya jika lompat



Pengerusi DAP, Karpal Singh mencadangkan Perlembagaan Persekutuan dan negeri dipinda untuk membolehkan pilihan raya kecil diadakan apabila wakil rakyat keluar parti.

Katanya, langkah itu untuk kepentingan orang ramai dan wajar untuk mengelak wakil rakyat mengambil kesempatan keluar atau melompat parti menjadi wakil rakyat Bebas walaupun memenangi pilihan raya atas tiket parti terdahulu.

“Kita tidak mahu ada wakil rakyat yang terus menjadi Ahli Parlimen atau Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) sedangkan mereka sudah meninggalkan parti yang memberi peluang mereka bertanding dan menang dalam pilihan raya.

“Parti pembangkang termasuk DAP sanggup menyokong pindaan itu jika ia dilakukan sekarang ini walaupun Barisan Nasional (BN) tidak mempunyai majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Menurutnya, dengan 28 kerusi di Parlimen, DAP akan menyokong pindaan yang dilakukan walaupun BN memerlukan kerusi (undi) untuk meluluskannya.

“Saya juga boleh dapatkan sokongan dan komitmen penuh daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas untuk menjamin pindaan perlembagaan itu dapat diluluskan tanpa sebarang halangan,” katanya.

Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor, terus mendesak Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim meletak jawatan atau tidak menghadiri sidang Dewan Rakyat selama enam bulan tanpa kebenaran Speaker.

Langkah itu adalah untuk membolehkan kerusi itu menjadi kosong secara automatik dan memberi peluang untuk pilihan raya kecil.

“Ahli Parlimen yang melompat parti tetapi enggan melepaskan jawatan bersikap tidak wajar. Mereka perlu faham bahawa pengundi sudah hilang kepercayaan dan tidak puas hati. Oleh itu, pilihan raya kecil boleh menentukan pilihan pengundi,” katanya.

:Karpal berkata, Artikel 52 (1) Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa di mana seorang Ahli Dewan Rakyat tidak menghadiri Dewan bagi tempoh masa enam bulan tanpa kebenaran speaker secara tidak langsung didapati kerusi ditanding menjadi ‘kosong’.

“Dalam artikel tidak pula menyatakan satu syarat, halangan ataupun peruntukan dalam menghalang seseorang Ahli Dewan rakyat daripada menghadiri Sidang Dewan itu selama enam bulan sekiranya mereka keluar daripada parti yang bertanding ketika pilihan raya.

“Jikalau ada kuasa sedemikian dalam artikel itu, ia memudahkan urusan untuk mengosongkan kerusi berkenaan. Selepas itu, kita boleh mengadakan pilihan raya kecil dan memilih calon baru,” katanya.

Beliau berkata, peruntukan Artikel 48 (6) adalah berbeza di mana seseorang Ahli Dewan Rakyat yang meletak jawatan sendiri tidak boleh bertanding dalam mana-mana pilihan raya umum atau pilihan raya kecil untuk tempoh lima tahun.

“Ini adalah perbezaan antara Artikel 52 (1) dengan artikel 48 (6). Saya rasa sudah tiba masa untuk meminda perlembagaan khusus dalam mengatasi masalah itu demi kebaikan orang ramai,” katanya.

No comments:

Post a Comment