ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

13 February 2011

suruhanjaya penipu rakyat ....akhir kecut teloq bila cubaan menipu untuk bantu UMNO-BN-APCO pukimak di gagalkan...!!!

SPR tak berani potong nama isteri tentera dari senarai pengundi awam



Sebelum ni, masa Rang Daftar Pemilih Suku ke-3 tahu 2010 dipamirkan aku ada tulis pasai satu benda BANGANG yang cuba SPR buat. Aku tak tau istilah yang lebih sesuai dari istilah bangang, yang boleh bagi kat SPR. Memang BANGANG. Kalau tentera memang semua orang terima depa bukan orang awam, depa pun mengaku bukan orang awam. Tapi awat pulak bini depa pun SRP boleh kategorikan bukan orang awam

SPR senang-senang buat keputusan lucutkan status depa sebagai orang awam. TaH undang-undang mana depa pakai, SPR boleh suka-suka potong nama bini tentera dari daftar pemilih atas status "PENANDAAN PEMOTONGAN - HILANG LAYAK PENGUNDI AWAM"

Banyak pihak dari Pakatan Rakyat belasah SPR pasai isu ni.

Antara lain, mStar melaporkan:
PAS Pulau Pinang mendakwa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah mengubah status pengundi awam isteri tentera di negeri ini kepada pengundi tidak hadir (pengundi Pos) untuk Pilihan Raya Umum ke-13 tanpa mengikut peraturan dalam pindaan 2002 dalam Seksyen 2(b).

Setiausaha Perhubungan Pas Negeri Mohd Fadzil Kemi berkata di bawah Seksyen 2(b) isteri tentera diberi pilihan sama ada mahu mendaftar sebagai pengundi pos atau pengundi awam bagi sesuatu kawasan. - mStarMalaysiakini pulak melaporkan:
Dan lebih mencurigakan, kata Pemuda PAS Pusat, jumlah tiga negeri paling ramai pengundi “hilang layak undi awam” ialah Kelantan (3,187), Kedah (2,876) dan Perak (2,007). - Mkini

Semalam, masa taklimat pasai rang ni dengan wakil Upu, ada yang timbulkan pasai isu ni. Bila aku semak satu nama jiran aku yang masuk dalam senarai nak kena potong dalam rang suku ke 3 tu, rupa-rupanya nama dia masih ada dalam Daftar Pemilih Terkini. Maknanya nama jiran aku tu tak dibuang dari senarai dan masih kekal dalam lokaliti kampung aku.

Bila aku semak beberapa nama lain secara rawak, semuanya masih kekal dalam daftar terkini iaitu sehingga suku ketiga 2010. Aku cuba semak nama dari kawasan lain pun sama jugak, masih ada. Maknanya, aku rasa memang SPR tak potong nama-nama tu walaupun dah masuk dalam rang suku ketiga untuk dipotong.

Kalau betul macam tu, maknanya, SPR 'si anjing Umno' ni tak la berani sangat. Memang depa berniat nak tolong Umno dengan cara ni, tapi bila ada yang perasan dan dihebohkan, tak berani SPR si anjing Umno' nak teruskan.

Dari segi faktanya rancangan SPR 'si anjing Umno' tu memang bertentangan dengan peraturan dalam pindaan 2002 dalam Seksyen 2(b). Kalau ada yang bawak ke mahkamah memang SPR akan kalah punya. Kecuali la kalau hakim yang kendalikan kes tu penganut mazhap Umno yang sangat totok macam hakin cekelat Hack.)

Implikasi isu ni kalau dibawa ke mahkamah, boleh sampai tahap pilihanraya tak sah (kalau hakin yang kendalikan kes tu bukan bermazhab Umno totok.)

Kalau tak silap aku, aku ada dapat maklumat yang YB Takiyuddin Hassan ada buat bantahan masa tempoh semakan dan bantahan untuk rang suku ketiga untuk semua nama-nama yang terlibat dalam kawasan parlimen dia atas kapasiti dia sebagai Ahli Parlimen dan katanya bantahan dia tu diterima.

Cenangau Daunkari