ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

16 February 2011

SYABAS jadi sarang perompak dan penyamun UMNO-APCO 1 malaysia...Lesen Konsesi Air SYABAS Wajar Ditarik Balik



Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini berkata kerajaan persekutuan perlu menarik balik lesen konsesi pembekalan air di Selangor oleh Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) kerana syarikat itu didakwa melanggar perjanjian konsesi.

Beliau berkata Pengawal Selia Air Selangor iaitu Pengarah Unit Perancangan Ekonomi Negeri Datuk Nordin Sulaiman telah menulis surat kepada kerajaan Persekutuan dan Syabas bahawa tindakan syarikat itu mengutip balik kos 20 meter padu air yang disubsidi oleh kerajaan negeri kepada rakyatnya untuk Tabung Budi adalah menyalahi perjanjian konsesi.

"Jadi ini (tarik balik konsesi pembekalan air) telah ditulis surat oleh Pengawal Selia Air, kita masih menunggu jawapan daripada kerajaan Persekutuan," katanya pada sidang akhbar pada hari Selasa.

SYABAS telah menubuhkan Tabung Budi pada 24 Ogos 2009 melibatkan skim yang membolehkan pengguna air membayar balik kos 20 meter padu air yang disubsidi kerajaan negeri kepada rakyat Selangor setiap bulan, diserahkan kepada Syabas untuk dimasukkan ke dalam tabung itu.

Wang kutipan itu akan disalurkan kepada golongan kurang kemampuan yang tidak menerima 20 meter padu air percuma bagi mendapatkan semula air bersih ekoran kegagalan mereka membayar bil.

Abdul Khalid berkata Pengawal Selia Air Selangor adalah satu lantikan pegawai kerajaan negeri untuk memantau perjalanan penswastaan bekalan air di Selangor semasa perjanjian konsesi bekalan air ditandatangani antara kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan serta Syabas pada tahun 2004.

Abdul Khalid berkata Nordin telah mengutus surat itu kepada kerajaan Persekutuan dua minggu lepas.

Ketika ditanya jika kerajaan Persekutuan tidak setuju untuk menarik balik lesen konsesi air Syabas, Menteri Besar berkata:"Kita akan bawa ke mahkamah."

Abdul Khalid juga berkata Syabas telah memfailkan saman terhadap beliau kerana mengeluarkan kenyataan mengenai Tabung Budi dan anggota Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua berhubung kenyataan supaya pemegang konsesi air di Selangor memulangkan pegangan konsesi mereka kepada kerajaan negeri.

Pua yang turut hadir berkata kes saman itu disebut semalam di Mahkamah Tinggi Sivil Kuala Lumpur.

Abdul Khalid berkata:"Namun saman ini tidak mengubah pendirian kami dalam isu Tabung Budi. SYABAS tidak mempunyai hak untuk meminta pengguna-pengguna menyerah dana kepada SYABAS kerana dana tersebut diberi oleh kerajaan negeri melalui program pemberian air percuma 20 meter padu."

Katanya kerajaan negeri juga masih berpendapat perjanjian konsesi air dengan empat syarikat iaitu Syabas, Puncak Niaga (M) Sdn Bhd, Konsortium ABBAS Sdn Bhd dan Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn Bhd (SPLASH) perlu ditamatkan agar industri air negeri boleh diambil alih oleh kerajaan negeri.

Mengenai keengganan keempat-empat syarikat menerima tawaran pengambilalihan oleh kerajaan negeri Januari lepas, Menteri Besar berkata jika mereka tidak berpuas hati dengan harga yang ditawarkan, mereka boleh membawa perkara itu ke Mahkamah Timbang Tara Antarabangsa untuk diputuskan.

Katanya kerajaan negeri juga telah meminta kerajaan Persekutuan membuat keputusan mengenai perkara itu kerana mengikut Akta Industri Perkhidmatan Air 2006, kerajaan Persekutuan mempunyai hak untuk menentukan harga pengambilalihan syarikat berkenaan dan apabila harganya telah ditentukan, keputusan itu tidak boleh dicabar di mahkamah.

Beliau berkata kerajaan negeri berharap perkara itu dapat diselesaikan sebelum hujung bulan ini.

Sementara itu, mengenai tarikh Setiausaha Kerajaan Negeri yang baru Datuk Mohd Khusrin Munawi akan mengangkat sumpah simpan rahsia di depan beliau, Abdul Khalid enggan mengulas.

Pada 9 Feb lepas, Menteri Besar berkata Mohd Khusrin akan dibenarkan mengangkat sumpah simpan rahsia hanya selepas kerajaan negeri menyusun semula format mesyuarat mingguan Exco kerajaan negeri, yang dijangkakan pada minggu ini. -- BERNAMA


aku kata jadi sarang penyamun dan perompak pasal apa....hak rakyat pun dia nak tibai...nak bagi kat kepala perompak dan penyamunnya di syabas....RM 5 juta setahun beb...

pengswastaan hak milik rakyat jadi sarang menyamun dan menipu rakyat

No comments:

Post a Comment