ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

16 February 2011

SAMAN EKOQ



1. Apakah Itu Saman Ekor?

Saman ekor merupakan notis kepada pemilik kenderaan untuk memberi maklumat butiran pemandu kenderaan di bawah Seksyen 115 Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang melakukan kesalahan yang berkenaan. Notis ini akan dihan-tar ke alamat pemilik kenderaan yang terdapat dalam pangkalan data JPJ. Istilah rasmi bagi saman ekor ialah Notis Pol.170A.

2. Perbezaan Saman Ekor dengan saman-saman lain dan siapa yang mengeluarkan Saman Ekor ini serta untuk kesalahan apa?

Saman ekor dihantar secara pos berdaftar kepa-da pemilik kenderaan. Manakala saman lain adalah yang dikeluarkan secara terus kepada pemandu kenderaan sejurus selepas kesalahan dilakukan (kendiri). Saman ekor dikeluarkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) ke atas kesalahan memandu melebihi had laju sahaja.

3. Apakah pindaan yang dilakukan oleh Kerajaan Malaysia terhadap Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang MENINDAS rakyat dan MENGUNTUNGKAN syarikat swasta?

a) Memasukkan takrif imej yg dirakam ke dalam Akta Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010 yang bermaksud semua gambar yang diambil oleh PDRM/JPJ semasa operasi hadlaju sebelum pindaan ini tidak boleh digunakan di Mahkamah sebagai bukti.

b) Memperkenalkan AES iaitu penguatkuasaan au-tomatik yang akan menguntungkan dua (2) syarikat swasta.

c) Selepas 28/2/2011 senarai hitam akan kembali dikuatkuasakan sedangkan saman ekor yang lama tidak boleh dikuatkuasakan kerana tiada bukti kesala-han dan tiada saman ke Mahkamah.

d) Memberi kuasa kepada JPJ/PDRM memasuki mana-mana jalan termasuk jalan persendirian untuk men-guatkuasakan Akta ini


ANDA PERLU TAHU HAK ANDA

Saman sepatutnya dikeluarkan secara terus kepada kita sejurus selepas kesalahan dilakukan.

Mengapa?

Ada kemungkinan kenderaan di dalam gambar adalah kenderaan yang menggunakan no pendaftaran palsu yang menyamai nombor pendaftaran kereta kita.

Kita sepatutnya tidak perlu membayar kompaun jika tidak mengaku melakukan kesalahan.

Mengapa?

Ini adalah kerana Saman Ekor hanyalah notis meminta maklumat.
Anda tidak perlu membuat carian online di PDRM atau JPJ jika tidak menerima Saman Ekor.

Mengapa?

Pihak berkuasa perlu menyerahkan sendiri apa-apa notis kepada anda.
JPJ tidak berhak menghalang anda memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu hanya kerana anda tidak membayar kompaun Saman Ekor .

Mengapa?

Polis/JPJ perlu mengeluarkan saman supaya anda hadir ke mahkamah untuk menjawab tuduhan melakukan kesalahan tersebut. Selagi belum disabitkan kesalahan JPJ tidak berhak melakukan hal di atas. sumber risalah KASE(Kempen anti-saman ekor)



KLIK DI SINI UNTUK SERTAI PAGE HAPUSKAN SAMAN EKOR

No comments:

Post a Comment