ini blog aku yang punya...suka hati aku lah apa aku nak kata....maki hamun ke...carut ke...kata nista ....aku punya suka...tak suka....please get out dari sini....ada faham....


saje nak bagi tau....blog ini bukan pro pakatan rakyat...dan jauh panggang dari api....penyokong parti kongkek negara ( BN ) ...dan tiada kena mengena dengan mereka yang dah mampos......muakakakaka!!!
SOKONG HIMPUNAN BLACKOUT 505.......JOM LIKE DI SINI

.

Search This Blog

PENYAPU SIAL

terNOW...!!!!

SPR semakin merapu dengan menghalalkan pengundi hantu....bermakna mengalakkan pilihanraya yang kotor....apakah tindakan anda semua ?

petisyen melalui blog ini : jika perhimpunan aman blackout 505 dan petisyen pilihanraya masih gagal untuk mengalahkan penipuan yang di lakukan oleh SPR dan UMNO - BN...wajar kita sebagai rakyat lancarkan BERSIH 4.0 dan turun ke jalanraya..!!

02 February 2011

babi sial dan pukimak punya UMNO YAHUDI....kerana rakyat rakyat yang bodoh dari lembu....rakyat juga di kenakan dulu tanpa pilih bulu...!!!



Apakah perlu kita berkejar pergi isi minyak penuh-penuh setiap kali pengumuman (atau khabar) bahawa harganya akan naik? [RON97 – Naik Lagi Untuk 4 Bulan Berturut] Itulah yang kita lihat setiap kali ianya berlaku. Apabila tersebar khabaran kenaikan harga minyak maka kita akan lihat deretan kereta beratur untuk isi minyak di stesen-stesen minyak.

Untuk pergi dan balik ke stesen minyak yang terdekat katalah , jaraknya ialah hampir 3 km.kita  terpaksa melalui 3 persimpangan lampu isyarat sehala dan beberapa persimpangan yang perlu  memberhenti dan/atau memperlahankan kenderaan.

Di stesen minyak mungkin sudah ada satu dua kenderaan yang menunggu di depan. Dengan engin yang masih hidup kita  terpaksa menunggu giliran yang mungkin juga memakan masa 5 – 10 minit.

Tangki kenderaan kita katalah  boleh muat 75 liter. Jika ianya kosong, maka dengan perbezaan harga baru, kita  akan jimat RM7.50. Jika sudah ada minyak maka tidaklah dapat penjimatan begitu.

Untuk ke stesen minyak, jaraknya 1.5km = 3km untuk pergi dan balik. Dengan terpaksa berhenti di beberapa lampu isyarat serta memperlahankan kenderaan untuk beberapa persimpangan dan menunggu giliran di stesen minyak mungkin akan membakar sekitar 2-4 liter minyak.

Kalau harga minyak RM2.40/liter, 2 liter = RM4.80 atau 4 liter = RM9.60. Penjimatan kita hanyalah RM7.50. Apakah ianya berbaloi?



Itu apabila tangki minyak kita yang besar, 75 liter. Bagi kebanyakan kenderaan kita, isipadu tangkinya adalah sekitar 40 – 55 liter sahaja (e.g. Saga 40 liter, Waja/Gen2/Persona 50 liter, Exora 55 liter). Maka penjimatan dengan harga lama ialah sekitar RM4.00 – RM5.50 sahaja. Kirakan pula dengan pembakaran minyak yang perlu untuk pergi, beratur dan balik.

Jika rumah kita hanya sebelah stesen minyak, maka mungkin ianya berbaloi, jika kita dapat lihat stesen itu tidak sibuk dan tidak perlu beratur.

ATAU, sememangnya kita hendak ke sesuatu tempat atau balik dari mana-mana, maka wajarlah untuk kita  untuk berhenti memanfaatkan harga yang masih rendah itu.

Kalau betul-betul kita seorang yang peka dengan penjimatan wang, maka banyak lagi caranya untuk kita bertindak dan waspada.

Bagi mereka yang merokok – tidak perlulah saya sebutkan di sini berapa banyak wang yang dihanguskan – tertakluk kepada berapa batang/kotak satu hari.

Selamat menjadi pengguna yang berhemah.

bayangkan banyak mana pembakaran yang membazir dan mencemarkan alam sekitar semata-mata kerana mahu dijimatkan seringgit dua …




sebenarnya....

RON97 – Naik Lagi Untuk 4 Bulan Berturut



Naik lagi.

Setiap bulan untuk 4 bulan yang berturut semenjak November 2010.

2 Nov 2010 – naik 15 sen

1 Dis 2010 – naik 15 sen

4 Jan 2011 – naik 10 sen

1 Feb 2011 – naik 10 sen

Fakta menarik:

Naik setiap kali BN menang pilihanraya kecil.

Selepas menang di Batu Sapi dan Galas – NAIK.

Selepas menang di Tenang – NAIK LAGI.

Kalau dikira peratus kenaikan = 25% dalam masa 4 bulan! WOW! [dari RM2.00 - RM2.50]

Kita tunggu Merlimau pulak. Kalau naik lagi SAH bahawa BN=Barang Naik …

No comments:

Post a Comment